Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне! 
| << До змісту номера (“Джміль” № 11 /2019) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Уроки для маленьких казкарів
Якось наші друзі — Книжечка, Пензлик, Нотка і Джмелик — завели розмову про казки.
— Мені дуже до вподоби казки, — мовив Джмелик. — Я і слухати їх полюбляю, і дивитися.
— А можна ще й писати казки. І стати казкарями, — додала Книжечка.
— Можна казку намалювати. Або навіть зліпити! Про це я в Художній студії розповім, — озвався Пензлик.
— А ще казки може розповідати музика. Хочете почути? Завітайте до Оркестрового класу, — запросила Нотка.
А всіх, хто хоче навчитися створювати казки, запрошуємо до чарівної школи. Де її шукати? Вона і не ховалася, й не губилася, а стояла собі серед лісу, у будь-яку пору зусібіч оточена барвистими квітами, пишними кущами та деревами. І називалася, як не дивно, “Казка”.
Урок 1. Про що в казці йдеться і що казкою зветься
Що таке казка?
- Це — фантастична розповідь.
- Це — твір для дітей.
- Це — вигадка.
- Це — оповідка, в якій йдеться про те, чого не буває насправді.
- Це — пригода, що сталася в давні часі.
Усі учні та учениці всілися за парти, які щомиті змінювали колір, і стали знайомитися з учителем — видатним Казкарем, який здавався то дуже стареньким, то зовсім молодим, а насправді жив на світі з прадавніх часів і створив безліч цікавих казок (до речі, я теж у нього вчилася).
— Добридень вам, любі діточки. Радий бачити вас у “Казці”, — промовив Казкар. — Оскільки ви сюди завітали, то вже напевне знаєте, що таке казка.
У відповідь пролунали різні думки…
- Цікаво, як на це запитання відповіли б ви? Спробуйте. Прочитайте варіанти відповідей та позначте галочками або плюсиками ті, з якими погоджуєтесь.
Сподобалося? І це ще навіть не весь перший казковий урок! Побувати на всіх уроках чарівної школи зможуть тільки читачі друкованої версії журналу “Джміль”: на другому уроці учні Казкаря виконуватимуть вправи на розвиток уяви, на третьому вигадуватимуть казкові образи, на четвертому, завершальному, — осягатимуть таємниці казкотворення. Увага! Джмелик зробив яскраві наліпки для розв’язування казкових завдань.
А тепер запитання для поглибленого вивчення казкотворення.
- Чим казка відрізняється від інших творів?
- Чим казкові історії причаровують малят?
- Без чого казки не буває?
- І чому люди вважають, що “Казки маленькі, а розуму в них багато”?
Складати вірші Джмелик із друзями вчилися вже не раз. Хочете спробувати? Прочитайте ці історії та розв’яжіть завдання.
|
“Як складати вірші, навіть якщо ти нічого не тямиш у поезії” (“Джміль”, 2017, № 12) — пригодницька інтерактивна історія, що допомагає малятам розкрити деякі таємниці поезії. |
|
“Поети на канікулах та трохи про те, що їх радує або ображає” (“Джміль”, 2015, № 3) — віршована подорож нашою країною, під час якої можна познайомитися з родиною гарбузових, прогулятися несправжнім, телевізійним селом. |
До скарбнички методиста
Літературна студія запрошує дошкільнят та молодших школярів на цикл уроків казкотворення до чарівної школи. Діти пригадують знайомі казки та ознайомлюються з особливостями жанру, розвивають уяву, вигадують різноманітні образи, вчаться складати план казки та творити згідно з ним.
Запропонуйте дітям з’ясувати, без чого казки не буває, з чого складаються твори цього жанру, хто може складати казки, чи тільки у давні часи їх складали, як зробити казкову оповідку цікавою.
Педагог може запропонувати кожній дитині скласти та проілюструвати власну казку, а потім усім разом створити збірку. Діти продумують, якою має бути обкладинка книжки, у якому порядку краще розташувати казки, як оформити зміст тощо, а потім презентують свій творчий продукт батькам та іншим малятам у дитячому садочку чи школі. З часом можна разом створити бібліотеку саморобних книжок.
Матеріал стане у пригоді на заняттях та уроках з розвитку мовлення, допоможе провести уроки інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, української мови та читання.

