Свято щодня

Липень

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до червневих свят, ви знайдете за посиланням.



1 липня — День архітектури України

Свято встановлено в Україні “на підтримку ініціативи архітекторів та містобудівників, їхніх творчих спілок, працівників проектних організацій і місцевих органів містобудування та архітектури”, згідно з Указом Президента України “Про День архітектури України” від 17 червня 1995 р. № 456/95.

До 1996 р. у цей день відзначався Всесвітній день архітектури, запроваджений у 1946 р., після Другої світової війни, коли потрібно було піднімати з руїн міста, відбудовувати підприємства, відтворювати архітектурні пам’ятки. З 1996 р. Всесвітній день архітектури приурочений до Міжнародного дня житла, який відзначається у перший понеділок жовтня.

Розкажіть дітям про професію архітектора, про те, як її представники роблять міста гарними і затишними, обговоріть з малятами, як кожен може подбати про красу рідного міста чи села, дайте їм змогу побути архітекторами і створити власне місто.

Робота з дітьми впродовж дня

    юють дивовижний будинок власної архітектури, придумують йому назву; потім усі разом складають композицію “Диво-місто”, прикрашають її деревами, квітами тощо.

5 липня — Міжнародний день Дніпра

Цей день присвячений прекрасній і величній річці, яка займає третє місце в Європі за площею басейну (після Волги і Дунаю). Його було започатковано у 2002 році під час проведення Міжнародного Дніпровського форуму громадських екологічних організацій Білорусі, Росії та України.

Метою цього екологічного свята є привернення уваги до проблем басейну Дніпра, поширення інформації про методи їх розв’язання, визначення напрямів міжнародної співпраці на різних рівнях.

Розкажіть дітям про Дніпро, почитайте вірші та легенди, проспівайте пісні про нього, роздивіться разом його живописні та фотозображення, покажіть красу і велич цієї ріки, висвітліть її роль у житті людей і тварин, проведіть екскурсію Дніпром, порівняйте враження від “живої” річки і її зображень.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Діалог “Мандруємо Дніпром”: покажіть дітям верхів’я Дніпра, його дельту, розгляньте карту Європи (з’ясуйте, у яких країнах протікає ріка), “пройдіть” від витоку до Чорного моря, простежте, як річка змінюється, розкажіть про рослини й тварин, що їх можна побачити на річці та біля неї (див. е-додаток до статті “Експедиція до водиці” (“Джміль”, 2014, № 3)).
  • Бесіда за картинами Сергія Шишка про Дніпро (див. е-додаток “Пори року” до журналу “Джміль”, 2014, № 2).
  • Екскурсія до Дніпра.
  • Вправа-асоціація “Дніпро який?”.
  • Гра-пригадування “Хто що знає про Дніпро?”: малята пригадують цікаві факти про річку, по черзі розповідають, у яких містах та селищах вони її бачили.
  • Гра “Який транспорт можна побачити на Дніпрі?”.
  • Бесіда “Мости Дніпра”: педагог показує дітям світлини мостів через Дніпро (бажано один з мостів показати на екскурсії), розповідає, чим вони особливі.
  • Гра-дослідження “Кому потрібна Дніпра водиця?”: малята разом з педагогом досліджують, яку користь приносить Дніпрова вода.
  • Гра-роздум “Чим Дніпро мене вражає?”.
  • Образотворча імпровізація “Наш Дніпро”: діти малюють ріку з уяви або виготовляють макет її річища, створюють аплікацію тощо.

7 липня — Всесвітній день шоколаду

День шоколаду був придуманий і вперше проведений у Франції в 1995 році. Вважається, що виготовляти шоколад навчилися ще ацтеки. Вони називали його “їжею богів”. Іспанські конкістадори, які вперше доправили його до Європи, охрестили ці ласощі “чорним золотом” і використовували їх для зміцнення фізичних сил та збільшення витривалості.

Нині ні в кого не виникає сумнівів, що шоколад поліпшує настрій більшості людей. Саме у цей день в різних країнах проходять фестивалі та інші заходи, приурочені до цього солодкого свята.

