Свято щодня

Травень

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до квітневих свят, ви знайдете за посиланням.



2 травня — Міжнародний день астрономії

Це професійне свято тих, чия діяльність безпосередньо пов’язана з астрономією — однією з найстаріших наук на Землі, а також усіх, хто цікавиться таємницями зірок, планет, космосу.

Цього дня варто разом з малятами стати екіпажем справжнісінького космічного корабля та здійснити захопливу мандрівку в космічну далечінь — показати красу незвіданого, такого далекого і водночас близького, космосу, здійснити подорож до планет Сонячної системи та зірок.

Робота з дітьми впродовж дня

  • “Космічна зарядка”.
  • Бесіда‑мандрівка “Зоряна казка” (“Джміль”, № 6, 2015 та е‑додаток до нього) допоможе малятам подружитися із зірочками, почути їхні розмови та дізнатися про таємниці зоряного неба.
  • Гра‑імпровізація “Що зірочки бачать, що зірочки чують”: діти уявляють себе зірочками, розповідають, що зорі бачать у космосі, якою видається їм згори наша Земля.
  • Пригодницька гра‑дослідження “Чи є життя у космосі?” (публікація “Далекий близький космос” та е‑додаток до журналу “Джміль”, № 2, 2015): діти пригадують усе, що знають про планети Сонячної системи, уявляють їхні поверхні, висловлюють припущення щодо того, хто може жити у таких умовах.
  • Естафета на прогулянці “Тренування для космонавтів”.
  • Конструювання “Міжгалактичний корабель”: діти з уяви створюють космічний корабель для далеких мандрівок.
  • Квест Сонячною системою (перша частина — “Джміль”, № 5, 2015, друга — “Джміль”, № 6, 2015).
  • Малювання‑імпровізація “Таємничий космос”.
  • Образотворчо-дослідницька діяльність “Казкова галактика”: діти придумують казкову галактику, малюють карту її зоряного неба з фантастичними сузір’ями, придумують для них назви (див. бесіду за сюжетною картиною на обкладинці “Зоряна казка” (“Джміль”, № 6, 2015)).

За матеріалами журналу “Джміль” можна розгорнути з дошкільниками та учнями молодших класах освітній проект “Далекий близький космос”. Шукайте детальний опис проекту та презентації для роботи з дітьми на сайті журналу “Джміль” за посиланням.


3 травня — День кондитера

Це один з “найсолодших” днів року — професійне свято майстрів, які намагаються зробити наше життя смачним і радісним, — кондитерів.

Розкажіть дітям про “солодке” мистецтво з присмаком дитинства, яке народилося у глибоку давнину і суть якого з тих пір не надто змінилася, про працю кондитерів, їхні найважливіші якості — нестримну фантазію та чудовий смак. А ще малятам буде цікаво, з чого і як виготовляють їхні улюблені цукерки, торти, тістечка…

Робота з дітьми впродовж дня

  • Розповідь про кондитерів (див. бесіду за сюжетною картиною “Ким бути?” на обкладинці та електронний додаток (“Джміль”, 2014, № 1)).
  • Гра-запитайка “Що виготовляє кондитер?”: діти стають у коло, педагог — у центр; він кидає м’ячик і називає страви, які виготовляє кондитер, малята ловлять (якщо педагог правильно назвав страву) або відбивають м’ячик.
  • Віртуальна екскурсія на кондитерську фабрику.
  • Ліплення-фантазія “Смаколики”: діти придумують смачні та оригінальні кондитерські вироби, “виготовляють” їх з пластиліну, потім використовують у грі “в магазин”.
  • Реклама “Найсмачніший смаколик”: діти розповідають про свої “смаколики”, акцентуючи увагу на знайдених “родзинках”, усі разом визначають їх вартість у кондитерському магазині (що “смачніше” діти представили “смаколики”, то їхня вартість більша).
  • Сюжетна гра “Готуємося до зустрічі гостей”: діти придумують, чим частуватимуть гостей; розраховують кількість покупок; “ідуть до магазину”, щоб придбати все необхідне.
  • Гра “Накриваємо на стіл”: педагог кладе на стіл геометричні фігури, діти розставляють посуд відповідної форми та призначення, гарно розкладають у вазочках частування, ставлять на стіл.
  • Сюжетно-рольова гра “Зустрічаємо гостей”.
  • Гра “Ми — кондитери”: діти разом з вихователями виготовляють нескладний кондитерський виріб, а коли приходять батьки, пригощають їх.

