Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
Червень
Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до травневих свят, ви знайдете за посиланням.
- 1 червня — Міжнародний день захисту дітей,
Всесвітній день молока; - 3 червня — Трійця;
- 6 червня — День журналіста;
- 8 червня — Всесвітній день океанів;
- 15 червня — Всесвітній день вітру;
- 21 червня — День медичного працівника;
- 23 червня — Міжнародний олімпійський день;
- 25 червня — День моряка;
- 28 червня — День Конституції України.
1 червня — Всесвітній день молока
Цей день почали відзначати у 2001 році за пропозицією Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН. Мета свята — популяризація молока і молочних продуктів, а також інформування людей про все, пов’язане з молоком та його виробництвом.
Розкажіть малятам, у яких продуктах міститься молоко, чому молочні продукти корисні, як їх виробляють. Приготуйте разом з ними якусь страву з молока (наприклад, сир, йогурт, млинці, кисіль тощо), проведіть віртуальну або реальну екскурсію на ферму, молокозавод тощо. Покажіть дітям, як праця багатьох людей перетворюється на чашку молока — допоможіть усвідомити, що бережливо ставитися до продуктів означає поважати людську працю.
Таке дитяче свято може пожвавити відзначення Міжнародного дня захисту дітей, який уже давно став традиційним і для проведення якого педагоги нерідко шукають нові цікаві ідеї.
Робота з дітьми впродовж дня
- Бесіда-подорож “Звідки молоко до нас приходить” — віртуальна екскурсія на ферму, молокозавод, у супермаркет (в магазин, на базар): простежте з малятами шлях молока та молочних продуктів від виробника до покупця, з’ясуйте, які фахівці задіяні у цьому процесі, що робить кожен з них, покажіть важливість праці кожного (пригадати професії допоможе сюжетна картина на обкладинці журналу “Джміль”, 2014, № 1 та електронний додаток до неї).
- Гра-дослідження “Що ми знаємо про корівок?”.
- Гра-спогад “Чи можна без молока обійтися?”: діти пригадують, коли ми використовуємо молоко, які продукти можна з нього зробити, які страви неможливо приготувати без молока або молочних продуктів; придумують казку, що починається несподіванкою — раптовим зникненням усього молока.
- Гра-порівняння “Молоко схоже на…”: запропонуйте дітям порівняти молоко зі знайомими предметами, явищами, рослинами тощо.
- Дослідження “Виробляємо сир”: зробіть разом з малятами сир; порівняйте потрібну для цього кількість кефіру та молока і кількість сиру, яку отримали в результаті.
- Мульт-фізкультрозминка “Хто пасеться на лузі?” (у супроводі однойменної пісеньки-загадки (сл. Ю. Черних, муз. О. Пахмутової)): діти імітують тварин, про яких ідеться у пісні.
- Гра-пригадування-імпровізація “Казочки про корівок і молоко”: діти з’ясовують, у яких художніх творах, пісеньках, мультфільмах ідеться про корів і молоко; розігрують сценки з них.
- Створюємо історію “Як живуть корівки”: діти конструюють корівку, теляток, корівник, маленькі будиночки для телят, луг тощо; педагог допомагає об’єднати конструкції у спільну композицію.
- Математична гра-дослідження “Життя-буття корівок”: малята досліджують композицію — визначають, чи всім коровам є де жити, скільки будиночків потрібно для телят, чим ці будинки схожі, чим відрізняються, що вище, що нижче, що на галявині одне, а чого багато, що де розташовано; пересувають тварин по галявині відповідно до історії, яку розповідає педагог (хто куди пішов, що зробив); порівнюють кількості різних об’єктів тощо.
- Сюжетна гра “Пригоди корівок та їхніх діток”: педагог дає малятам фігурки інших свійських тварин та їхніх дитинчат, діти придумують цікаву історію про корівок, теляток та їхніх друзів, закріплюють знання назв дитинчат свійських тварин.
6 червня — День журналіста
Це свято відзначається в Україні з 1992 р. у день прийняття Спілки журналістів України до Міжнародної федерації журналістів. Відповідний Указ Президента України № 251/94 був підписаний 25 травня 1994 р.
Поговоріть з малятами про те, що важко уявити сучасне суспільство без інформації, засобів її передачі, професійного висвітлення подій та фактів навколишнього життя. Водночас важливо допомогти їм розібратися у принципових відмінностях між фактами і коментарями, навчити відрізняти одне від одного, знаходити факти та перевіряти їх правдивість.
