Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!  

Свято щодня

Квітень

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до березневих свят, ви знайдете за посиланням.



1 квітня — Міжнародний день птахів

Це інтернаціональне екологічне свято проводиться в рамках програми ЮНЕСКО “Людина і біосфера”. Саме в цей день 1906 р. була підписана Міжнародна конвенція з охорони птахів.

Розкажіть дітям про роль птахів у природі, заздалегідь підготуйтеся до зустрічі пташок, які зимували в інших краях, і влаштуйте захопливе свято. Здивуйте малят, показавши їм розмаїття пташиного царства, помандруйте світом і познайомтеся з пернатими поближче.

Матеріали тематичного випуску журналу “Джміль” (2017, № 3) “Пташиний світ” можуть стати основою для розгортання освітнього проекту “Вітаємо птахів” для дошкільнят і молодших школярів.

Робота з дітьми впродовж дня


2 квітня — Міжнародний день дитячої книги

Це свято відзначається у день народження Ганса Крістіана Андерсена, данського письменника, автора відомих в усьому світі казок. Його твори, перекладені більш ніж 150 мовами світу, стали основою для численних екранізацій, мультфільмів, театральних постановок, балетів тощо.

Свято започатковано в 1967 році Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури. У цей день раз на два роки присуджують премію імені Х. К. Андерсена письменнику — автору творів для малят і художнику — ілюстратору дитячих книжок.

Традиційно в цей день у багатьох країнах проводять виставки, конкурси, вистави, конференції та фестивалі, присвячені кращим творам для дітей, а також дитячі ранки, розпочинають Тиждень дитячої та юнацької книги, до участі в якому запрошують сучасних дитячих письменників і поетів.

Перетворіть цей день на захопливу мандрівку сторінками дитячих видань. Покажіть малятам розмаїття книжок для дітей, спонукайте малечу не тільки читати та обговорювати твори, а й розглядати і самим малювати ілюстрації до них. Дайте дітлахам можливість досхочу пофантазувати, уявити себе учасниками цікавих пригод, зазирнути за сторінки книжок і придумати продовження описаних у них історій.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Діалог-спогад "Моя улюблена книжка".
  • Гра "Дізнайся про книжку за обкладинкою": педагог об'єднує малят у команди, дає їм різні книжки; не зазираючи досередини, вони мають визначити, які з цих видань призначені для дітей, а які для дорослих, пояснити своє рішення.
  • Вправа-порівняння "Чим дитячі книжки відрізняються від видань для дорослих?".
  • Бесіда-розмірковування "Якими бувають дитячі книжки?" (публікація "Поради, як книжкам дати раду" ("Джміль", 2018, № 3)): малята пригадують відомі їм дитячі книжки, знаходять їх у бібліотеці закладу, класифікують за різними ознаками (розфарбовки, книжки-іграшки, книжки з об'ємними картинками; казки, пригоди, енциклопедії тощо), розповідають, для чого яка книжка потрібна.
  • Вправа-розмірковування "Якою має бути обкладинка книжки?": діти роздивляються книжки, пробують за оформленням обкладинок здогадатися, про що йдеться у кожній з них, потім гортають сторінки, педагог читає їм, і малята перевіряють правильність своїх припущень.
  • Запропонуйте дітям зіставити обкладинку і сторінку книжки, розв'язавши наступне завдання.

    Зазирнемо у книжку

  • Колективна робота "Наша обкладинка": діти створюють обкладинку книжки, яку читали з дорослим, виконуючи попередню вправу.
  • Бесіда-дослідження "Навіщо потрібні ілюстрації у книжках?".
  • Книжки та ілюстрації

    Запропонуйте дітям пригадати улюблені казки, впізнати їх за ілюстраціями та пояснити свій висновок; розповісти, про що йдеться у казці; відтворити послідовність подій у знайомих сюжетах; показати за допомогою пантоміми найяскравіші епізоди.

    В гостях у казки

  • Вправа "Впізнай вірш за ілюстрацією": педагог читає дітям вірші, діти добирають до них ілюстрації.
  • Вправу можна перетворити на цікаву рухливу гру або виконати, завітавши на наш сайт.