15 травня — Міжнародний день родин

Цей день проголошено резолюцією Генеральної Асамблеї ООН у 1993 році. Родини були і залишаються хранителями загальнолюдських цінностей, культури та історичної спадкоємності поколінь, провідним чинником стабільності та розвитку суспільства. Мета цього свята — привернути увагу до родин як основної складової суспільства та до їх проблем.

Поговоріть з дітьми про родину, про особливих людей у їхньому житті — маму, тата, братиків, сестричок, бабусь та дідусів, про те, як у родині всі гуртом розв’язують проблеми, допомагають одне одному, поділяють турботи й радості... Разом поміркуйте про те, як треба ставитись до рідних.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Тато, мама і я — дружна сім’я”.
  • Гра — обмін думками “Скажи приємне…”: діти стають у коло, по черзі говорять щось приємне, звертаючись до кожного члена своїх родин — мами, тата, бабусь, дідусів, братиків, сестричок, називають їх лагідно.
  • Діалог-роздум “Про свою безпеку дбаєш — інших теж оберігаєш!” (“Джміль”, 2013, № 3): обговорення з малятами оповідок, які навчають бути уважними до близьких людей, завбачливими і відповідальними.
  • Вирощуємо родинне дерево: діти виготовляють дерева, кожна гілочка яких символізує когось із членів їхніх родин; на кінчики гілок чіпляють плоди з бісеру, зроблені власноруч, пояснюють, чому вони саме такі (див. публікацію “Топіарій з намистин”, “Джміль”, 2014, № 5).
  • Перегляд коміксу та бесіда за ним: “Теплий подарунок” (“Джміль” 2016, № 1 та  е-додаток до нього).
  • Виготовлення об’ємних листівок “Теплий подарунок”: малята виготовляють невеличкі листівки-сюрпризи для кожного члена своїх родин, а ввечері дарують їх.

16 травня — День науки

Це професійне свято працівників науки України. Його встановлено “на підтримку ініціативи відомих вчених, наукових установ, а також професійних спілок України”, згідно з Указом Президента “Про День науки” від 14 лютого 1997 року № 145/97.

Зацікавте дітей дивовижною професією вченого, дослідника, першовідкривача. Покажіть її важливість для кожного з нас: саме відкриття науковців допомогли інженерам створити речі, без яких ми зараз не завжди можемо обійтися — мобільний телефон, комп’ютер, телевізор, радіо, лампочку, автомобіль… А ще науковці можуть передбачити стихійні лиха — землетруси, торнадо, повені, — винайти ліки від хвороби, зробити наше життя комфортнішим…

Дайте малятам можливість відчути себе науковцями — створити або відкрити щось нове. І нехай поки що це буде відкриття тільки для дитини, але воно може покласти початок справжніх наукових звершень у майбутньому.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-роздум “Як науки нам допомагають?”.
  • Діалог-дослідження “Що науковці для нас придумали?”: діти роздивляються навколо, пригадують, чим користуються вдома вони та їхні рідні, роблять фотоколаж з предметів домашнього вжитку і розмірковують, як їх поява пов’язана з діяльністю представників різних наук.
  • Читаємо та обговорюємо історію про робота ДжК-2 “Смакороба” (“Джміль”, 2017, № 2 та е-додаток до публікації): діти за допомогою наліпок вставляють слова на місця пропусків, придумують продовження історії, власні алгоритми для Смакороба, створюють макет іграшкової кухні та перевіряють складені алгоритми.
  • Гра-дослідження “Що вміє робити Смакороб?”: діти за картинкою розповідають, які дії може виконувати робот, придумують, як можна розширити коло його функцій.
  • Винахідницька гра “Мій робот — мамин помічник”.
  • Засідання наукової ради “Презентація роботів”.

