МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “Від динозаврів до трипільців і далі…” журналу “Джміль” № 10, 2021
у дошкільній та початковій освіті

Тема номера зацікавить абсолютно всіх дошкільнят і молодших школярів, адже дізнаватися про події далекого минулого малятам дуже цікаво. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітні подорожі “Мандрівка в часі”, “До трипільців на гостину” та розгорнути освітню ситуацію “Цікаве знайомство: Іван Франко”.

Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичний тиждень “Батьківщина” (1 клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Територія”, “Цінності”, “Рух і час” (2 клас), “Між минулим і майбутнім” (3 клас) та “Машина часу”, “Факти і таємниці” (4 клас).

Діти нерідко запитують: “А що було, коли ще не було мене, тата й мами, бабусі та дідуся?”. Вони ще не знають, звідки можна дізнатися про події далекого минулого, особливо про ті часи, коли не існувало фотоапаратів, смартфонів, відео тощо. Малятам непросто розібратися, наскільки давні ті чи інші події, у якій послідовності вони відбувалися.

У цьому випуску журналу “Джміль” є всі основні матеріали та необхідна наочність, які допоможуть вам розповісти дітям про найцікавіші віхи в історії України і не тільки, зрозуміло пояснити складні моменти, пожартувати, пофантазувати, надихнути їх на здійснення самостійних історичних розвідок. Обговоріть із малятами пропоновані нижче запитання та доповніть цей перелік. А також спонукайте їх ставити власні запитання і допомагати знаходити відповіді на них.

  • Якою була наша Земля за часів, коли на ній ще не було жодної людини?
  • Коли і як почалася історія нашої країни?
  • Які люди населяли її? Чим вони займалися? У що вірили?
  • Якими були їхні оселі, одяг, предмети побуту, прикраси? Чи були вони схожі на сучасні? Чим саме?

Допоможіть дітям дізнатися про історію України, розкажіть їм про видатні постаті її минулого та сьогодення, її природні багатства, про духовні цінності нашого народу, ознайомте з легендами. Не забудьте про історію того краю, у якому діти народилися і живуть. Спонукайте їх досліджувати історію свого роду, цікаві події з життя рідних людей.

Матеріали випуску можна використати у початковій школі під час вивчення таких тем:

1 клас: “Батьківщина” (тиждень 6)

  • Таке барвисте наше намисто
  • Іван Франко
  • Овва! Чи таке бува?

2 клас: “Територія”, “Цінності”, “Рух і час”

  • Пригоди в мандрівці до древніх трипільців
  • Таке барвисте наше намисто
  • Малюємо з трипільцями
  • Де живуть динозаври?

3 клас: “Між минулим і майбутнім”

  • Пригоди в мандрівці до древніх трипільців
  • Трипільська кераміка
  • Малюємо з трипільцями
  • Іван Франко
  • Що й коли?
  • Подорож у часі

4 клас: “Машина часу”, “Факти і таємниці”

  • Пригоди в мандрівці до древніх трипільців
  • Трипільська кераміка
  • Подорож у часі
  • Іван Франко
  • Що й коли?

Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах

Матеріали жовтневого випуску журналу “Джміль” № 10, 2021 допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми над темою “Від динозаврів до трипільців і далі…”. Коротко оглянемо його публікації.

Освітня подорож “До трипільців на гостину”

  • Бесіда за сюжетною картиною “Трипільські дивовижі”. Здійсніть з малятами мандрівку в часі — відвідайте поселення древніх трипільців. Запропонуйте їм відчути атмосферу сивої давнини, уявити себе у картині. Роздивіться, що роблять люди на ній, які тварини живуть поряд з ними, скільки поверхів мають будинки, якими іграшками бавляться діти. Спитайте, де їм було б найцікавіше опинитися, про що вони хочуть дізнатися, з ким поспілкуватися, до якої справи долучитися. Порівняйте життя давніх трипільців із українським сьогоденням.
  • Хвилинка милування “Глиняні вироби трипільців”. Запропонуйте дітям розглянути давні керамічні вироби, знайдені у Трипіллі. Обговоріть, як люди могли використовувати ці предмети, чому надали їм саме такої форми, саме так оздобили. Разом пошукайте в них спільні з творами українських народних майстрів риси.
  • Образотворча діяльність “Трипільські символи”. Розгляньте трипільські символи з дітьми. Запитайте, чи бачили вони такі на інших керамічних виробах. Що ці образи нагадують? Що можуть означати? Розкажіть дошкільнятам про дерево роду та оздоблення трипільських осель. За інструкцією в журналі разом створіть власні шедеври.

