Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 6 /2015) | До наступної статті > |
Зоряна казка
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(розширена версія)
Тихого морозяного вечора подивіться разом з батьками на небо. Ви побачите, як у темній височині мерехтить безліч маленьких яскравих зірочок. Може здатися, що там, угорі, розгортаються захопливі казкові події. Намалюйте їх у своїй уяві. А потім розгляньте картину на обкладинці і послухайте казочку, яку розповіла Джмеликові нова подружка — промениста Зірочка.
НА ГОСТИНІ В ЗІРОЧОК
Привіт! Я — маленька Зірочка. Я живу на небі й щовечора дивлюся звідти на тебе. Зазираю до твого віконця. Мрію подружитися з тобою! Тож і запрошую сьогодні до себе на гостину.
Високо-високо в небі, у дивовижних палацах з хмар, мешкаємо ми — зірочки та наш поважний дідусь Місяць. Удень спимо, укрившись ковдрами-хмаринками. А з настанням вечора прокидаємося та беремося до улюблених справ. Хтось малює космічні пейзажі, грає у кометотон (зоряний бадмінтон), ганяє Чумацьким Шляхом на ковзанах, а хтось ліпить хмаровиків з пухнастих хмаринок. Нам радісно — і від цього сяємо ще яскравіше, щоб і ви, дивлячись на нас із Землі, теж відчули радість та всміхнулися.
► Придумайте, які ще цікаві справи можуть бути в зірочок на небі.
► Як гадаєте, що вони бачать у своїх снах?
► Чи любите ви дивитися на зорі? Що відчуваєте в цей час?
► Доберіть слова, щоб описати зорі (яскраві, блискучі, загадкові, недосяжні тощо). З чим їх можна порівняти? (Зірочки на небі, наче родзинки у пиріжку; ніби ґудзики велетенської шуби, схожі на монетки тощо).
► Розкажіть, що робили б ви, опинившись у зоряному палаці.
КАЗКОВА ГАЛАКТИКА
Ви, мабуть, помітили, що зірочки не живуть самотою — вони завжди збираються у зграйки. Буває, хмаринок на небі стає зовсім мало (вони теж втомлюються, як і ми), і тоді ми можемо побачити ніби зоряний океан.
Це казкова галактика. Роздивімося її детальніше. Пориньмо у казкове життя-буття зірочок.
► Як гадаєте, зірочкам цікаво дивитися на Землю, на наше життя-буття? Що вони бачать згори? Що чують?
► Коли у нас день, зірочки сплять. Чи можуть вони дізнатися, які події на Землі вони проспали? Як саме?
► Одна зірочка заснула. Як ви гадаєте, чому? Що їй сниться?
► А які звуки є у космосі? Які голоси у зірок? На які звуки на Землі вони схожі? Спробуйте відтворити космічні звуки та голоси зірочок на дитячих музичних інструментах.
У казковій галактиці у зірочок свої справи, в інших її мешканців теж є свої обов’язки. Хто ще на казковому небосхилі живе? Пофантазуймо і назвімо також тих небесних мешканців, яких ми бачимо тільки у своїй уяві, порівняймо з тим, що можна побачити на земному небосхилі.
► Що ще ми бачимо на небі? (Місяць, а ще є Сонечко, зіроньки&-подружки, планети, супутники-близнючки, комети — красунечки-королівни і ще багато-багато зірочково-космічно-казкового).
► Що Місяць робить на картині? Який він на ній? А який у житті?
► Які обов’язки мають інші мешканці казкової галактики?
► Місяць — зірка чи планета? Чим Місяць схожий на зірочку?
► Чи можна побачити Місяць удень?
► Коли ми дивимося на небо вночі, як ми відрізняємо Місяць від зірочок?
► Що цікавого можна побачити на Місяці?
ЗІРОЧКИ ЗДАЛЕКУ — СУЗІР’Я
Часом, коли ми дивимося на небо, здається, що всі зірочки однакові. А так хочеться мати свою зірочку, небесну подружку — щоразу при зустрічі вітатися з нею, дізнатися про її зірочкове життя, розпитати, що вона бачить у безмежному просторі. Можливо, у казковій галактиці щось не так?
► Чи всі зірочки на картині однакові? Як можна їх розрізнити?
► Чи дружать вони з Місяцем?
► Подивіться уважно на картину. Що на ній нагадує зірочки? А що ще у нас на Землі схоже на них?
► Чим казковий Місяць від звичайного відрізняється?
У казковій галактиці свої порядки, дуже схожі на правила, за якими живе наша Сонячна система. Здалеку (з Землі) зірочки дуже схожі між собою, і їх не завжди легко відрізнити одну від одної. Та люди помітили, що зірочки на небі розташовані у певному порядку. І щоб легше було орієнтуватися на небосхилі, ще в давнину вони перемалювали розташування зірок на папір, об’єднали деякі з них лініями у контури, що нагадували відомих їм тварин, предмети, інші об’єкти. З тих пір на небі гуляють, завжди поряд, ведмедиця з ведмежатком, летить лебідь, лізе рак, мчить кудись візничий, є навіть дракон… Ми звикли до цих сузір’їв, і хто добре їх знає, швидко орієнтується за допомогою зірок, мандруючи по Землі. Адже зірки у ясні ночі видно і з долин, і з гір, і з поверхні морів та океанів.
