Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2015) | До наступної статті > |
Козацька слава не поляже, а про себе розкаже
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
ПОДОРОЖ У МИНУЛЕ
Літо — час пригод та подорожей. От і Джмелик запрошує своїх друзів у незвичайну мандрівку.
— Чи ви тут не засумували без мене? — весело запитав він, вбігаючи до редакції. — Маю для вас сюрприз!
Джмелик розгорнув одну з книжок, що лежали в нього на столі, та застрибнув у неї. За мить він повернувся, а слідом за ним з книги вилетів диво-апарат і, блимаючи різноколірними ліхтариками, приземлився посеред кімнати.
— Це — машина часу, — пояснив Джмелик. — Мені її позичив чарівник з однієї казки. За її допомогою можна перенестися у майбутнє: у наступне літо, наприклад. Або ж потрапити в часи, що давно минули.
— Тобто можна сісти в цю машину та поїхати до динозаврів? — одразу зрозуміла Книжечка.
— Тільки не до них! — злякалася Нотка.
— Атож! Така мандрівка може бути дуже небезпечною! — застеріг Джмелик. — Мені так хочеться навідатися до наших славних предків — козаків!
— Рушаймо на Січ! — підтримав Пензлик. А дівчата попросили:
— Сфотографуйте, будь ласка, усе та запам'ятайте, щоб розповісти нам!
Хлопці швидко сіли в кабіну. Зачинивши двері, Джмелик натиснув кнопку "Пуск".
ЗАВДАННЯ ЗА ОБКЛАДИНКОЮ
Хто більше?
Діти можуть грати кожен сам за себе або ж об'єднатися у команди. По черзі вони мають називати й показувати зображення на картині:
- предмети, у назвах яких є певний звук (на початку, у середині, в кінці слова);
- речі з дерева, металу, тканини, каменю;
- усі дії, які виконують козаки, тощо.
Відгадай-но
Можна грати усім разом, тоді один гравець загадує та описує предмет, а решта відгадують. Якщо грати командами, то одна команда викликає гравця іншої та вказує йому на картині, що треба описати, не називаючи предмета. Гравець намагається це зробити, а його команда має три спроби, щоб відгадати.
Наприклад. Там, де люди брали воду в давнину (криниця). Одна з козацьких страв (куліш). Козацький табір (кіш).
Хитрі запитання
- Чому на сюжетній картині немає Книжечки й Нотки?
- Спробуйте знайти козака, який нічим не зайнятий. Вдалося? Чому?
- Які професії могли опанувати на Січі Джмелик та Пензлик? Що вони розповіли козакам? Про яку річ з козацького вбрання казали "широкі, як Чорне море"?
- Знайдіть зображення предметів, назви яких зашифровані в ребусах у Клубі кмітливих (с. 14).
- Яка тварина вважалася найкращим другом козака? Скільки їх на картині?
- Які козацькі музичні інструменти ви знаєте? Які з них зображені на картині?
- Поясніть, звідки походить слово “Січ”.
Зауваги для дорослих
Скористайтеся картиною на обкладинці для ознайомчої бесіди про козацтво. Залежно від рівня обізнаності та зацікавленості дітей розповідайте самі або ставте запитання вихованцям, даючи одним можливість проявити власні знання або висловити здогадки, а іншим підтвердити чи спростувати їх.
Можна вести бесіду від імені козаків, які зустріли Джмелика з Пензликом на Січі та запросили їх залишитися там на кілька днів, щоб ознайомитися з козацькими звичаями.
Радимо також звертатися до сюжетної картини під час опрацювання матеріалів різних рубрик цього випуску.
На узагальнювальному етапі реалізації проекту "Славні козаки" обкладинка допоможе вам закріпити знання дітей, провівши ігри та вікторини.
Це картина-анонс — анонс бесіди з дітьми про славних козаків, про минуле і сьогодення Запорозької Січі. Вона може також стати у пригоді під час роботи з малятами за матеріалами майже кожної статті цього випуску. А ще це картина-гра, картина-мапа, картина-загадка, картина-імпровізація… Кожний творчий педагог знайде в ній свою цікавинку і дотепно використає у роботі з дошкільнятами та учнями молодших класів.
Інтерактивна версія сюжетної картини в електронному додатку до друкованої версії журналу “Джміль” чудово оживить вашу бесіду з дітьми. У потрібний момент заняття ви зможете показати саме той сюжетний центр картини, про який розповідаєте дітям, або той, на який вони звернули увагу. Це дасть можливість детальніше розглянути всі сюжети картини, обговорити їх, розвинути мовлення, критичне та системне мислення дітей.
Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Козацька слава не поляже, а про себе розкаже”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Сюжетна картина на обкладинці — своєрідна карта-путівник усього випуску журналу. Вона також може стати основою для розгортання освітнього проекту для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, присвяченого козакам та Запорозькій Січі.
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці журналу “Джміль” допомагає активізувати пізнавальний інтерес дошкільнят і учнів молодших класів, зацікавити їх глибше ознайомлюватися з історією України, її славним минулим та сьогоденням, показати дітям життя козаків, героїчне і повсякденне, виховувати їх справжніми патріотами рідної країни. Бесіда за картиною може також допомогти актуалізувати знання дітей з українознавства, країнознавства, провести виховну годину з громадянського виховання, розвинути діалогічне та монологічне мовлення, мислення, уяву, увагу дітей.