Свято щодня

Жовтень

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до вересневих свят, ви знайдете за посиланням.



1 жовтняМіжнародний день музики

Сприяє популяризації музичного мистецтва в різних спільнотах, утверджує ідею зближення і дружби між народами, взаємного збагачення культур, адже мова музики інтернаціональна і зрозуміла всім.

Розгорніть перед дітьми різнобарвну музичну палітру — послухайте разом твори сучасних композиторів та класиків, потанцюйте, поспівайте. Навчайте малят розрізняти музичні жанри — фольклор, джаз, рок, хіп-хоп тощо, розкажіть про їхні особливості, визначте місце кожного жанру в повсякденному житті сучасної людини.

У цей день, ознайомлюючись з музикою різних народів, можна здійснити мандрівку світом, поставити імпровізовану музичну казку, намалювати мелодію, вслухатись у симфонію звуків природи…

Робота з дітьми впродовж дня

  • Слухання “Дитячого альбому” П. І. Чайковського.
  • Дидактична гра “Пригадай мелодію”.
  • Дидактична гра “Який у музики настрій?”.
  • Бесіда “Музика природи”.
  • Дидактична гра (на прогулянці) “Почуйте музику природи”.
  • Дидактична гра “Передай настрій звуками”: діти грають на дитячих музичних інструментах.
  • Образотворча діяльність “Намалюй музику” з використанням нетрадиційної техніки образотворчості (див. статтю “Добра магія об’ємних фарб” (“Джміль”, № 2, 2014)).

2 жовтняВсесвітній день житла

У 1985 році за рекомендацією Комісії по населених пунктах Генеральна Асамблея ООН своєю резолюцією заснувала цей день з метою забезпечення населення планети житлом до 2000 року. Оригінальна його назва — World Habitat Day (часто його так і називають — Всесвітній день Хабітат).

Habitat — широке поняття, його неможливо буквально перекласти на інші мови. Один з перекладів — “житло”, але якщо заглибитись у зміст слова, то переклад звучатиме як “середовище існування”. Саме так і трактують це свято у світі.

У різні роки гаслами цього дня були слова: “Житло — моє право”, “Житло та сталий розвиток”, “Район, у якому живемо”, “Міста майбутнього”, “Міста для всіх”, “Міста — двигуни сільського розвитку” тощо.

Поговоріть з дітьми про те, що таке середовище існування, яке воно у різних тварин і у людей, чи є таке середовище у рослин. Покажіть, наскільки важливим воно є для всього живого, поміркуйте, чому його потрібно оберігати.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Що таке середовище існування?”.
  • Діалог-міркування “Середовища існування різних тварин”.
  • Діалог-міркування “Середовище існування людей — яке воно?”.
  • Діалог-міркування “Чи можуть живі створіння існувати в чужорідному середовищі?”.
  • Бесіда “Зберігаємо середовище існування — зберігаємо тварин”.
  • Діалог-дослідження “Людські оселі в різних країнах” (за публікацією “Архітектура народів світу” в журналі “Дошкільне виховання” (2017, № 1)).
  • Конструювання “Диво-будинок”.
  • Колективна робота “Веселкове місто”.
  • Сюжетна гра “Яскраві пригоди у яскравому місті”.

4 жовтняВсесвітній день тварин

Цей день нагадує людям про необхідність захисту навколишнього середовища, зокрема захисту тварин, не тільки диких, а й домашніх.

У цей день дослідіть з малятами тваринний світ рідного краю, покажіть їм важливість та неповторність кожної, навіть найменшої, тваринки, поговоріть про те, що ми можемо і маємо робити, щоб тваринам було безпечно і затишно поряд з нами.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Всі тварини корисні”.
  • Дидактична гра “Добре — погано”: діти з’ясовують, навіщо природі потрібні хижаки.
  • Дидактична гра “Екологічні ланцюжки”.
  • Дидактична гра “Який характер у тварин?”.
  • Слухання сюїти К. Сен-Санса “Карнавал тварин” (“Королівський марш”) (див. “Джміль”, № 4, 2013).
  • Дидактична вправа “Добери музику до тварини”: діти слухають музичні п’єси і визначають, які з них найкраще відображають “характери” певних тварин.
  • Бесіда “Живий куточок Джмелика” (“Джміль”, № 4, 2016).

6 жовтняВсесвітній день усмішки

У 1963 р. до художника Харві Белла звернулися представники страхової компанії з проханням придумати для неї логотип. Він запропонував зробити емблемою компанії усміхнений жовтий писочок — смайлик. Цей малюнок сподобався не тільки клієнтам фірми, а й іншим людям.