Освітня ситуація “Мандрівка в часі”

  • Діалог-фантазування “Подорож у часі”. Розгляньте з дітьми комікс про мандри персонажів журналу віхами української історії. З якими видатними особами вони зустрілися? Про що дізналися? Запропонуйте малятам поміркувати, чому саме ці події минулого відображено у коміксі. Запитайте, про що іще їм хотілося б довідатися.
  • Читання вірша О. Лущевської “Де живуть динозаври?”. Прочитайте дітям жартівливий вірш, який дає можливість побачити незвичайне у речах, які нас оточують. Разом створіть на основі вірша руханку — доберіть відповідні рухи, спробуйте продовжити вірш, пригадавши й інші місця навколо нас, де “водяться” динозаври.
  • Художня праця “Веселі роботи”. Зазирніть у майбутнє разом зі своїми вихованцями. Чи можна сьогодні знати напевне, яким буде майбутнє? Чому? За інструкцією в журналі змайструйте веселі іграшки: робота-пружинку і робота-танцюриста. Дайте дітям можливість зробити їх неповторними: придумати деталі, які будуть властиві тільки їхнім роботам, показати незвичайний таночок тощо. Допоможіть влаштувати сюжетну гру з новими забавками.

Освітня ситуація “Цікаве знайомство: Іван Франко”

  • Літературний вечір “Читаємо Франка”. Обговоріть з дітьми особливості письменницької праці. Розкажіть кілька цікавих фактів із біографії І. Франка та прочитайте його твори, подані в журналі, обговоріть їх зміст. Запропонуйте дітям намалювати ілюстрації до творів, які сподобалися їм найбільше, або інсценізувати їх фрагменти. Попросіть їх пофантазувати і придумати власне продовження якогось із творів. Захід можна приурочити до 165-річчя від дня народження І. Франка або до Дня української писемності та мови.
План освітньої діяльності з дошкільнятами за матеріалами журналу “Джміль” № 10, 2021.

Організація освітньої діяльності у початковій школі

Матеріали жовтневого випуску журналу “Джміль” № 10, 2021 “Від динозаврів до трипільців і далі…” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:

  • дитина виявляє інтерес до пізнання минулого і сучасного України — [3 ГІО 3.1], [3 ГІО 3.2]; розпитує старших і збирає інформацію про свій край, про минуле, історії назв — [3 ГІО 2.1];
  • виявляє розуміння фактичного змісту невеликих за обсягом і нескладних текстів: пояснює, яка подія відбулася, називає персонажів твору, відповідає на запитання за змістом прочитаного — [1 МОВ 2.2];
  • сприймає зміст і форму простих медіапродуктів (малюнки, світлини, комікси, дитячі журнали, мультфільми тощо), бере участь в їх обговоренні — [1 МОВ 1.1], [1 МОВ 2.1], [2 МОВ 2.2], [2 МОВ 1.5], [2 МОВ 1.8], [2 МОВ 2.3], [2 МОВ 2.4], [2 МОВ 4-1.5-5], [2 МОВ 4-1.4-4];
  • розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб — [2 ГІО 3.1], розпитує старших про минуле, бере активну участь у спільних заходах державного значення — [2 ГІО 7.1];
  • зіставляє і розрізняє вироби традиційних та сучасних ремесел (гончарство, ткацтво, витинанка, різьблення та інше) — [2 ТЕО 3-2.2-1], [4 ТЕО 3-2.2-1];
  • розповідає про видатних українців, описує їхню важливість для України — [2 ГІО 5-3.2-2]; переказує епізоди з життя відомих письменників, розповідає про їхні твори, з якими неодноразово ознайомлювалися під час навчання, — [3 МОВ 1.3];
  • створює родинне дерево, досліджує життя своїх родичів, добирає джерела для створення родинного дерева та знаходить потрібну йому / їй інформацію — [4 ГІО 2-7.1-1];
  • розв’язує прості задачі на обчислення тривалості події, дати початку та закінчення події — [4 МАО 2.3];
  • знає одиниці вимірювання часу (доба, тиждень, година, хвилина, секунда), проміжки часу (місяць, рік) та співвідношення між ними — [3 МАО 1.1], [3 МАО 4.7].








<< До змісту номера (“Джміль” № 10 /2021)