Робота з дітьми впродовж дня
Цього дня група дітей перетворюється на редакцію — колектив журналістів, який до вечора має створити власну газету в картинках, і всю роботу з малятами протягом дня спрямовано саме на це.
- Бесіда-дослідження “Як працюють журналісти”: розкажіть дітям про професію репортера, обговоріть, навіщо потрібні журналісти кожному з нас, де ми бачимо їхню роботу, яким має бути справжній журналіст.
- Гра “Інтерв’ю”: малята домовляються про тему, кожен знаходить співрозмовника і бере в нього інтерв’ю, потім усі разом обговорюють результати, а педагог допомагає занотувати головні думки.
- Гра-дослідження “Відрізни факт від коментаря”: грають у колі; педагог коротко розповідає про якийсь факт та надає коментар до нього, а діти розпізнають, де був факт і де коментар, обговорюють, чим вони відрізняються; хід переходить до гравця, який дав найґрунтовнішу відповідь.
- Гра-дослідження “Розкажи про подію”: педагог або діти (потрібно заздалегідь пояснити їм умови гри та вибрати подію) розповідають про одну й ту саму подію кілька разів — спершу лише переказують факти, за другим і третім разом супроводжують їх коментарями з різних позицій; потім усі разом обговорюють і порівнюють розповіді, з’ясовують їхні переваги та недоліки (після гри можна обговорити, де ми бачимо (чуємо) схожі розповіді про новини у повсякденному житті, які події та як варто висвітлювати).
- Дослідження “Що таке об’єктивна і суб’єктивна інформація”.
- Діалог “Чому журналіст має бути чесним?”: діти обговорюють можливі негативні наслідки необ’єктивного висвітлення новин.
- Гра “Ми — журналісти”: протягом дня малята роблять фоторепортажі про події або замальовують найцікавіші моменти.
- Образотворча діяльність “Газета в картинках”: малята разом створюють газету про те, як пройшов день у дитячому садку (домовляються, хто які події відображатиме, малюють по одній картинці (або добирають фотографії), разом гарно розташовують їх на ватмані, художньо оформлюють газету, придумують для неї назву.
- Презентація газети для батьків та вихованців молодших груп.
8 червня — Всесвітній день океанів
Це свято було запропоновано запровадити на Міжнародній конференції в Ріо-де-Жанейро (Бразилія) у 1992 році, а в 2008-му Генеральна Асамблея ООН внесла його до переліку офіційних міжнародних свят.
Понад 70 % поверхні Землі вкрито морями й океанами. Роль світового океану в регулюванні клімату важко переоцінити, адже його води — один з головних поглиначів вуглекислого газу. Сьогодні екологи, іхтіологи та працівники зоопарків, акваріумів, дельфінаріїв координують свої зусилля для захисту мешканців морських глибин, стабілізації та покращення екології морів, океанів і прибережних територій.
Познайомте малят з незвичайними мешканцями океанських глибин, порівняйте їх із тваринами суходолу, покажіть красу океану. Розкрийте важливу роль океанів у збереженні чистоти повітря нашої планети, регулюванні клімату тощо. Важливо, аби діти усвідомили, що, незважаючи на велич океанів, їх та їхніх мешканців потрібно оберігати, адже вони надзвичайно уразливі.
Робота з дітьми впродовж дня
- Бесіда “Блакитна планета”: роздивіться з малятами глобус і карту світу; з’ясуйте, якого кольору на них більше, що він означає; покажіть океани Землі, спробуйте визначити, який з них найбільший (найменший); поміркуйте, чому океани названо саме так.
- Віртуальна подорож “Такі різні океани”: покажіть малятам презентацію про океани (завантажте електронний додаток до журналу “Джміль”, 2014, № 3), запропонуйте порівняти їх; користуючись картою чи глобусом, покажіть, що океани взаємопов’язані; знайдіть місця, де можна “перейти” з одного океану в інший.
- Бесіда за картиною Арнольда Лоурі “У ранковому сяйві” (див. журнал “Джміль”, 2014, № 3 та електронний додаток до нього з репродукцією картини).
- Вправа-асоціація “На що схожі океани?”.
- Дослід-порівняння “Властивості солоної води”: у дві посудини налийте прісну і солону воду, запропонуйте дітям виявити якомога більше цікавих властивостей океанської води.
- Гра-дослідження “Для кого океан — дім?”: запропонуйте дітям знайти схожих мешканців у озерах та річках нашої країни і океані (наприклад, покажіть фоторепортаж із життя раків з електронного додатка (“Джміль”, 2014, № 3)), визначити, в чому вони схожі, чим відрізняються.