“Ніколи ще в історії людства і мистецтва не було жодної роботи, яка б, настільки поширившись, приносила стільки щастя, радості й задоволення. Не було нічого, що було б створене так просто і стало зрозумілим усім”, — сказав художник в одному зі своїх інтерв’ю.

Цей день, що став усесвітнім святом гарного настрою, почали відзначати у 1999 р. Його девізом є слова: “Do an act of kindness. Help one person smile”. (“Зроби добру справу. Допоможи з’явитися хоча б одній усмішці”).

У цей день розкажіть малятам про користь добрих справ, про те, що не варто чекати якогось особливого приводу, аби сказати чи зробити людині щось приємне, що добре слово чи дрібничка можуть покращити настрій, допомогти забути про негаразди, додати сил, надихнути.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Що таке добрі справи”. Розкажіть дітям, що добра справа — це не обов’язково щось грандіозне. Це може бути допомога сестричці чи братику, мамі, татові, бабусі та дідусеві або й незнайомій людині. Це здатність допомогти, не очікуючи матеріальної винагороди.
  • Обговорення коміксу “Від щирого серця” (див. рубрику “Кіностудія” в журналі “Джміль” (2016, № 4) та бесіду на сайті журналу, а також презентацію для роботи з дітьми).
  • Діалог “Як варто і як не варто робити добрі справи”.
  • Перегляд та обговорення мультфільму “Крихітка Єнот”.
  • Образотворча діяльність “Поділись усмішкою скоріш, і вона не раз повернеться до тебе”: діти виготовляють смайлики, а потім дарують їх батькам, дідусям та бабусям, малюкам з іншої групи садочка.

8 жовтняДень художника України

Цей день з’явився в нашому календарі у 1998 році, після того як 9 жовтня 1998 року Президент України на підтримку ініціативи Спілки художників України підписав Указ № 1132/98 “Про день художника”. У цьому документі йшлося про те, що це свято вводиться з огляду на “роль художників України в розвитку українського образотворчого мистецтва, відродженні національних традицій у художній творчості”.

Розкажіть дітям про чудову професію художника, про розмаїття стилів і жанрів образотворчого мистецтва, про те, як художники експериментують, творячи вишукані реалістичні або, навпаки, фантастичні зображення. А ще цікаво буде дослідити, як і чому змінювалося значення творів живопису в різні часи.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Як працюють художники?”.
  • Гра-пригадування “Де навколо нас можна побачити картини?”.
  • Дослідження “Картини у минулому і сьогоденні”: малята простежують роль живописних полотен як джерела інформації у минулому, коли ще не було фотографій та кіно, і те, як змінилося значення картин сьогодні.
  • Бесіда “Легендарний Котигорошко” за ілюстрацією Валентини Мельниченко до казки (“Джміль”, 2013, № 3).
  • Гра “Які на вигляд герої казок?”: педагог з дітьми читають казку, не розглядаючи ілюстрацій; малята розповідають, якими уявляють собі головних героїв (які вони на вигляд, як одягаються, рухаються, які у них голоси тощо), можна запропонувати дітям намалювати казкових персонажів або виготовити в інший спосіб (аплікація, ліплення тощо), показати рухами; потім діти розглядають ілюстрації у книжці та порівнюють свої уявлення і бачення художника-ілюстратора.
  • Малювання у техніці монотипії “Осінь-чарівниця”.
  • Бесіда за монотипіями сучасної української художниці-аматора Ірини Яшан “Дощові картини” (публікація у журналі “Джміль” (2017, № 10) та е-додаток до неї).
  • Винахідницьке малювання “Відкриваємо чудеса монотипії” (публікація “Кольорові експерименти” у журналі “Джміль” (2017, № 10)).
  • Гра-асоціація “На що схожа пляма?”: діти наносять пляму на папір, розповідають, на що вона схожа, домальовують з уяви — виходить дотепний малюнок.
  • Бесіда “Від монотипії до гравюри” (публікація “Гравюра: сліди на папері” у журналі “Джміль” (2017, № 9) та е-додаток до неї).
  • Діалог-дослідження “Дивовижний світ гравюр Ешера” (за е-додатком “Гравюра: сліди на папері” у журналі “Джміль” (2017, № 9)).
  • Образотворча діяльність “Заміст пензлика — пальчик”: малюємо в техніці пальчикового живопису, створюємо картинки на вільну тему.

9 жовтняВсесвітній день пошти

Це один з міжнародних днів, які відзначають країни — учасниці Організації Об’єднаних Націй. Він проводиться за рішенням XIV конгресу Всесвітнього поштового союзу в день його створення у 1874 р. Щороку в рамках свята проходять тематичні виставки раритетних і рідкісних марок та листівок, конкурси на краще оформлення поштової марки, різні просвітницькі акції тощо.