    Віршики та ілюстрації

  • Образотворча діяльність "Створюємо віршомультик": діти вибирають вірш і створюють за ним мультфільм.
  • Книговікторина — вечір дитячої книжки для малят та їхніх батьків.
  • Прем'єра мультфільму для молодших дітей та батьків.

5 квітня — День геолога

Цей день встановлено Указом Президента України від 07.02.1995 № 110/95 як професійне свято працівників геології, геодезії та картографії.

Розкажіть малятам про професії геолога, геодезиста, картографа та пов’язані з ними, про їхнє значення для кожного з нас. Здійсніть разом захопливу мандрівку в гори та у надра Землі, знайдіть там корисні копалини, розкажіть, чому вони є справжнім скарбом для людей, який потрібно берегти.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “У чому користь корисних копалин?”: якими бувають корисні копалини, як ми їх використовуємо, чи можемо їх замінити.
  • Бесіда‑дослідження “Хто корисні копалини знаходить?”: що роблять геологи та картографи, як люди використовують результати їхньої праці, які риси характеру мають бути їм обов’язково притаманні.
  • Змагання з орієнтування у просторі “Знайди скарб”: за словесними інструкціями педагога або алгоритмом у вигляді символів з використанням слів‑орієнтирів “праворуч”, “ліворуч”, “вперед”, “назад”, “під”, “над”, “біля” тощо діти знаходять скарб у кімнаті або на дитячому майданчику.
  • Слухання та обговорення музики Е. Гріга “Хода гномів”, “У печері Гірського короля“ (з сюїти “Пер Гюнт” за драмою Г. Ібсена).
  • Мандрівка‑дослідження “В гостях у Господині Мідної гори”: бесіда про кристали; вирощування кристалів солі власноруч; кристали у наших домівках, у живій та неживій природі.

12 квітня — Всесвітній день авіації та космонавтики

Ця пам’ятна дата, присвячена першому польоту людини в космос, — особливий день для всіх, хто працює в космічній галузі. Міжнародний статус свято отримало у 1968 році на конференції Міжнародної авіаційної федерації. З 2011 року воно має ще одну назву — Міжнародний день польоту людини в космос. Таке рішення прийнято за резолюцією Генеральної Асамблеї ООН з нагоди 50‑річчя першого кроку в освоєнні космічного простору.

Розкажіть дітям про важливість польотів у космос, про людей, які готують ці польоти, про роль науковців і конструкторів в освоєнні космосу, про космонавтів і тих, хто чекає їх на Землі.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Космос: близький чи далекий?”: навіщо людям польоти в космос, яку інформацію ми отримуємо завдяки штучним супутникам.
  • Гра‑дослідження “Яким має бути космонавт?”: діти називають риси характеру космонавтів, доводять, чому та чи інша риса важлива.
  • Гра “Збираємося у подорож”: малята разом з педагогом стають “командою ракети”, обговорюють, що варто і чого не варто брати в космічну подорож, розподіляють обов’язки між членами екіпажу.
  • Естафета “Зірки чекають”: спортивні змагання — “тренування перед польотом”.
  • Дослід “Як ракета злітає у космос” (за публікацією “Українці підкорюють космос” (“Джміль”, 2015, № 1)).
  • Космічна подорож (за матеріалами освітнього проекту “Далекий близький космос” та електронними додатками до нього).
  • Діалог-імпровізація “Що у космосі цікавого було”.
  • Малювання з уяви “Космічна подорож”.

12 квітня — Всесвітній день рок-н-ролу

Це свято однодумців, для яких рок-н-рол став не просто музикою, а стилем життя. Воно відзначається щорічно 13 квітня: 12 квітня 1954 р. Білл Хейлі записав сінгл “Rock Around The Clock”, що став знаковим, давши початок новому музичному напряму, який швидко поширився країнами і континентами, кинувши виклик традиціям.