Розкажіть дітям, як виготовляється шоколад, де ростуть какао-дерева, які ще ласощі можна виготовити з какао-бобів, проведіть віртуальну екскурсію на кондитерську фабрику, до музею шоколаду, спробуйте разом з малятами виготовити незвичайну шоколадку за власним рецептом наповнювача, обговоріть, коли і для чого людям буває потрібний шоколад.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-подорож “Де народжується шоколадка?”: “помандруйте” у тропічні ліси, де ростуть какао-дерева (їх іще можна зустріти у ботанічному саду), покажіть, як збирають їхні плоди, як сировину доправляють на кондитерські фабрики.
  • Розповідь “Солодка історія шоколадки”: перенесіться з дітьми у далеке минуле, розкажіть, хто придумав і виготовив перші шоколадки, як вони змінювалися з часом і поширювалися світом.
  • Діалог-дослідження “Яка шоколадка нині?”: діти розповідають про сучасні види шоколаду, з’ясовують, чим вони відрізняються, всі разом придумують класифікацію для шоколаду.
  • Гра-спогад “Де використовується шоколад?”: малята пригадують, для виготовлення яких страв потрібний шоколад, у якому вигляді ці ласощі можна побачити на нашому столі.
  • Віртуальна екскурсія на кондитерську фабрику.
  • Гра-дослідження “Хто для нас шоколадки виготовляє?”: пригадайте з малятами, фахівці яких професій виготовляють шоколад, що і на яких етапах робить кожен з них.
  • Бесіда-дослідження “Коли потрібна шоколадка?”: педагог розповідає, що шоколад — не тільки ласощі, а й продукт, який допомагає швидко відновити сили спортсменам, мандрівникам, танцівникам, фахівцям різних професій.
  • Гра “Виготовляємо власний шоколад”: діти об’єднуються в команди, і кожна за допомогою педагога виготовляє шоколадку за власним рецептом (обирають наповнювач), придумуючи для неї незвичайну форму.
  • Реклама “Моя шоколадка”: малята діляться своїми рецептами виготовлення шоколадок.
  • Дегустація шоколаду: діти із зав’язаними очима куштують шоколадки, розповідають, які у них наповнювачі, визначають, який рецепт сподобався їм найбільше.

20 липня — Міжнародний день шахів

Це свято відзначається з 1966 року за рішенням Всесвітньої шахової федерації (ФІДЕ). Гра в шахи сприяє розвитку пам’яті, інтелекту, творчого та логічного мислення. За даними ФІДЕ, сьогодні шахи як вид спорту визнані у 105 країнах світу. В цей день проводяться шахові турніри для любителів, розважальні заходи, аматорські семінари з обміну досвідом.

Ознайомте дітей з історією шахів, розкажіть про видатних спортсменів України та світу, про те, які риси характеру потрібні гравцеві у шахи, перетворіть цей день на яскраве знайомство з грою, щоб малятам захотілося більше дізнатися про шахи і спробувати свої сили у цій грі.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда — подорож у давнину “Як люди почали грати в шахи?”.
  • Гра-дослідження “Яке воно, шахове поле?”: малята розглядають шахове поле, визначають, з чого воно складається, помічають і називають якомога більше його властивостей.
  • Бесіда за картинами про шахи: діти разом з педагогом визначають, що цікавого про шахи можуть розповісти твори живопису.
  • Рухлива гра “Крокуємо шаховим полем”: педагог розповідає, як позначаються клітинки шахового поля, разом з дітьми виготовляє його (це можна зробити на прогулянці), і малята крокують по заданих клітинках або ніжками, або пальчиками.
  • Вправа-асоціація “На що схожі шахові фігури?”.
  • Шахові задачки “Дивовижна подорож до Королівства шахів” (див. “Палітра педагога” 2015, № 3).
  • Гра “Задачник для дітлахів”: діти самі придумують одне для одного задачі про шахи і розв’язують їх.
  • Гра-імпровізація ”Пригоди у Королівстві шахів”: діти складають казкову історію про шахові фігури.

Це свято може стати стартом освітнього проекту “Дивовижна подорож до Королівства шахів”. У журналі “Палітра педагога” (2015, № 3) ви знайдете план реалізації такого проекту та ігрові вправи для дітей.


20 липня — Міжнародний день торта

Вперше у міжнародному масштабі цей день відзначався 2011 року, ставши однією з ініціатив Королівства Любові (міжнародного некомерційного проекту, що реалізує глобальні культурні, гуманітарні та миротворчі ініціативи), а проводиться він з метою поширення ідей миру і дружби на планеті через культуру. Девіз свята — “I cake you”, що означає “Я прийду до тебе з тортом”.

Організатори свята розглядають торт як символ добра, єднання людей, тому його можна не тільки спекти, а й... намалювати, зліпити, зв’язати, створити з будь-яких підручних матеріалів. Головне, щоб він порадував і вас, і тих, хто поряд.

Серед найпопулярніших заходів цього дня  — виставки незвичайних тортів, ярмарки кулінарів, аукціони авторських арт-фартухів, змагання кондитерів, музично-кондитерські шоу, урочисті “паради тортів”, майстер-класи для дітей і дорослих з виготовлення і прикрашання тортів, різноманітні флешмоби...

Поговоріть з дітьми про те, наскільки важливо, щоб кожен відчував дружню підтримку, був членом злагодженої команди, щоб люди підтримували один одного, ділилися радощами і проблемами.