Розкажіть дітям про важливість підтримання зв’язку між людьми, які перебувають далеко один від одного, про роль пошти у його налагодженні, пригадайте, як можна передавати повідомлення, порівняйте різні способи.

Запропонуйте малятам сюжетно-рольові ігри “Пошта”, “Листоноша”, поговоріть про те, яка важлива й відповідальна робота у листонош.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Як новини до нас приходять”. Поговоріть з дітьми про те, звідки ми узнаємо новини, люди яких професій допомагають нам у цьому, що потрібно, аби новини вчасно надходили до нас.
  • Діалог-дослідження “Як працює пошта, і навіщо потрібні листоноші”.
  • Розгадування загадок про листоношу.
  • Придумуємо загадку про листоношу.
  • Бесіда “Як варто і як не варто писати листи” (див. матеріал “Як Джмелик та Книжечка з друзями листувалися, або На помилках вчаться” у Літературній студії журналу “Джміль” (2016, № 4)).
  • Образотворча діяльність “Листівка другу”.

15 жовтняВсесвітній день миття рук

У цей день лікарі всього світу привертають особливу увагу людей до гасла “Мийте руки перед їжею!”. Адже через немиті руки в організм людини потрапляють збудники смертельно небезпечних захворювань. Саме брудні руки є однією з головних причин високої дитячої смертності в Азії та Африці.

Розкажіть дітям про брудне і чисте, покажіть відносність цих понять, дослідіть, звідки береться бруд, у чому його небезпека, і поміркуйте, як її уникнути.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Дослід “Брудне і чисте”: діти за допомогою збільшувального скла розглядають брудні руки, різні предмети тощо.
  • Бесіда “Чому бруд небезпечний?”.
  • Дидактична гра “Що допомагає зробити брудне чистим?”.
  • Відгадування загадок про засоби гігієни.
  • Дидактична гра “Що не так на малюнках?”
  • Слухання вірша “Мийдодір” і бесіда за ним.
  • Образотворча діяльність за змістом вірша “Мийдодір”.

26 жовтняМіжнародний день без паперу

Основне гасло дня — “Навчимося використовувати папір раціонально!”. Його мета — показати на реальних прикладах, як кожна людина може зробити свій внесок у збереження природних ресурсів.

У цей день варто поговорити з малятами про те, звідки береться папір, чому важливо раціонально його використовувати, де і як саме ми можемо його замінити.

Старшим малятам можна розповісти про безпаперову обробку інформації, технічні пристрої, які допомагають її здійснити, пригадати випадки з повсякденного життя, коли новітні технології економлять час і матеріальні ресурси.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Зберігаючи папір, зберігаємо природу” (див. статтю “Цікавинки про папір” та е-додаток (“Джміль”, № 5, 2014)).
  • Дидактична гра “Хто економить папір, а хто ні?”.
  • Досліди “Властивості паперу”.
  • Дидактична винахідницька гра “Де папір можна замінити?”.
  • Дидактична гра “Добре — погано”: педагог називає виріб з паперу (наприклад, паперовий стаканчик), діти визначають, чим він зручний, які має недоліки, вирішують, який матеріал може замінити папір.

28 жовтняМіжнародний день анімації

Це свято засноване з ініціативи французького відділення Міжнародної асоціації анімаційного кіно у 2002 р. на честь 110-річчя публічного представлення першої анімаційної технології.

Цей день можна зробити веселим святом мультиків — пригадати героїв улюблених мультфільмів та пісеньки з них, розповісти малятам, хто допомагає малюнкам “оживати” та які технічні пристрої використовують для створення мультиків, якими вони бувають, запропонувати створити анімаційний фільм за власним сценарієм.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Перегляд мультфільму та його обговорення.
  • Бесіда “Як народжується мультфільм” (див. “Джміль”, № 1, 2014).
  • Образотворча діяльність “Мультфільм у блокнотику”: діти анімують будь-який персонаж: малюють його рухи на сторінках блокнотика, а потім швидко, перегортаючи сторінки, “дивляться мультик”.
  • Дидактична гра “Мультики і музика”: діти слухають різні мелодії та визначають, у яких мультфільмах вони звучать.
  • Бесіда за коміксом “Нашвидкуруч” (див. “Джміль”, № 2, 2014 та е‑додаток до нього).
  • Дидактична гра-порівняння “Комікс — не мультфільм, а мультфільм — не комікс”: діти з’ясовують переваги і недоліки коміксів і мультфільмів.
  • Образотворча діяльність “Улюблений мультик”.

Про свята листопада читайте за посиланням.