Розкажіть дітям про сучасну музику, послухайте разом композиції у різних стилях, порівняйте їх, придумайте до них рухи, зробіть цей день по-справжньому танцювальним.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Без танцю жити неможливо!”.
  • Діалог-дослідження “З чого починався танець”.
  • Гра-імпровізація “Веселий гопачок”: під українську народну музику діти танцюють гопак, придумуючи для нього сучасні рухи.
  • Логіка танцю “Шукаємо малюнок мелодії”: діти відтворюють ритмічний малюнок мелодії, шукають фрагменти, що повторюються, намагаються відтворити ритм та послідовність повторення музичних фраз символами.
  • Рухлива гра-розмірковування “Чи всяка музика танцювальна?”.
  • Гра-асоціація “Чи можуть тварини танцювати?”: педагог показує дітям на відео, як рухаються тварини, малята добирають музику, що найбільше підходить до рухів тварин, придумують власні рухи, показують, як можуть танцювати різні тварини.
  • Музична гра “Акомпанемент”: педагог вмикає сучасну музику, діти добирають найбільш відповідні дитячі музичні інструменти, акомпанують, додаючи до мелодії нові барви.
  • Гра-імпровізація “Усі на танцпол!”: діти разом з батьками танцюють під сучасну музику.

18 квітня — Міжнародний день пам’яток і визначних місць

Цей день встановлений у 1983 році Асамблеєю Міжнародної ради з питань охорони пам’ятників та визначних місць, створеної при ЮНЕСКО. В Україні його називають Днем пам’яток історії та культури (відповідно до Указу Президента України від 23 серпня 1999 р. № 1062/99).

Мета цього дня — привернути увагу людей до різноманіття культурної спадщини, її вразливості та необхідності докладання ефективних зусиль заради збереження її для прийдешніх поколінь.

Розкажіть дітям, наскільки важливо зберігати та охороняти “живу” пам’ять про минуле, адже фотографії та картини не можуть повною мірою передати колорит давніх часів, особливості побуту тощо. Речі, одяг, посуд, деталі інтер’єру, милі дрібнички, споруди, техніка тощо — це своєрідні “машини часу”, які допомагають нам поринути у давнину, а іноді й побути людьми минулого: відчути те, що вони відчували, спробувати діяти так, як діяли вони; почути звуки минулого, порівняти із сьогоденням.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Обережно — історична пам’ять”: педагог розповідає дітям, що нині в Україні налічується 1399 міст і селищ і понад 8 тисяч сіл із цінною історико‑архітектурною спадщиною (тільки у Києві на державному обліку перебуває 675 пам’ятників, з яких 390 національного значення), а два комплекси — собор Святої Софії та Києво‑Печерська лавра — занесені ЮНЕСКО до Списку світової спадщини; спонукає малят поміркувати над тим, чому пам’ятки потрібно оберігати.
  • Екскурсія “Наші пам’ятки”: діти разом з педагогом здійснюють реальну або уявну (віртуальну) подорож рідним містом, краєм; ознайомлюються з пам’ятками, які нагадують нам про минуле, визначають, про що саме ми можемо дізнатися завдяки їм.
  • Дослідження “Про що можуть розповісти предмети?”: педагог дає дітям будь‑який предмет; вони вивчають його, розповідають про характер та звички його власника.
  • Гра‑дослідження “Звідки про минуле дізнатися можна?”: діти розповідають, що вони хочуть узнати про життя у давнину, а потім визначають, які речі можуть допомогти їм у цьому.
  • Діалог‑спогад “Наші родинні пам’ятки”: діти розповідають один одному про речі, які перейшли їхнім родинам у спадок від прабабусь, розмірковують, про що вони можуть повідомити.
  • Винахідництво навпаки “Як це робилося, коли не було…”: діти пригадують якийсь звичний для нас предмет (наприклад, телефон); розмірковують, що могло замінити (або й замінювало) цю річ людям у давнину; визначають переваги та недоліки наявності цього предмета у нашому житті.
  • Подорож у минуле “Як жили у давнину”: педагог “вмикає машину часу”, і діти переносяться у минулі часи (куди саме, малята визначають по черзі) — певний час сидять із заплющеними очима і уявляють собі ті часи, а потім розповідають, що побачили у минулому.
  • Творче малювання “Намалюй минуле”: малята зображують те, що особливо сподобалося їм під час подорожі у минуле.