- Гра-імпровізація “Які океанські мешканці на вигляд?”: одна дитина показує рухами мешканця океану, інші — відгадують.
- Бесіда “Від чого океан потрібно захищати?”.
- Екологічний дослід “Рятуємо океан”: кожній дитині педагог дає глибоку тарілку (“океан”), вату, ганчірки, піпетки, мотузку, папір тощо, капає у тарілочку кілька крапель олії (нафти), малята спостерігають, як швидко вона поширюється по поверхні води, педагог показує наслідки забруднення нафтою, малята рятують свій “океан” від забруднення, а потім вихователь показує, як рятують справжній океан.
- Малювання по мокрому “Мій океан”: діти уявляють океан і малюють з уяви, потім розповідають, яким вони його побачили.
15 червня — Всесвітній день вітру
Мета проведення цього незвичайного свята — привернути увагу громадськості до величезного потенціалу вітроенергетики. Ініціаторами його запровадження стали Європейська асоціація вітроенергетики і Всесвітня рада з енергії вітру.
Вітроенергетичні установки сьогодні успішно діють майже у 80 країнах світу. На думку експертів, розвиток цієї галузі допоможе розв’язати не тільки енергетичні проблеми, а й економічні та екологічні.
Розкажіть дітям про вітер (яким він буває?), про екологічні джерела електроенергії. Поміркуйте разом про те, чому їх необхідно використовувати, як вітер може допомагати людям, як зробити так, щоб вітри не завдавали шкоди.
Робота з дітьми впродовж дня
- Бесіда “Такий різний вітер” (за сюжетною картиною “На гостині у вітрів” на обкладинці журналу “Джміль”, 2014, № 4 та електронним додатком до нього).
- Гра-пошук “Шукаємо родичів слова «вітер»” (за матеріалом “Родичі слова «вітер»” у журналі “Джміль”, 2014, № 4 та електронним додатком до нього).
- Гра-дослідження-порівняння “Слухаємо вітер”: діти слухають звук вітру, пробують визначити його силу.
- Винахідницька гра “Створюємо вітер”: малята придумують різні способи створення вітру (наприклад, подмухати, помахати віялом тощо), визначають, як можна створити найсильніший вітер.
- Діалог-дослідження “Де працює вітер” (“Джміль”, 2014, № 4 та електронні додатки до нього).
- Дослід “Вітрячок”: діти роблять вітрячок, “ловлять” ним вітер надворі, визначають його напрям, пробують розкрутити дмуханням.
- Гра-дослідження “Вітер — добре чи погано?” (публікація “Вітрові загадки” (“Джміль”, 2014, № 4 та електронні додатки до нього).
- Бесіда за картинами “Чи можна побачити вітер?” (за добіркою картин на обкладинці журналу “Джміль” 2014, № 4 та в електронному додатку до нього).
- Малювання-імпровізація “Піна, фарби й соломинка намалюють нам картинку” (“Джміль”, 2014, № 4).
21 червня — День медичного працівника
В Україні святкування цього дня закріплене Указом Президента України № 281/94 від 3 червня 1994 р. Ми вшановуємо тих людей, які супроводжують нас протягом усього життя, намагаючись зробити його здоровішим, тривалішим і радіснішим — це не тільки лікарі, а й санітари, медсестри, лаборанти та інші працівники сфери охорони здоров’я.
Розкажіть дітям про значення гарного самопочуття для кожної людини і про тих фахівців, які допомагають нам зберегти здоров’я, поміркуйте, що може зробити кожен, щоб бути здоровим.
Робота з дітьми впродовж дня
- Бесіда-роздуми “Як лікарі іншим фахівцям допомагають”: обговорюємо взаємозв’язки між професіями.
- Рухлива гра-асоціація “Як працює лікар”: дитина рухами показує працю лікаря, решта відгадує його спеціалізацію.
- Діалог “Коли нам потрібен лікар”: обговорюємо роль лікаря у нашому повсякденному житті, способи звернення до нього, виклику додому тощо.
- Гра-асоціація “Правила безпеки”: діти пригадують правила безпеки на вулиці, вдома, під час ігор, занять спортом, малюють відповідні застережні знаки, створюють альбом-нагадування.
- Фізкультхвилинка для оченят.
- Бесіда “Як здоров’я зберегти”.
- Рухлива гра “Веселі вправи”: діти придумують цікаві вправи для ручок, ніжок, шиї, тулуба тощо, можна запропонувати ігрову тему (наприклад, вправи для ведмедиків).
- Творче малювання “Гарний настрій”: діти самостійно обирають нестандартну техніку малювання, експериментують.
