Свято щодня

Березень

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до лютневих свят, ви знайдете за посиланням.



3 березня — Всесвітній день письменника

Цей день святкується за рішенням міжнародного об’єднання письменників — ПЕН‑клубу, — яке виступає на захист принципів свободи інформації всередині кожної країни і між країнами, проти таких негативних аспектів ЗМІ, як навмисна фальсифікація, спотворення фактів або тенденційна їх інтерпретація заради політичних та особистих інтересів.

Свято є чудовою нагодою розповісти дітям про непросту і дуже відповідальну працю письменника, про книгу як джерело цікавої та корисної інформації, дати малятам змогу самим побути письменниками.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда‑дослідження “Звідки книжка до нас приходить?”: покажіть малятам, що книжка є результатом праці багатьох людей, побудуйте разом з ними ланцюжок дій, які потрібні для створення книги.
  • Гра‑роздум “Без чого книжки не буває?”.
  • Вікторина “Цікавинки про папір” (“Джміль”, 2014, № 5 та е‑додаток до нього).
  • Придумування загадок про персонажів відомих дітям літературних творів.
  • Ознайомлення малят з казкою В. Сухомлинського “Старий пень” з використанням прийомів ТРВЗ (“ДВ”, 2015, № 11).
  • Рухлива гра “Море хвилюється”: діти показують персонажів улюблених книжок.
  • Гра‑імпровізація “Робимо книжечку‑малятко”: діти придумують цікаву казкову історію; кожна дитина створює один малюнок; потім усі разом збирають книжечку‑малятко (див. статтю “Я створю цю книжку сам”“Джміль”, 2013, № 3).
  • Вистава про книгу: діти розігрують історію, яку намалювали у книжці‑малятку, перед дітками з молодшої групи, дарують їм свою книжку.
  • Розвага “Книжка ожила”: вихователь показує дітям фрагменти мультфільмів, створених за відомими казками, діти пригадують назви казок, усі разом виконують імпровізований танець у супроводі мелодії з мультика.

3 березняВсесвітній дeнь дитячого телебачення і радіомовлення

Це свято закликає не забувати про маленьких телеглядачів і нагадує дорослим про те, що й вони колись були дітьми.

Телебачення для дошкільнят — захопливий світ, у якому багато цікавого, проте криються й небезпеки. Тож слід грамотно ознайомлювати дітей із цим видом ЗМІ, формуючи критичне мислення та інформаційну культуру. Також у цей день варто розповісти малятам про людей, які створюють для нас диво на екрані — операторів, режисерів, дикторів, костюмерів тощо, — показати важливість їхньої праці, адже їхня робота залишається “за кадром”, і ми її не бачимо.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Сюрпризний момент “Телевистава” з використанням макета телевізора та лялькового театру.
  • Бесіда “Як народилося телебачення”.
  • Вправа “Що може телевізор”: діти називають основні функції телебачення (розповідати про цікаві події, людей, розважати, піднімати і розв'язувати проблеми тощо), а також особливі властивості (наприклад, телебачення дає змогу віртуально “побувати” у далеких країнах тощо).
  • Образотворча діяльність “Телевізор із сірникової коробочки”.
  • Творча гра-імпровізація “Сам собі режисер”: діти беруть інтерв'ю у батьків та своїх друзів, дізнаються, які телепередачі їм подобаються, і “створюють” відповідну пізнавальну або розважальну телепрограму або “показують фільм” (декорації можна зробити з конструктора).
  • Гра-пантоміма “З якого мультика персонаж?”.
  • Гра-розмірковування “Чим можна замінити телебачення?”.
  • Бесіда “Як народжується мультфільм” (“Джміль”, № 1, 2014).
  • Створення мультфільму за коміксом “Бути справжнім українцем” (комікс поданий у журналі “Джміль”, № 1, 2015 та електронному додатку до нього; запитання для бесіди з дітьми — у “ДВ”, 2015, № 8 та на сайті журналу “Джміль”).
  • Фізкультхвилинка “Танцювальний марафон”: діти довільно танцюють під музику з улюблених мультфільмів.

14 березня — День числа π

Це неофіційне свято на честь математичної константи π, яка допомагає обчислювати периметр кола, площу круга та об’єм кулі, а також параметри геометричних фігур, у складі яких є круг.

Це свято придумав у 1987 році фізик Ларрі Шоу, який помітив, що в американській системі запису дат (місяць:число) 14 березня записується як 3:14, що збігається з першими розрядами цієї величини, а у час 1:59:26 збіг стає ще точнішим — π = 3,1415926. Цей день математики різних країн вважають своїм професійним святом.

