Пригоди на обкладинці

Подорож на південний континент

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

Новий рік Джмелик вирішив розпочати з подорожі, і не абикуди, а на Південний полюс!

Південь, на якому холодно

Виряджати мандрівника зібралася вся компанія.

— Чудова ідея, друже! Відігрієшся на півдні, поки в нас тут зима, — усміхнувся Пензлик.

— Швидше навпаки, змерзне, — похитала головою Книжечка. — Хоча там зараз і літо, але все одно не менше 25 градусів морозу.

Помітивши здивування друзів, Книжечка дістала глобус і запропонувала з усім розібратися:

— Ось така наша планета Земля. На глобусі її розділили навпіл по горизонтальній лінії — екватору. Верхню частину прийнято називати Північною півкулею. На її "маківці" розташований Північний полюс — точка, через яку проходить уявна вісь обертання Землі. Нижня частина Землі — Південна півкуля. Вона також має свій полюс, Південний.

Коли ми мандруємо Україною і кажемо, що їдемо на південь, це означає, що ми пересуваємось на певну відстань у бік екватора, де справді тепліше. Але якщо ми вирушимо на крайній південь, аж до Південного полюса, то з теплих країв потрапимо у дуже холодні. Сонце найкраще обігріває Землю посередині, біля екватора, а от на полюси світла й тепла потрапляє мало. Тому там вічна мерзлота і довгі полярні ночі. Іноді сонце не показується на обрії по кілька днів, а то й місяців!

Завдання від Джмелика

  • Підпишіть назви полярних регіонів на півночі та на півдні Землі.
  • Щоб дізнатися, які тварини там живуть, наклейте наліпки відповідно до кольорових підказок.

Арктика, Антарктика, Антарктида?

Джмелик увімкнув GPS-навігатор і почав прокладати маршрут:

— Місце відправлення — Київ, Україна. Пункт прибуття — Антарктида.

— Стривай, хіба ти не на Південний полюс збирався? — вигукнула Нотка.

— Саме так! Південний полюс розташований на материку Антарктиді.

— А на якому тоді Північний? — поцікавилася дівчинка.

— А от він розміщений посеред закутого кригою океану. Цей полярний регіон називають Арктикою. Вона охоплює незначну частину суходолу — окраїни материків Євразії та Північної Америки — і майже весь Північний Льодовитий океан.

— До речі, назва Арктика утворена від давньогрецького слова "арктикос", що означає "північний", — вставила Книжечка. — А регіон на протилежному боці планети, куди вирушає Джмелик, цілком слушно назвали Антарктикою, що в перекладі з грецької означає "навпроти Арктики".

— Антарктика охоплює материк Антарктиду, Південний океан, який її омиває, та групи островів у ньому, — уточнив мандрівник.

Нотка знову поглянула на навігатор:

— А чому ти не зазначив у пункті прибуття країну?

— Бо жодних країн там немає! Майже 50 держав світу домовилися, що ця земля належить усім жителям планети і використовуватимуть її лише в наукових цілях. Там діє кількадесят наукових станцій, серед них і українська.

Джмелик спакував гостинці, потиснув друзям руки на прощання і вирушив назустріч пригодам!

Цікаво знати

28 січня — день відкриття Антарктиди! У 1820 році її береги вперше побачили члени експедиції під керівництвом Фадея Беллінсгаузена та Михайла Лазарєва.

На гостині у пінгвінів

  • Розгляньте картину на обкладинці журналу.

Ласкаво просимо до Антарктиди! Джмелика радо вітають місцеві мешканці: пінгвіни, тюлені, буревісники, навіть велетень-кит підплив до крижаного берега.

  • Як гадаєте, які гостинці для них везе гелікоптер?
  • Які подарунки роздає Джмелик пінгвінам?

Добра справа

Уже кілька років охочі з усього світу плетуть светрики для пінгвінів з острова Філіпа, що на південь від Австралії, які постраждали від розливу нафти у морській воді.

Светрики захищатимуть пінгвінів від нафти. Коли біля берегів Антарктиди трапляється аварія судна, пальне витікає з баків, забруднюючи воду, потрапляє на шкіру тварин, завдає шкоди рибі. Пінгвіни теж потерпають: нафта склеює пір'я птахів, і вони мерзнуть. А коли чистяться дзьобами, то ковтають отруту.

  • Знайдіть на картині корабель, який забруднює воду, та тваринок, які намагаються відчистити своє хутро.
  • Скільки пінгвінчиків уже мають светрики?
  • Які розваги влаштували собі веселі птахи?

А от кого наш турист не сподівався зустріти в Антарктиді, то це веселих сніговиків, які хазяйнують серед білої пустелі.

