Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2021) |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “У стилі еко” журналу “Джміль” № 4, 2021
у дошкільній та початковій освіті
Тема номера важлива і для дошкільнят, і для молодших школярів — адже кожному хочеться дихати чистим повітрям, пити якісну воду, не боятися смакувати овочами та фруктами, бачити навколо красу природи, зберегти тварин і рослини Землі. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітню подорож “Врятуйте світ” та розгорнути освітню ситуацію “Весна іде — Великдень веде”.
Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичні тижні “Великдень”, “Моє довкілля” (1 клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Хочу — можу — треба”, “Все пов’язане з усім” (2 клас) та “Я — людина” (3 клас).
Ми маємо розповідати дітям про глобальні проблеми людства, говорити про їх важливість, шляхи розв’язання або принаймні зниження темпів наростання. Говоріть із дітьми про те, що подолати наслідки екологічних катастроф, розв’язати екологічні проблеми, не допустити знищення планети люди можуть тільки діючи разом.
Допоможіть своїм вихованцям усвідомити, що Земля — наш спільний дім, і кожен з нас має дбайливо ставитися до природних багатств планети і брати до уваги те, як наші вчинки відіб’ються на житті інших людей, як вони вплинуть на екологію.
Тож кожен має діяти відповідально задля майбутнього Землі. Це, можливо, звучить надто пафосно, але вже старших дошкільнят і молодших школярів маємо привчати до відповідальності за те, якою буде Земля через 10, 20, 30 років, як житимуть люди у майбутньому. Інакше, вирісши, вони стануть висококваліфікованими, але безвідповідальними фахівцями.
Покажіть дітям причинно-наслідкові зв’язки у природі, наведіть приклади того, як одна не до кінця продумана дія може несподівано негативно вплинути на природу далекої країни, мати непоправні наслідки для екології цілого регіону.
Ми маємо розвивати системне мислення дітей — здатність сприймати будь-який предмет чи проблему всебічно і бачити їх в усьому розмаїтті та взаємозалежності. Системне мислення впорядковує думки і вчить бачити закономірності у подіях.
Матеріали випуску можна використати у початковій школі під час вивчення таких тем:
1 клас: “Великдень” (тиждень 26), “Моє довкілля” (тиждень 4)
- Весна в Карпатах.
- Намалюймо писанки.
- Писанка-брязкальце.
- Просимо ласкаво — великодня вистава!
2 клас: “Хочу — можу — треба”, “Все пов’язане з усім”
- Ти створюєш своє майбутнє вже сьогодні!
- Космічне сміття.
- Що утримує тепло?
- Кролик проти фосфатів.
- Змінімо світ на краще!
3 клас: “Я — людина”
- Вірш на два голоси.
- Спостерігай та себе пізнавай.
- Листівка-безконечник — нескінченна радість.
- Екологічний захід “Пригода в лісі”.
- Врятуймо Землю від сміття!
Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах
Квітневий випуск журналу “Джміль” № 4, 2021 містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми над темою “У стилі еко”. Пропонуємо короткий огляд його публікацій.
Освітня подорож “Врятуйте світ”
- Діалог за картиною “Весна в Карпатах”. Помандруйте з дітьми картиною Антона Кашшая. Влаштуйте на прогулянці хвилинку милування красою природи. Покажіть дітям, яка вона уразлива. Поговоріть про те, чому і як кожен з нас має дбати про довкілля. Запропонуйте дітям намалювати свій улюблений пейзаж або принести світлини з мандрівок.
- Бесіда за сюжетною картиною “Твоє майбутнє – у твоїх руках”. Помандруйте зі своїми вихованцями у майбутнє. Подивіться, як живуть там люди, як облаштовують довкілля, як дбають про екологію. Запропонуйте взяти у людей майбутнього інтерв’ю, поспілкуватися з ними, обговорити проблеми нашого часу, намалювати для них вітальну листівочку тощо.
- Пізнавальна подорож “Звідки береться космічне сміття?”. Здійсніть із малятами експедицію в космос і не лише милуйтеся фантастичними видами, а й обговоріть проблеми, які виникли за період освоєння космосу людьми. Поміркуйте, як їх можна розв’язати, уявіть себе винахідниками, пофантазуйте і створіть проєкти космічних очисних апаратів.
- Логіко-математична гра “Екологічні спецзавдання” (робота в групах). Виконайте разом з малятами спецзавдання, які допоможуть їм стати ековідповідальними.
Освітня ситуація “Весна іде — Великдень веде”
- Творча діяльність “Великодня писанка”. Ознайомте дітей із символами, які традиційно зображували на писанках. Запропонуйте оздобити ними власні писанки. Покажіть малятам, як можна зробити це за допомогою воскових олівців.
- Ліплення “Керамічні писанки”. Розкажіть малятам про українські традиції святкування Великодня. Запропонуйте вихованцям продовжити їх, створивши глиняні писанки та оздобивши їх.
- Інсценізація “Загублена писанка”. Прочитайте дітям великодню історію і запропонуйте виготовити з картону персонажів та розіграти її в ролях, придумати продовження.
Організація освітньої діяльності у початковій школі
Матеріали квітневого випуску журналу “Джміль” № 4, 2021 “У стилі еко” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:
- називає екологічні проблеми планети, джерела забруднення природи — [4 ПРО 1.1];
- пояснює наслідки забруднення водойм, повітря, ґрунтів, знищення лісів та інші небезпеки, що спричинені діяльністю людини — [4 ПРО 1.5]; пропонує і обґрунтовує власні ідеї щодо способів зменшення негативного впливу людини на природу і відповідально діє задля цього — [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5];
- долучається до організації і проведення природоохоронних заходів — [4 ПРО 4.1]; відповідально діє в природі — [4 ПРО 2-3.1-1];
- пояснює правила ощадливого використання природних ресурсів (наприклад, збирання та утилізація сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів) [2 СЗО 3-1.45];
- долучається до підтримання родинних і шкільних традицій, пояснює їх значення для себе — [2 ГІО 3-7.1-4];
- виготовляє доступні атрибути до свят та урочистостей — [2 ГІО 3-7.1-5];
- бере участь у мистецьких (наприклад, театральних) акціях — [2 ГІО 3-7.1-6];
- проявляє шанобливе ставлення до символів держави, традицій і звичаїв свого краю — [3 ГІО 8.3], [4 ГІО 2-7.1-4];
- досліджує традиції та звичаї свого регіону, порівнює їх із традиціями інших регіонів України, з європейськими — [4 ГІО 5-1.3-4].
<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2021)
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.