18 травня — Міжнародний день музеїв

Це професійне свято музейних працівників усього світу. Цього дня музеї в різних країнах світу безкоштовно відкривають свої двері для всіх охочих, готують нові експозиції, тематичні лекції, екскурсії, читання. Нерідко до цієї важливої культурної події приурочують і проведення фестивалів, найвідоміший з яких — “Ніч музеїв”. Цей день засвідчує важливість ролі музеїв у житті суспільства.

Розкажіть дітям про роль музеїв у зберіганні пам’яті про минуле Землі, історію різних народів, цікавинок та дивовижних знахідок. Сучасні музеї — не кунсткамери, де дозволено тільки дивитися на експонати і нічого не можна торкатися, а культурні центри, де є можливість дослідити деякі з виставлених об’єктів, переглянути та обговорити цікаві відео- та аудіоматеріали, поспілкуватися з науковцями, більше дізнатися про кожний експонат, про минуле, його вплив на сьогодення та майбутнє.

Створіть разом з дітьми власний музей з тематики, що особливо цікавить їх. Це може бути музей іграшкових динозавриків, різноманітних конструкторів, незвичайних поробок, ґудзиків, горішків, цікавих пляшечок, листочків дерев тощо. До складу його експонатів можуть входити як речі, так і фотографії, аудіо- та відеоматеріали, зібрані у презентацію. Нехай діти стануть екскурсоводами і самі розкажуть про дібрані експонати малятам з інших груп, батькам, знайомим.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-розмірковування “Для чого потрібні музеї”.
  • Гра-спогад “Якими бувають музеї?”: педагог може спиратися на досвід реальних або віртуальних відвідин музеїв; якщо ж такого досвіду в дітей немає, вони висловлюють припущення, а дорослий доповнює їх.
  • Віртуальна екскурсія до музею: педагог разом з дітьми заздалегідь вибирає музей, а потім здійснює віртуальну екскурсію до нього за допомогою сайту музею або мультимедійної презентації.
  • Гра-роздум “Чим мене зацікавив музей”: діти по черзі діляться своїми враженнями від музеїв, у яких вони побували (ця гра допоможе визначити уподобання малят і створити власний музей у групі).
  • Творча гра-імпровізація “Створимо музей”: педагог об’єднує дітей у групи, дає їм журнали, книжки тощо; діти переглядають видання, розповідають про музей, який можна створити за допомогою публікацій у них, створюють його першу експозицію, проводять екскурсію. Так, матеріали журналу “Джміль” допоможуть створити музеї кросвордів, ребусів, загадок, віршів, настільних ігор, інтерактивний музей коміксів для дітей, дитячу картинну галерею тощо (див. публікації рубрик Літературна студія, Клуб кмітливих, Ігротека, Кіностудія, Вернісаж, Студія декоративного мистецтва та ін.).
  • Гра — обмін думками “Я хочу піти до музею”: діти по черзі розповідають, до якого музею хочуть піти, пояснюють, чим він їх зацікавив.
  • Гра-розмірковування “Що мене цікавить?”: діти по черзі розповідають про сфери своїх зацікавлень (ця інформація підкаже педагогу, який музей можна створити у групі).
  • Створюємо музей разом: діти разом з педагогом вибирають тематику музею, обговорюють, де краще його розмістити, які експонати зібрати тощо.
  • Екскурсія до новоствореного музею: діти випробовують себе у ролі екскурсоводів, показують своїм батькам музей, створений на основі публікацій дитячих видань.