Допоможіть малятам відчути й усвідомити, що сили людей у команді зростають. Поміркуйте разом над тим, що таке команда, як люди об’єднуються, якими повинні бути члени команди, як вони мають ставитися один до одного.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Діалог-порівняння “Чим торт від інших ласощів відрізняється?”.
  • Бесіда-дослідження “Хто для нас готує торти?”: педагог разом з дітьми визначає, які фахівці створюють торт, що робить кожен з них.
  • Перегляд і обговорення мультфільму “Вінні Пух іде в гості” (за казкою А. Мілна “Вінні Пух і П’ятачок ідуть до Кролика”).
  • Сюжетно-рольова гра “Збираємося в гості”: малята придумують, до кого вирушать у гості, готують сюрприз, домовляються з господарями, коли саме на них чекати, тощо.
  • Малювання-імпровізація “Мій торт”: діти малюють торт, прикрашають за допомогою об’ємних фарб (як виготовити об’ємні фарби, дізнайтеся зі статті “Об’ємні фарби власноруч” (“Джміль”, 2014, № 6)).
  • Гра “Ми — кондитери”: малята разом з педагогом готують нескладний торт, накривають на стіл.
  • Гра “Запрошуємо на торт”: діти запрошують батьків на чаювання.

23 липня — Всесвітній день китів і дельфінів

Це свято було запроваджено в 1986 р., коли Міжнародна китобійна комісія ввела заборону на китовий промисел, і вважається днем захисту всіх морських ссавців. В усьому світі полювання на китів, а також торгівля китовим м’ясом заборонені. Однак китовий промисел  — не єдина загроза для морських тварин. Ще один вагомий чинник зникнення китів, дельфінів та інших морських ссавців  — їх вилов для дельфінаріїв, океанаріумів і цирків.

Щорічно в цей день проходять різноманітні природоохоронні акції та демонстрації на захист морських ссавців. Часто екологи об’єднуються і присвячують цей день захисту одного унікального виду, якому загрожує смертельна небезпека або зникнення.

Разом з малятами більше дізнайтеся про морських тварин, середовище їх існування, їхніх друзів-риб. Розкажіть дітям про цінність кожного виду на Землі, загрозу зникнення багатьох тварин, запропонуйте їм уявити, якою стала б наша Земля без розмаїття тварин, обговоріть, що може зробити кожна людина, щоб тваринам не загрожувало зникнення.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда-подорож “Досліджуємо морські глибини”: віртуальна підводна подорож у гості до морських ссавців.
  • Гра-порівняння “Чим дельфіни та кити схожі, а чим відрізняються?”.
  • Діалог-дослідження “Порівнюємо морських ссавців”.
  • Придумування загадок про морських ссавців.
  • Бесіда “В чому морські тварини чемпіони?”.
  • Рухлива гра “Покажи тварину рухами”.
  • Перегляд та обговорення мультфільму “Дівчинка і дельфін”.
  • Діалог-роздум “Де морським тваринам краще — у морі чи у дельфінаріях?”.
  • Роздум “Чим люди можуть допомогти морським тваринам?”.
  • Творча робота “У морських глибинах”.

29 липня — Міжнародний день тигра

Свято було започатковано у 2010 році на Міжнародному форумі з проблем збереження популяції цієї тварини у Санкт-Петербурзі “Тигровий саміт”. На жаль, у дикій природі збереглося не більше 5 тисяч тигрів — за останнє століття чисельність цих тварин скоротилася у 25 разів. І сьогодні їм загрожує зникнення.

У цей день проводяться тематичні виставки, телепередачі, екскурсії в зоопарках, благодійні та просвітницькі акції…

Розкрийте дітям красу тигрів, порівняйте їх із нашими домашніми кицями, поговоріть про те, що всі тварини корисні для природи і кожну з них ми маємо оберігати.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Знайомтеся — тигр”: малята з’ясовують, чим тигр від інших тварин відрізняється, визначають його основні ознаки, роль цих звірів у дикій природі.
  • Діалог-подорож “По тигрових слідах”: діти мандрують місцями розповсюдження тигрів за картою (педагог може показувати початок і кінець частини маршруту, вихованці визначають вид транспорту, вибирають відповідну іграшку і “переїжджають”), малята розповідають, що знають про тигрів, дорослий доповнює їхні повідомлення інформацією про особливості цих тварин у різних країнах.
  • Гра-порівняння “Чи є у тигрів родичі?”: діти пригадують, які тварини схожі на тигра — знаходять спільні й відмінні риси (таким чином малята отримують уявлення про родину котячих).
  • Гра-дослідження “Тигрова матуся”: педагог показує фотографії дитинчат тигрів з батьками, малята розповідають, яка турботлива й ніжна тигриця-матуся.
  • Милування “Красень-тигр”: дорослий показує відео, на якому рухається тигр, діти пригадують тигрів, яких бачили у зоопарку, та розповідають, що їх особливо вразило, що сподобалося, пригадують, як ходять киці.
  • Танок-імпровізація “Рухи великих і малих киць”: малята передають рухи тварин під “Танок Кота в чоботях і Білої Киці” з балету П. І. Чайковського “Спляча красуня”.
  • Образотворча діяльність “Яким я бачу тигра”.

Про свята серпня читайте за посиланням.