23 червня — Міжнародний олімпійський день
Це свято у 1948 році започаткував Міжнародний олімпійський комітет. Чому вибрано саме цей день? У червні 1894-го в Парижі відбувся міжнародний конгрес з проблем фізичного виховання. Саме 23 червня ентузіаст відродження олімпійського руху П’єр де Кубертен представив на цьому конгресі свою доповідь. У ній він ознайомив присутніх з розробленими ним організаційними основами олімпійських ігор. Тоді ж склали і Олімпійську хартію, де зазначили: “Олімпійський рух має на меті виховувати молодь за допомогою спорту в дусі взаєморозуміння і дружби, сприяючи таким чином створенню кращого і більш спокійного світу”.
Конгрес прийняв рішення про проведення в Греції у 1896 році I Олімпіади. За 116 років (1896–2012) було проведено 30 літніх олімпіад. Тричі (1916, 1940, 1944) ігри не відбулися через світові війни. Олімпійські чемпіони — гордість кожної країни. Усі справжні спортсмени прагнуть стати олімпійськими чемпіонами.
Покажіть дітям красу руху, чесних спортивних змагань, розкажіть про важливість спортивних досягнень, нелегку працю спортсменів.
Робота з дітьми впродовж дня
- Бесіда “Перші олімпіади та олімпіоніки”: віртуальна екскурсія у Давню Грецію, де зародився олімпійський рух.
- Гра-імпровізація “Наша олімпійська хартія”: діти разом з педагогом складають олімпійську хартію групи (класу, дитячого садка), занотовують її у піктограмах.
- Досліди “Як побудувати стадіон”: педагог розповідає дітям, чому стадіони будують саме такими (схожими на чашу), разом з малятами виконує досліди, які допомагають їм зрозуміти це.
- Конструювання “Олімпійська арена”: діти будують власний стадіон, спортивне знаряддя тощо (це може бути як індивідуальна, так і колективна конструкція).
- Сюжетна гра “Малі олімпійські ігри”.
- Змагання “Ми — чемпіони” (див. публікацію “Літоленд” у журналі “Дошкільне виховання” 2014, № 6): проведіть на прогулянці цікаві змагання, дайте кожній дитині можливість здобути власну олімпійську медаль.
- Діалог-дослідження “Українські олімпіоніки”: бесіда про видатних українських спортсменів.
25 червня — День моряка
Рішення про відзначення цього дня держави — члени Міжнародної морської організації, що входять до ООН, підписали у 2010 році. У прийнятій резолюції особливо відзначався величезний внесок мореплавців у розвиток громадянського суспільства, міжнародної торгівлі та світової економіки: моряками торгового флоту здійснюється 80% всієї світової торговельної діяльності.
Розкажіть дітям про те, наскільки важливі комунікації між країнами, у яких формах вони можуть здійснюватися, що дає людям торгівля, який транспорт потрібний для ефективного її здійснення. Пропоновані до цього свята форми роботи можна використати також в освітньому процесі — на уроках або заняттях, присвячених світу професій.
Робота з дітьми впродовж дня
- Гра-мандрівка “Мореплавці”: дайте кожній дитині маленький кораблик (або запропонуйте змайструвати його з конструктора чи оригамі); нехай педагог визначить початок і кінець подорожі, а діти розроблять маршрут — “пропливуть” корабликом по карті, називаючи океани, а потім визначать, чий маршрут є оптимальним, чий цікавіший тощо.
- Гра-конструювання “Корабель і фантазія”: запропонуйте дітям побудувати корабель з того, що є під руками — стільців, великих кубиків, матів тощо, — і разом вирушити у плавання.
- Ігри з друзями і водою “Нерозлийвода”. Кораблем завжди керує команда на чолі з досвідченим морським вовком — капітаном, тож запропонуйте малятам створити дружний екіпаж. Допоможуть у цьому ігри, опубліковані в Ігротеці журналу “Джміль” 2014, № 3.
- Дослід-випробування “Як кораблики пливуть?”: малята виготовляють кораблики, а потім проводять випробувальне плавання (можна влаштувати на “морі” хвилі, вітер тощо, щоб подивитися, як плавають човни в різних умовах), з’ясовують, скільки вантажів може перевезти кожне судно, визначають переваги і недоліки кожної конструкції.
- Сюжетна гра “Перевозимо вантажі” (можна зробити з конструктора міста зі складами, річки, дороги, містки тощо).
- Гра-імпровізація “Історії мореплавців”: діти розповідають один одному про пригоди на морі, діляться враженнями від сюжетної гри.
Про свята липня читайте за посиланням.
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.