  • Чим зайняті сніговики? Чи хотіли б ви поласувати морозивом узимку? Якщо так, завітайте до Лабораторії (с. 28-29).

Знайдіть

  • наукову станцію
  • увесь транспорт
  • морозиво з незвичною начинкою
  • сніговика, якому чогось бракує
  • того, кому
    потрібна допомога

Полічіть

  • пінгвіненят, які не торкаються землі
  • айсберги
  • шапки
  • птахів, що літають

Поміркуйте

  • про що базікають тюлені
  • хто збирається почастувати татка
  • звідки взявся фонтан серед моря
  • до якої розваги ви хотіли б долучитися














Погостювавши у пінгвінів, Джмелик продовжив свою мандрівку. Про все найцікавіше, що він побачив, дізнаєтеся з цього випуску журналу!

Роздивіться з малятами картину ще раз.

  • Куди потрапили Джмелик та його друзі? Звідки ви дізналися про це?
  • Що на картині одне? Чого багато?
  • Знайдіть різні транспортні засоби. Подумки помандруйте на них картиною. Яким із них куди можна дістатися?
  • Кого ми бачимо на передньому плані картини, а кого далі?
  • Хто що робить? Хто літає? А плаває? Хто стоїть? А хто…?
  • Скільки команд пінгвінів ви знайшли? Розкажіть про кожну з них.
  • Скільки пінгвінчиків уже мають светрики? Це більше половини всіх пінгвінів на картині чи менше? (Запропонуйте дітям дати відповідь на це запитання не рахуючи, а потім перевірити себе). А скільки светриків ще потрібно зв’язати, щоб одягнути всіх пінгвінів?
  • Які ще команди є на картині?
  • А які тварини, крім пінгвінів? Як вони називаються? Що роблять?
  • Про що розмовляють персонажі картини?
  • Складіть задачки за картиною.
  • Пригадайте, що таке небилиці. Чи є вони на цій картині? Складіть небилиці за намальованими сюжетами.
  • Що саме на картині схоже на казку, а що цілком реальне?
  • Дайте відповідь не рахуючи. Кого на картині більше — птахів чи тварин? Птахів чи сніговиків? Пінгвінів чи буревісників?
  • Картина яка? Знайдіть на ній слова-дії (дієслова). Опишіть її персонажів, використавши якомога більше слів-ознак (прикметників).

Цікава подорож вийшла у Джмелика! Дізнайтеся більше про найтаємничіший континент Землі з інших публікацій цього номера.

28 січня — День відкриття Антарктиди. Відзначте його разом із Джмеликом, скориставшись порадами та інтерактивними завданнями в онлайн-рубриці “Свято щодня”.

  • Поміркуйте, чому Антарктиду називають сніжною пустелею.
  • Які ще пригоди можуть трапитися в Антарктиді?
  • Що цікавого міг побачити там Джмелик?
  • Як би ви назвали цю картину?
  • Що незвичайного ви на ній побачили?
  • Звідки в Антарктиді з’явився фонтан? А які ще фонтани бувають у природі?

Побачити інші дивовижні природні фонтани можна, завантаживши презентації журналу “Джміль” (2014, № 2).

Завантажуйте електронні додатки

Завантажити презентації для дітейІнтерактивна версія сюжетної картини
“Подорож на південний континент”

Завантажити презентації для дітейРослини Арктики та Антарктики

Завантажити презентації для дітейТварини Арктики та Антарктики

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Це весела сюжетна картина, де казка вдало доповнює реальність. Таке дивовижне поєднання допоможе зацікавити та мотивувати малят, провести серію інтегрованих усміхнених занять-мандрівок з ознайомлення з довкіллям, уроків-мандрівок з природознавства, а також цікавих подорожей з математики, розвитку мовлення. До того ж обговорення цієї картини може стати захопливим початком занять/уроків з образотворчого мистецтва.

Поєднавши сюжетну картину з іншими публікаціями цього тематичного номера (“Джміль”, 2018, № 1), можна провести тематичний день або тиждень “Мандрівки та мандрівники”, розгорнути освітній проект “Крижаний континент”.

Запропонуйте малятам зазирнути під кригу Антарктиди, дізнатися, які рослини та тварин можна там побачити, яке на цьому континенті літо, чим поведінка тварин у цю пору відрізняється від поведінки взимку.

Варто також порівняти флору та фауну крижаного материка з тваринами і рослинами на інших континентах, запропонувати дітям пояснити, із чим пов’язані виявлені відмінності.









<< До змісту номера (“Джміль” № 1 /2018)