Читайте у журналі “Дошкільне виховання” (2015, № 8) публікацію іллічівських педагогів про досвід реалізації творчого проекту для дітей, батьків і педагогів “Міні-музей «Чорне море»” та систему роботи зі старшими дошкільнятами у цьому міні-музеї.


20 травня — Всесвітній день метрології

Свято засновано Міжнародним комітетом мір та ваг. Мета цього дня — сприяти усвідомленню людьми важливості точних вимірювань для розвитку науки і технологій, суспільства загалом.

Поміркуйте з дітьми над тим, коли і навіщо нам потрібно знати точну вагу, довжину, ширину, висоту, кількість чого-небудь, як їх виміряти, що може трапитись, якщо вимірювання буде неточним, що таке точність вимірювання і як її досягти. Саме у цей день можна вперше ознайомити дітей з поняттям “умовна міра”.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Перегляд та обговорення мультфільму “38 папуг” (режисер І. Уфімцев, художник Л. Шварцман, автор сценарію Г. Остер): важливо звернути увагу дітей на те, чи можна порівнювати результати вимірювань, здійснених за допомогою різних умовних мір.
  • Діалог-пригадування “Коли нам потрібні вимірювання”: діти пригадують ситуації з свого повсякденного життя, коли виникала потреба у вимірюваннях, розповідають, які прилади у таких ситуаціях використовували, розмірковують, до чого може призвести неточне вимірювання, що можна виміряти, а що ні.
  • Бесіда “Що допомагає нам вимірювати”: діти разом з педагогом пригадують, які прилади та предмети і в яких випадках можуть допомогти у вимірюванні.
  • Гра-дослідження “Вимірюємо все навколо”: вихователь дає дітям прилад для вимірювання, діти знаходять у групі об’єкти, які можна ним виміряти, розповідають, що вимірювали і який результат отримали.
  • Гра-дослідження “Чи точно ми вимірюємо?”: вихователь з дітьми вибирають одиницю вимірювання та об’єкт, діти по черзі вимірюють його, потім усі разом порівнюють результати, формулюють правила точного вимірювання.
  • Винахідницька гра “Як занотувати результати вимірювань”: діти придумують способи занотовування результатів вимірювань, обговорюють, який спосіб і коли використовувати зручніше.
  • Колективна аплікація: діти з педагогом придумують тему творчої роботи, розподіляють обов’язки, всі разом стежать за дотриманням пропорційності окремих деталей аплікації.
  • Сюжетна гра “Будівництво”, “Магазин” тощо.

22 травня — Міжнародний день біологічного розмаїття

Цей День проголошений Генеральною Асамблеєю ООН у 1995 р. спеціальною резолюцією на основі рекомендації Конференції сторін Конвенції про біологічне розмаїття, якими на сьогодні є близько 200 держав. Головне завдання дня — звернути увагу громадськості на проблему зникнення з Землі багатьох представників флори і фауни.

Біологічне розмаїття — це всі різноманітні форми життя на Землі. За даними Комітету з питань довкілля ООН, щороку на нашій планеті зникає 25 тис. видів тварин і рослин — приблизно три види щогодини! За прогнозами вчених, чверть усіх видів рослин і тварин нашої планети перестануть існувати найближчим часом. Так, щороку вчені відкривають нові види, але темпи їх зникнення надто стрімкі (вони зникають приблизно у 1000 разів швидше, ніж це відбувалося б без втручання людини)…

Всесвітній союз охорони природи виділяє такі основні чинники, що призводять до втрати біологічного розмаїття: знищення та фрагментація природних екосистем; їх забруднення; глобальні кліматичні зміни; конкуренція видів-аборигенів з тими, які поширилися в результаті діяльності людини; опустелювання; зростання чисельності населення і надмірне споживання, нерозсудливе використання природних ресурсів.

