Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
“Дошкільне виховання”, 2017, № 12
Мандрівка до Діда Мороза
Квест для дітей середньої/старшої групи та молодших школярів
(повна версія)
Мабуть, кожен педагог хоча б раз опинявся в ситуації, коли на занятті розповів дітям багато нового, розв'язав з ними купу завдань, а вони однак не користуються поданою інформацією у повсякденні. Чому так буває? Одна з причин — діти лише отримали, а не здобули знання, не привласнили їх. Зробити навчання ефективнішим допомагають діяльнісний та інтегрований підходи, які поєднує в собі STREAM-освіта ("ДВ", 2016, № 1, № 12).
Приклад реалізації сучасних підходів — поданий нижче квест, створений за матеріалами журналу "Джміль". Його доречно проводити як міні-проект протягом тематичного дня чи тижня або ж організувати інтегроване заняття чи розвагу.
Таким чином ми поєднуємо різні види дитячої діяльності (ігрову, комунікативну, пізнавальну, дослідницьку, перетворювальну, образотворчу, музичну тощо) та показуємо міжпредметні зв'язки (математика, література, конструювання, музика, ознайомлення з творами живопису й довкіллям).
Карта квесту
1. Старт!
Сюрпризний момент "Запрошення від Джмелика"
Вихователь розповідає дітям, що Джмелик, персонаж журналу "Джміль", запрошує їх у веселу мандрівку — в гості до Діда Мороза.
Відкриті запитання
- Як гадаєте, де живе Дід Мороз?
- Що варто взяти з собою в дорогу? Для чого?
Педагог демонструє карту квесту, разом з дітьми розглядає і обговорює її.
Матеріал: "Карта мандрівки до Діда Мороза", подана на с. 20-21 цього випуску "ДВ".
Завантажте карту: |
2. Обираємо робота-помічника
Бесіда-міркування "Функції роботів"
Вихователь ознайомлює дітей з роботами із Джмеликової колекції (з трьома-п'ятьма чи й з усіма). Малята висловлюють припущення стосовно того, що вміє робити кожна модель, і обирають робота, який допоможе їм дістатися до Діда Мороза.
Відкриті запитання
- Які перешкоди можуть чекати нас на шляху?
- Що ми можемо здолати самі, а де знадобиться поміч? Що має вміти робот, аби допомогти нам?
- Як іще може згодитися Зимокат у мандрівці?
Матеріал: публікації про роботів ("Джміль", 2017, № 1-12).
Завантажте роботів: |
3. Іди, іди, снігу
Читання та обговорення віршів про сніг
Складання снігових закличок
Діти розв'язують проблемну ситуацію: до Діда Мороза вирушили на Зимокаті, але він зупинився — на дорозі недостатньо снігу.
Відкриті запитання
- Чому Зимокат не їде?
- Як можна закликати сніг?
Діти слухають вірші "Іди, іди, снігу" О. Лущевської, "Сніг іде" В. Голобородька, "Обурений" І. Андрусяка.
Придумують власні заклички, використовуючи рими: сніжечку — гречку, снігу — втіху тощо.
Матеріал: публікація "Вірші, що навіяла зима" ("Джміль", 2015, № 6).
Завантажте матеріали для роботи: |
4. Будуємо фортецю!
Конструювання зі снігу
Вихователь розповідає, що від дитячих закличок снігу нападало вище колін, ще й завірюха здійнялася.
Відкриті запитання
- Де можна перечекати заметіль?
- Як зробити собі укриття?
На прогулянці вихователь пропонує дітям спорудити снігову фортецю: там буде затишно, і вітер не задуватиме. Під час зведення мурів педагог пояснює дітям, що снігові кулі мають бути однакової величини (так легше викладати з них стіни), класти їх слід рівно, щоб фортеця не розвалювалася. Зробити це допоможе шнурок з невеличким досить важким предметом унизу. Якщо тримати такий пристрій за один кінець шнура і будувати стіни відповідно до його напрямку, вони будуть рівними. Саме такий пристрій — висок — використовують будівельники. Різноманітні фігури, які можна легко створити зі снігу та льоду, допоможуть прикрасити будівлю.
Матеріал: публікація "Граємо радо — мороз не завада" ("Джміль", 2017, № 1).
Якщо надворі немає снігу, завантажте картину і проведіть бесіду за нею: jmil.com.ua/2017-1/coverpic |
5. Пікнік у зимовому лісі
Бесіда за картиною Сьюзан Вілер
Діти дивляться на карту й з'ясовують, що здолали вже половину шляху. Розмірковують, де можна зробити привал, що для цього потрібно. Вихователь каже, що між дерев видніється вогник, пропонує піти до нього. Разом розглядають картину.
Відкриті запитання
- Кого можна зустріти в зимовому лісі?
- Які звуки можна почути на галявині? Які запахи?
- Чому в зимової картини теплий настрій?
- Що ще може зігріти в заметіль?
Матеріал: публікація
"Що зігріє зимової ночі"
("Джміль", 2017, № 12).
Завантажте репродукцію картини: |
6. Математична ялинка
Заняття з математики "Прикрасимо ялинку"
Вихователь пропонує дітям почепити на ялинку іграшки за таким принципом:
- кульок більше 5, але менше 7;
- бурульок стільки, скільки пальців на одній нозі;
- хатинок стільки, скільки років наймолодшому з ваших друзів;
- дзвіночків стільки, на скільки 4 більше, ніж 3.
Коли всі іграшки розвішані на ялинці, можна порівняти кількість елементів множин і скласти задачі.
Матеріал: публікація "Новорічна математика" ("Джміль", 2016, № 6).
Завантажте інтерактивну гру: |
7. Музичні сходинки
Музичні ігри
Дорослий проспівує якусь нескладну мелодію, піднімаючись чи опускаючись по сходинках відповідно до зміни висоти звуків. Діти повторюють її, рухаючись по одному, парами чи трійками.
Також можна пограти в ігри "Лісові мешканці", "Луна", "Оплески".
Матеріал: публікація "Музика лунає, гру розпочинає" ("Джміль", 2016, № 6).
8. Зустріч з Дідом Морозом
Морально-етична бесіда "Над чим замислився Дід Мороз?"
Діти розглядають комікс про те, як хлопчики писали листи Діду Морозу: один просив подарунки лише для себе, а другий — й для своїх рідних.
Відкриті запитання
- Чи всі бажання виконає Дід Мороз? Чому?
- Що відчуваєте, коли отримуєте подарунки, і що, коли даруєте?
Матеріал: публікація "Над чим замислився Дід Мороз?" ("Джміль", 2015, № 6).
Завантажте комікс: |
9. Фабрика іграшок Діда Мороза
Заняття з ознайомлення з довкіллям
Дошкільнята розглядають і обговорюють сюжетну картину. Вихователь пояснює, що таке конвеєр, як він працює. Діти шукають конвеєри на малюнку, лічать гномиків, сніговичків, ведмежаток, порівнюють, кого більше. З'ясовують, що на картині має форму круга (квадрата, трикутника, чотирикутника).
Матеріал: конвеєр "Фабрика іграшок Діда Мороза"
("Джміль", 2016, № 6).
Завантажте картину: |
10. Робимо іграшки-подарунки!
Майстер-клас "Іграшка круть-верть"
Діти виготовляють прості іграшки-тауматропи.
Матеріал: публікація "Іграшки круть-верть" ("Джміль", 2016, № 6).
11. Фініш. Обмін враженнями
Діти розповідають про свої враження від мандрівки: що сподобалося найбільше, які труднощі вдалося подолати тощо. Прощаються з Джмеликом до наступної зустрічі.
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.