Ковші сузір’їв Великої та Малої Ведмедиці вказують на Полярну зірку. Це дуже яскрава зоря, вона завжди допомагає мандрівникам не збитися зі шляху, зорієнтуватися на місцевості — визначити північний напрям, а за ним й інші сторони горизонту. Саме тому Полярну зірку часто називають дороговказною. Уміти знаходити її особливо важливо для морських мандрівників, адже у безкрайньому морі зовсім небагато інших орієнтирів. (Порівняйте морські простори з лісом, полем, горами, навіть із пустелею. А у містах, напевно, різних орієнтирів найбільше).
► А які сузір’я можуть бути у казковій галактиці?
► Намалюйте зоряну карту казкової галактики. Придумайте назви для її сузір’їв.
► А як ви назвете казкову галактику?
СВЯТКОВЕ ДИВО
Тепер ти вже більше знаєш про нас, зірочок. Цікаво, чи здогадаєшся, яка наша улюблена пора року? Звісно, зима. А чому? Бо взимку ночі найдовші, й у нас удосталь часу для розваг. А ще тому, що в цю пору люди прикрашають дерева та будинки мерехтливими гірляндами. Ми милуємося їхніми кольоровими вогниками, як ви зоряним небом. Розкрию таємницю!
У новорічну ніч одна із зірочок опускається на землю, щоб прикрасити найгарнішу ялинку вашого міста і здійснити найзаповітніші бажання дітей. Цього року обрали мене! Один, два, три — ура! Я полечу назустріч яскравим вогникам міста! Першим мене привітає давній знайомий — Вуличний Ліхтар. Скільки вечорів ми провели з ним за розмовами! Я розповідала йому про свої пригоди, а він мені — про діток, які щодня гуляють у парку. Сьогодні і я їх зустріну!
► Придумайте, як зустрінуться Зірочка з Ліхтарем, дітками та Джмеликом. Що вони скажуть одне одному? Як відзначатимуть Новий рік? Які бажання загадають біля святкової ялинки? А про що мрієте ви?
► Пофантазуйте, як Зірочка повернеться на небо, як її зустрінуть сестрички та дідусь.
► Полічіть, скільки зірочок сяє на небі. Кого (чого) на картині більше — дітей чи зірочок, машин чи кубиків, капчиків чи ковзанів, пташок чи ракеток? На скільки?
► Які геометричні фігури ви помітили на картині? Яких серед них більше?
► Уявіть, що Джмелик з друзями ще не прийшли до ялинки. Про що розмовляють зірочка й ліхтарик? Хто ще може бачити їх, чути їхню розмову?
► А чи схожа ялинка на зірочку? Який у неї настрій? Що вона робить?
► Який настрій у зірочок та у Джмеликових друзів? Чому він саме такий?
► Напередодні якого свята зустрілися друзі? З чого це видно?
► Які прикмети зими ви бачите на картині?
Бажаємо, щоб чарівна Зірочка допомогла здійснитися всім вашим мріям!
Сюжетна картина на обкладинці друкованої версії журналу “Джміль” допоможе малятам увійти у світ казки — подружитися із зірочками, почути їхні розмови та, можливо, зацікавить їх таємницями зоряного неба.
Бесіда за картиною про казкові зірочки стане вдалим стартом освітнього проекту “Близький далекий космос”.
Інтерактивна версія сюжетної картини в електронному додатку до друкованої версії журналу “Джміль” пожвавить вашу бесіду з дітьми. У потрібний момент заняття ви зможете показати саме той сюжетний центр картини, про який розповідаєте, або той, на який малята звернули увагу. Це дасть можливість детальніше розглянути всі сюжети картини, обговорити їх, розвинути мовлення, критичне та системне мислення дітей.
Завантажуйте електронні додатки
Інтерактивна версія сюжетної картини “Зоряна казка”
Зоряне небо. Вчимося знаходити сузір'я
До скарбнички методиста
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці журналу “Джміль” допоможе здивувати і зацікавити дітей, розпочати з дошкільниками та учнями молодших класів бесіду або освітній проект про зорі, планети Сонячної системи, космос. Також їм сподобається розв’язувати подані у статті завдання з математики, виконувати вправи на розвиток мовлення, словесної творчості, уваги, пограти у комунікативні ігри. А ще, відштовхнувшись від сюжету картини, педагог разом з дітьми може скласти інтерактивну пізнавальну казку про життя зірочок. Ця діяльність сприятиме розвитку фантазії, кмітливості, творчої уяви.
<< До змісту номера (“Джміль” № 6 /2015)
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.