Покажіть дітям красу математики як науки, наголосіть на її важливості та потрібності у житті людей, зокрема повсякденному.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-дослідження “Навіщо потрібні числа?”.
  • Гра-дослідження “Як можна занотувати числа?”: вихователь коротко розповідає, як у далекому минулому, коли ще не було звичних нам цифр, занотовували кількість; діти придумують власні способи “запису” кількості.
  • Віршовані задачі “Нумо лічити!” на додавання та віднімання в межах 10 (“Джміль”, № 2, 2017 та е-додаток до нього).
  • Бесіда-дослідження “Що таке фрактали і де їх можна побачити?” (публікація “Фрактали: математика, мистецтво, винахідництво”, “Дошкільне виховання”, № 1, 2016).
  • Вправа-асоціація “На що схожий фрактал”: вихователь показує дітям фрактали, вони порівнюють їх з об’єктами довкілля.
  • Винахідницька гра “Пісочні фрактали”: діти створюють фрактали із сухого піску.
  • Гра-подорож “Мандруємо у фракталі”: педагог демонструє 3D-фрактал, діти уявляють, як мандрують у ньому на маленькому вертольоті, розповідають, що цікавого побачили, малюють епізоди “подорожі”.
  • Гра-дослідження на прогулянці “Шукаємо геометричні фігури навколо”: діти разом з вихователем шукають у довкіллі предмети, що за формою близькі до різних геометричних фігур, і наприкінці гри визначають, яких фігур більше.
  • Мандрівка “У пошуках фракталів”: діти шукають фрактали у природі.
  • Творча аплікація-поробка “Паперові фрактали”: діти створюють фрактали з геометричних фігур або виготовляють поробку з паперу.

15 березня — День планетаріїв

Мета проведення свята — ознайомлення громадськості з діяльністю планетаріїв, пропагування знань з астрономії.

Розкажіть малятам про планети та зірки, про місце Землі у Сонячній системі, приверніть увагу до того, які величезні простори нашої галактики, і водночас яка вона крихітна у безмежному Всесвіті.

Робота з дітьми впродовж дня


21 березня — Міжнародний день лялькаря

Президент УНІМА Маргарета Нікулеску звернулася до всіх діячів театру ляльок із закликом перетворити 21 березня на захопливий ритуал на славу лялькового театру: “Нехай у цей день грають лялькові вистави, проводять дискусії, влаштовують зустрічі, нехай об’єднуються всі професіонали й аматори одного з найдавніших видів мистецтва — театру ляльок! Нехай усі навколо стануть учасниками нашого свята! Нехай всі опиняться  театрі ляльок!”

Розкажіть дітям про мистецтво лялькового театру, надайте можливість “оживити” улюблену ляльку, зробити самим ляльок — артистів театру та придумати й розіграти з ними виставу.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Чи всі ляльки однакові?”.
  • Гра‑асоціація “Що про нас ляльки говорять?”.
  • Імпровізований танець “Полька у ляльковому королівстві”.
  • Бесіда‑роздум “Коли ляльки бувають сумними?”.
  • Гра — обмін думками “Подарунок для моєї лялечки”: малята стають у коло, по черзі розповідають, який подарунок вони приготували б для своєї улюбленої лялечки або яку приємність їй зробили б.
  • Музичні оповідки про іграшки: слухання п’єс В. Косенка “Не хочуть купити ведмедика”, “Купили ведмедика” (з альбому “24 дитячі п’єси для фортепіано”) та П. Чайковського “Хвороба ляльки” і “Нова лялька” (“Дитячий альбом”) (“Джміль” 2016, № 1 та е‑додаток до нього).
  • Гра‑порівняння “Чим ляльковий театр особливий?”: діти порівнюють ляльковий театр з іншими відомими їм видами театру.
  • Хвилинка творчості “Незвичайна історія про ляльок”.
  • Образотворча діяльність “Артисти ложкового театру”: створення ляльок для придуманої вистави (“Джміль” 2015, № 2).
  • Розігрування театральної вистави.

21 березня — Всесвітній день поезії

Це свято було запроваджено у 1999 році на 30-й сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО. Вперше воно відзначалося в Парижі, де розташована штаб-квартира цієї міжнародної організації.

“Поезія, — говориться в рішенні ЮНЕСКО, — може стати відповіддю на гострі й глибокі духовні питання сучасної людини — але для цього необхідно привернути до неї увагу якомога більш широких верств суспільства. Крім того, Всесвітній день поезії має дати можливість ширше заявити про себе малим видавництвам, чиїми зусиллями переважно й доходить до читачів творчість сучасних поетів, літературним клубам, які відроджують одвічну традицію живого поетичного слова”.

Цей день покликаний послужити створенню в засобах масової інформації позитивного образу поезії як справді сучасного мистецтва, відкритого людям.

Покажіть дітям красу і співучість поетичного слова, його образність, ознайомте з римою, різними типами віршів. Малятам буде цікаво не тільки розповідати-інсценізувати поетичні твори, а й спробувати написати вірш самостійно або разом з товаришами. Можна також створити віршований ланцюжок: кілька дітей придумують рядки вірша по черзі — одна дитина починає писати, друга продовжує і так далі.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Діалог-дослідження “Чим вірші від прози відрізняються?”.
  • Гра “Ланцюжок рим” (е-додаток до публікації “Жартівливі ігри зі словами” (“Джміль”, 2017, № 1)).
  • Бесіда-дослідження “Якими бувають вірші?”.
  • Читання та обговорення вірша “Смачні кольори” (е-додаток до публікації у журналі “Джміль”, 2017, № 2).
  • Вивчення вірша напам’ять за опорною схемою: діти самостійно придумують схеми, які допомагатимуть їм відтворити зміст вірша, а потім розповідають його всім малятам (можна провести імпровізований концерт для дітей молодшої групи).
  • Поетичний марафон “Мій улюблений вірш”: діти по черзі розповідають улюблені вірші.
  • Рухлива гра “Танцюємо вірш”: діти рухами показують, про що йдеться у вірші.
  • Малювання-фантазія “Малюємо вірш”: діти уявляють те, про що йдеться у вірші, а потім зображують, використовуючи нестандартну техніку малювання.

23 березня — Всесвітній день метеорології

Тема свята: “Погода, клімат і вода в інформаційну еру”. Статистика, накопичена за останнє десятиліття, показує, що понад 80 % всіх стихійних лих мають метеорологічне або гідрологічне походження.

Розкажіть дітям про професію метеоролога та її важливість для людей, дослідіть з малятами, як можна дізнатися, яка погода буде завтра, післязавтра, поясніть їм, навіщо потрібні календарі погоди.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Читання та обговорення вірша Сашка Дерманського “Мамина робота” (“Джміль” 2015, № 2 та е‑додатки до нього)
  • Бесіда про професію “метеоролог”.
  • Гра‑спостереження “Чи завжди прогноз погоди правильний?”.
  • Гра‑асоціація “Яка погода зображена?”: показуємо дітям фотографії або малюнки, вони розповідають, яка погода на них зображена, та обґрунтовують свої висновки (добірка картин “Чи можна побачити вітер?” — “Джміль” 2014, № 4 та е‑додаток до нього).
  • Гра‑спостереження “Слухаємо погоду”, “Бачимо погоду”: діти прислухаються до звуків надворі, дивляться у віконечко, розповідають, яка погода надворі, потім на прогулянці перевіряють, хто визначив погоду найбільш точно.
  • Гра на прогулянці “Шукаємо прикмети пір року (зими, весни)”.
  • Гра‑прогнозування “Пригадай прикмету погоди”: діти пригадують прикмети, пов’язані з погодою, на їх основі створюють прогноз погоди та записують за допомогою символів, а потім перевірять його правильність.
  • Бесіда “Де народжується погода?”.
  • Образотворча діяльність “Малюємо погоду”: діти малюють погоду, потім обмінюються малюнками і розповідають, яку погоду намалювали їхні товариші.

26 березня — День Національної гвардії України

Свято встановлено як День внутрішніх військ України, “…враховуючи заслуги внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України у справі охорони громадського порядку і боротьби зі злочинністю, охорони важливих державних об’єктів…”, згідно з Указом Президента України “Про День внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України” від 26 березня 1996 р. № 216/96.

Розкажіть дітям про професії людей, які нас захищають, про їх важливість та необхідність, про те, як відповідально і почесно бути солдатом Національної гвардії України.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “На варті безпеки” (“Джміль”, 2014, № 1).
  • Гра‑асоціація “Якими мають бути захисники?”.
  • Бесіда‑роздум “Кого я можу захистити?”.
  • Рухливі ігри на прогулянці “Майбутні захисники”.
  • Слухання музики — п’єси П. І. Чайковського “Марш дерев’яних солдатиків” (“Дитячий альбом”).
  • Вільний танець під супровід маршу.
  • Гра‑роздум “Чому марш вважають військовою музикою?”.
  • Образотворча діяльність “Подарунок гвардійцю”.

27 березня — Міжнародний день театру

Започатковано його у 1961 році Міжнародним інститутом театру. Це не просто професійне свято майстрів сцени і всіх працівників театрів, це також свято мільйонів глядачів. Зазвичай у цей день розпочинають театральні фестивалі, організовують концерти, прем’єрні вистави тощо.

Розкрийте дітям історію створення театру, порівняйте це мистецтво у давні часи і сьогодні, пригадайте разом, якими бувають театри, чим вони відрізняються.

Розкажіть малятам, як готують театральну виставу (скільком фахівцям потрібно докласти зусиль, щоб ми побачили яскраве дійство на сцені), про нелегку працю акторів. Влаштуйте у садочку чи школі виставу, щоб малята відчули себе працівниками театру, на власному досвіді переконалися, наскільки це цікаво і відповідально, адже кожна вистава — командна робота.

Робота з дітьми впродовж дня


Про свята квітня читайте за посиланням.