Покажіть дітям, що таке розмаїття флори і фауни, поясніть, чому воно необхідне, з’ясуйте разом, що таке біологічний вид, порівняйте представників одного виду рослин і тварин, поміркуйте, чому тварини такі різні, уявіть, наскільки збідніє природа нашої планети, якщо види і далі зникатимуть.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-дослідження “Чому необхідне біологічне розмаїття?”: розкажіть малятам, що всі істоти є частиною єдиної екосистеми і відіграють важливу роль у підтриманні життя на Землі, зникнення однієї ланки може призвести до зникнення ще кількох, через деякий час зникнення одного виду може порушити баланс усіх видів в екосистемі. За одноманітності характеристик тварин усередині одного виду будь-яка суттєва зміна зовнішніх умов (погода, спалах епідемії, зменшення кількості їжі) значно більше позначиться на виживанні виду, ніж у випадку, коли він має багато різновидів. Зберігаючи багатство видів на планеті, ми підтримуємо стабільність екосистем, забезпечуємо збереження всіх видів, від чого, зрештою, залежить і життя людства. Вибір на користь збереження біорозмаїття, навіть якщо це не приносить нам очевидної користі та вимагає додаткових зусиль, — це й етичний вибір.
  • Гра-дослідження “Знайди спільне”: серед наданих педагогом фотографій та відеофрагментів малята впізнають представників одного виду, пояснюють свій вибір.
  • Гра-дослідження “Знайди відмінності”: малята розглядають представників одного виду на фотографіях та відеофрагментах, наданих педагогом, шукають відмінності між ними, намагаються пояснити, чому вони виникли.
  • Дослідження “Як тварини до життя у різних умовах пристосовуються”.
  • Спостереження за комахами на прогулянці.
  • Діалог-спогад “Якими різними бувають комахи”: діти порівнюють різних комах, шукають комах з інших країн — “родичів” тих, що водяться в Україні, пояснюють свій вибір.
  • Бесіда-дослідження “Як забарвлення допомагає тваринам пристосовуватись?”: досліджуємо разом з малятами відповідність забарвлення тварин і умов їх існування.
  • Колективна творча робота “Подружи метелика і квіточку”: малята разом малюють або розфарбовують квітучу галявинку в лісі або на луці, потім кожен малює метелика і “саджає” на квіточку відповідно до його забарвлення.
  • Створення композиції “Різноманіття тварин навколо”: діти поєднують у спільній картині різних тварин (кожен зображує ту, яка йому найбільше до вподоби), узгоджуючи свої дії — щоб тваринки-“сусіди” не “посварилися”.

23 травня — Свято Героїв

Цей день в Україні запроваджений на честь українських воїнів — борців за свободу України, передовсім воїнів Київської Русі, козаків, січових стрільців, бійців Армії УНР, УПА та діячів ОУН.

Розкажіть дітям про професію захисника Батьківщини, її важливість для кожного з нас, про те, кого захищають українські воїни, якими вони мають бути.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-роздум “Хто такий захисник Батьківщини?”.
  • Віртуальна подорож “Запорозька Січ” (бесіда за сюжетною картиною “Козацька слава не поляже, а про себе розкаже” на обкладинці журналу “Джміль”(2015, № 4) та е-додатком до неї).
  • Вправа-роздум “Яким має бути захисник Батьківщини?”: діти по черзі називають риси характеру воїнів.
  • Гра-спогад “Чим наші захисники користуються?”: діти по черзі називають необхідні військовим предмети побуту.
  • Гра “Слідопити”: діти за позначками на карті дитячого майданчика розшукують речі, які загубили їхні улюблені іграшки, і повертають “господарям”.
  • Естафета “Ми — маленькі козаки”.
  • Гра для кмітливих “Складаємо ребуси про воїнів” (за публікацією “Козацькі ребуси” у журналі “Джміль” (2015, № 4) та е-додатком до неї).
  • Малювання-роздум “Картина для українського воїна”.

Про свята червня читайте за посиланням.