МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “Дитсадок і школа” журналу “Джміль” (2020, № 9)
у дошкільній та початковій освіті

Тема номера зацікавить абсолютно всіх дошкільнят і молодших школярів. Старшим дошкільнятам скоро йти до школи, і їм кортить зазирнути до неї хоч краєчком ока. Для першокласників шкільне життя саме розпочинається, і їм треба якнайшвидше розповісти про шкільні правила та цікавинки. А іншим молодшим школярикам не зайве буде нагадати про правила життя класу. До того ж цей випуск допоможе зробити перші дні навчання сюрпризними. Ви зможете здійснити з дошкільнятами освітню подорож “Прогулянка шкільною стежиною” та розгорнути освітні ситуації “Захопливі заняття”, “Осінні дари кличуть до гри”.

Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичні тижні “Наш клас”, “Мої друзі” (1 клас), а також використати публікації журналу для глибшого розкриття тем “Зміни” (2 клас) та “Подорожуємо і відкриваємо світ” (3 клас).

Перший тиждень у дитячому садку та школі — особливий. Адже треба нагадати дітям правила життя у закладі, організувати їх, згуртувати колектив.

По змозі проводьте заняття перших тижнів на подвір’ї — на ігровому майданчику дитячого садка, на шкільному майданчику чи подвір’ї. Але щоразу, виходячи надвір, пропонуйте дітям цікаве завдання. Наприклад: “Намалюйте на асфальті садок/школу своєї мрії. Розкажіть, що є у нашому садочку/школі цікавого”, “Подивіться, що є на подвір’ї. Відшукайте на ньому п’ять об’єктів живої природи і намалюйте їх”, “Дослідіть, які дорожні знаки розташовані біля школи/садочка. З’ясуйте, що вони означають”.

У кожному класі початкової школи опрацьовується окрема тематика, тому й акценти у навчанні будуть різними.

1 клас: “Наш клас” (тиждень 2), “Мої друзі” (тиждень 3)

  • Ілюстровані правила безпечної поведінки в школі.
  • Настільна гра “Збери рюкзак”.
  • Казка про дружбу і завдання з наліпками.
  • Саморобний театр для інсценування в парі.

2 клас: “Зміни”

  • Сюжетна картина та бесіда за нею.
  • Слухання п’єс із “Дитячого альбому” П. Чайковського та бесіда “Зміни настрою протягом дня”.
  • Психологічні етюди “Як я змінююся”.
  • Математичні задачі економічного спрямування.

3 клас: “Подорожуємо і відкриваємо світ”

  • Архітектура світу: завдання з наліпками.
  • Майстер-клас із гравюри: зображуємо будинки.
  • Космічна мандрівка.
  • Віршики і вправи для подолання типових помилок у мовленні.

Організація освітньої діяльності в дошкільних закладах

Вересневий випуск журналу “Джміль” (2020, № 9) містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми з теми “Дитсадок і школа”. Ось короткий огляд його публікацій.

Освітня подорож “Прогулянка шкільною стежиною”

  • Бесіда за сюжетною картиною “На шкільному подвір’ї”. Запропонуйте дітям приміряти на себе роль школяриків. Розпитайте їх, як вони уявляють своє шкільне життя. Розглядаючи сюжетну картину, пошукайте разом школярів, обговоріть, як можна їх упізнати. Порівняйте шкільне подвір’я і майданчик дитячого садка.
  • Психологічна гімнастика “Як я дорослішаю”. Поговоріть із дітьми про те, що протягом життя людина постійно змінюється, зокрема зовні. Запропонуйте вихованцям уважно подивитися одне на одного і зауважити, що змінилося в зовнішності кожного з них за літо, за рік. Спонукайте зробити одне одному компліменти. Чи можна помітити зміни, що відбулися за день? А за місяць? Чому?
  • Дидактична гра “Норми поведінки”. Ознайомте дітей із правилами поведінки в класі. Поміркуйте, чи можна ці правила застосувати у вашому дитячому садку. Запропонуйте вибрати серед зображених на картині моделей поведінки безпечні.

Освітня ситуація “Захопливі заняття”

  • Математичні задачки з наліпками (робота в групах). Поговоріть з дітьми про те, для чого потрібні гроші та як їх правильно розподіляти. За допомогою наліпок розв’яжіть математичні задачки. Пригадайте, де і як подібні задачки діти розв’язували у повсякденному житті.
  • Музична хвилинка “На музичному занятті”. Послухайте музичну казку за п’єсами з “Дитячого альбому” П. Чайковського. Запропонуйте дітям заспівати своїм іграшкам колискову із цієї казки. Разом інсценізуйте музичний твір, який сподобався найбільше.
  • Художня праця “Малюнки на камінцях”. Ознайомте малят із нетрадиційною технікою образотворчості — малюванням на камінчиках. Перетворіть сірі камінці на улюблених тваринок.

Освітня ситуація “Осінні дари кличуть до гри”

  • Майстер-клас “Фуд-арт”. Запропонуйте малятам створити фруктово-овочеві шедеври з різних інгредієнтів. А з яких саме, підкажуть загадки та наліпки.
  • Гра “Осінні рослини”. Прочитайте дітям вірш та запропонуйте виконати цікаве природниче завдання за його змістом, використовуючи наліпки. Роздивіться майданчик дитячого садка і знайдіть на ньому рослини з вірша.
План освітньої діяльності з дошкільнятами за матеріалами журналу “Джміль” № 9, 2020.

Організація освітньої діяльності у початковій школі

Матеріали вересневого випуску журналу “Джміль” (№ 9, 2020) “Дитсадок і школа” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:

  • діти мають уявлення про свої обов’язки як школярів, правила поведінки на уроці, на перерві — [1 ГІО 6.2], [1 ТЕО 4.3], [2 ТЕО 4.3], дотримуються їх — [2 ГІО 2-2.3-1];
  • пояснюють, як правила та їх дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі — [2 СЗО 1-3.3-2], [2 ГІО 2-7.1-2], [2 ГІО 2-2.3-2];
  • виробляють (з однокласниками) доброчесні правила взаємодії, можуть пояснити, для чого вони потрібні — [2 ГІО 4-8.1-1];
  • пояснюють, як змінюється людина впродовж життя, наводять приклади з власного досвіду — [3 СЗО 3.2], [4 СЗО 2-3.2-1];
  • визначають, як змінюється людське тіло з віком — [2 СЗО 2-3.221], [2 СЗО 3.4], [2 ГІО 1-1.22].








<< До змісту номера (“Джміль” № 9 /2020)