18 квітня — День навколишнього середовища

Свято відзначається згідно з Указом Президента України від 06.08.1998 № 855/98. Цього дня громадські організації проводять заходи, спрямовані на поліпшення стану навколишнього середовища, очищення водних джерел, озеленення, збереження заповідних об’єктів, поширення екологічних знань.

Розкажіть дітям про роль навколишнього середовища у житті людей, про те, як легко порушити природну рівновагу і як непросто потім відновити її, про те бережливе ставлення до природних багатств необхідне не тільки для нас, нинішніх жителів планети, а й для прийдешніх поколінь.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Вправа‑імпровізація “Вітаємося з природою”: на прогулянці діти разом з вихователем милуються природою, знаходять дивовижне і гарне навколо, вітаються з деревами й травичкою, комашками і пташками.
  • Діалог‑дослідження “Збережемо та примножимо багатства України” за серією сюжетних малюнків (“Джміль”, № 1, 2015 та е‑додаток до нього).
  • Бесіда за екологічним коміксом “Як гукнеться, так і відгукнеться” (“Джміль”, № 3, 2014 та е‑додаток до нього): педагог з малятами розмірковує про те, як потрібно берегти природу і яке відлуння можуть мати різні наші вчинки.
  • Музична гра‑дослідження “Чи є у природи особлива музика?”: педагог разом з дітьми пригадує, як звучать вітер і дощик, як шурхотить листя у вітряну погоду, особливі звуки, що їх можна почути біля струмочка, ставка або моря тощо; підводить малят до думки, що разом усі ці звуки складають особливий оркестр, у якому головний диригент — природа, а кожний музикант важливий і неповторний.
  • Гра‑дослідження на прогулянці “Слухаємо Природу”: діти прислухаються до звуків природи, визначають серед них “учасників оркестру” і “солістів”.
  • Слухання та обговорення музики “Як звучить дощик?” (п’єса “Дощик” В. Косенка (“Джміль”, № 3, 2015)).
  • Бесіда‑порівняння за картинами про дощик (е‑додатки до публікації “Музика дощу” (“Джміль”, № 3, 2015)).
  • Малювання‑імпровізація “Звуки природи”.

29 квітня — Міжнародний день танцю

Це свято за рішенням ЮНЕСКО відзначається з 1982 року в день народження французького балетмейстера Жана Жоржа Новера, який увійшов в історію як батько сучасного балету. Це свято театрів опери та балету, танцювальних труп, ансамблів сучасного бального і народного танцю та інших, як професійних, так і самодіяльних артистів, а також усіх, хто любить танцювати.

Розкажіть дітям про красу та різнобарвність танцю, його особливу мову та роль у нашому житті, про нелегку працю артистів балету, яку треба цінувати і поважати.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Танцювальна хвилинка “Вітання”.
  • Бесіда “Про що може розповісти танець?”.
  • Гра‑імпровізація “Які рухи до музики підходять?”.
  • Танцювальна подорож світом: педагог розповідає дітям про особливості танців народів світу, ознайомлює малят з народною музикою, рухами танців.
  • Діалог‑дослідження “Гопак — не просто танець”: педагог і діти обговорюють особливості гопака та українського національного костюму, роль танцю в житті українців, слухають різні мелодії, під які можна танцювати гопак, переглядають відеозаписи (гопак у виконанні майстрів народного танцю).
  • Довільний танець “Гопак”: дівчатка і хлопчики по черзі виконують соло, намагаються придумати найоригінальніші рухи.
  • Бесіда за картиною Е. Дега “Танцювальний клас” (“Джміль” № 1, 2014 та е‑додаток до нього) та добіркою картин художника “На кінчиках пальців” (“Джміль” № 1, 2014 та е‑додаток до нього).
  • Довільний танець “Танець маленьких лебедів” на музику П. І. Чайковського з балету “Лебедине озеро”.
  • Малювання‑імпровізація “Пензлик танцює”.

Про свята травня читайте за посиланням.









Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email: