Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 9 /2021) |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “Книжковий фестиваль” журналу “Джміль” № 9, 2021
у дошкільній та початковій освіті
Тема номера зацікавить абсолютно всіх дошкільнят і молодших школярів, адже саме книжки допомагають нам розкривати таємниці природи, мандрувати у далекі країни, відчувати смак пригод. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітню подорож “У світі книг” та розгорнути освітні ситуації “Співучі літери”, “Як дбати про книжки?”.
Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичний тиждень “Книжка” (1 клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Зміни”, “Цінності” (2 клас), “Між минулим і майбутнім” (3 клас) та “Факти і таємниці” (4 клас).
Влаштуйте з дітьми захопливу мандрівку сторінками книжок: покажіть малятам їх розмаїття, спонукайте читати й обговорювати літературні твори, розглядати і малювати ілюстрації до них, фантазувати, придумувати продовження пригод персонажів, створювати власні книжки.
Розкажіть дітям про історію книжок, їхню роль у поширенні досвіду та знань, порівняйте давні книжки із сучасними, приверніть увагу до бібліотек, їх місця в житті суспільства та кожного з нас.
Зверніть увагу на те, як створюють енциклопедії та довідники: ретельно продумують спосіб упорядкування інформації, щоб ними було зручно користуватися, перевіряють усі відомості (саме тому такі видання вважають надійними джерелами інформації).
Влаштуйте з дітьми “Книжковий фестиваль”. Проведіть різні цікаві заходи: “Бал книжкових персонажів”, “Інтерв’ю” (діти придумують запитання для бесід із персонажами книжок і розігрують імпровізовані діалоги з ними), презентації улюблених книжок, конкурс читців (діти можуть вивчити напам'ять вірш або ж виразно прочитати фрагмент книжки, який їм найбільше запам’ятався), “Живі сторінки” (інсценування найяскравіших епізодів книжок), конкурс книгознавців тощо.
Якщо є змога, поведіть дітей на екскурсію до районної бібліотеки — покажіть, де живе книжка, навчіть користуватися бібліотекою, виберіть разом книжку, яку читатимете в класі чи групі, поміркуйте, як швидко знайти потрібну саме зараз книжку. Запропонуйте дітям узяти участь у буккросингу: разом сплануйте дії та поступово реалізовуйте задумане.
Матеріали випуску можна використати у початковій школі під час вивчення таких тем:
1 клас: “Книжка” (тиждень 21)
- Книжка розгортається, диво починається
- Швидка книжкова допомога
- Кумедні закладки
- Море
- Літери, що співають
2 клас: “Зміни”, “Цінності”
- Улюблений автор
- Яке видання найдавніше?
- Сторінки у бронзі та камені
- Агресія — ваш особистий вартовий
3 клас: “Між минулим і майбутнім”
- Яке видання найдавніше?
- Книжка розгортається, диво починається
- Інструкція “Як потрапити у казку”
4 клас: “Факти і таємниці”
- Книжка розгортається, диво починається
- Штучні супутники Землі
- Кафе “У Бурмила”
Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах
Вересневий випуск журналу “Джміль” № 9, 2021 містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми над темою “Книжковий фестиваль”. Коротко оглянемо його публікації.
Освітня подорож “У світі книг”
- Бесіда за сюжетною картиною “Книжковий фестиваль”. Запросіть дітей на книжковий фестиваль. Розпитайте, які книжки подобаються малятам, що їм останнім часом читали батьки, чи цікаво їм слухати книжки. Розглядаючи разом сюжетну картину, відшукайте знайомих казкових персонажів, пригадайте казки, з яких вони завітали, попросіть малят переказати епізоди, які їм найбільше запам’яталися. Діти також можуть показувати книжкових персонажів рухами, а решта нехай спробують їх упізнати.
- Читання вірша О. Лущевської “Інструкція «Як потрапити у казку»”. Прочитайте дітям верлібр і пригадайте відомі українські казки, які в ньому згадуються. Спробуйте разом із вихованцями продовжити вірш-інструкцію.
Освітня ситуація “Співучі літери”
- Мовленнєве заняття “Голосні вивчимо всі”. Подружіть дітей із Буквариком, який знає про літери все і допоможе навчитися їх читати. Дослідіть усі разом різні слова і розкажіть малятам, із яких звуків складається мовлення, порівняйте різні звуки, виділіть голосні та приголосні, ознайомте вихованців із літерами, які позначають голосні.
- Дописуємо казку. Підготуйте малят до опанування письма — попросіть їх проілюструвати сюжет казки не малюнками, а різними лініями, немовби “записуючи” її. Прочитайте казочку про море і запропонуйте дітям потренуватися малювати палички і хвильки в рядочках. Спонукайте їх малювати акуратно, але не змушуйте заповнювати всі рядочки до кінця. Нехай діти діють за бажанням — вибирають лінії-хвильки самостійно або ж вигадують власні.
Освітня ситуація “Як дбати про книжки?”
- Бесіда і практична діяльність “Врятуймо книжку”. Прочитайте вихованцям віршовану казку Н. Тріщ “Пригода з Книжкою” та разом поміркуйте про те, що може трапитися з книжкою, якщо про неї не дбати. Розкажіть дітям про цінність книжок, про те, що ними будуть користуватися діти, які прийдуть до групи в майбутньому. Разом перегляньте бібліотечку групи, виберіть книжки, які потребують “лікування”, і, скориставшись інструкцією, “надайте їм швидку допомогу”.
- Художня праця “Закладка-помічниця”. Розкажіть дітям, як закладка допомагає зберігати книжки, продемонструйте різні закладки та навчіть ними користуватися. Запропонуйте малятам створити власноруч гарні закладки для своїх книжок, виберіть разом “обличчя” для цих виробів.
Організація освітньої діяльності у початковій школі
Матеріали вересневого випуску журналу “Джміль” № 9, 2021 “Книжковий фестиваль” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:
- дитина розрізняє голосні й приголосні звуки за звучанням та способом вимовляння — [1 МОВ 4.1];
- розпізнає природні та рукотворні (штучні) об’єкти — [2 ПРО 3-3.3-1];
- знаходить за завданням учителя потрібну візуальну інформацію в дитячій книжці, дитячому журналі, пояснює її зміст — [1 МОВ 2.1], [1 МОВ 2.6];
- розрізняє твори різних жанрів — казки, оповідання, вірші у дитячих книжках із чітко вираженим поліграфічним оформленням — [1 МОВ 2.1]; дотримується правил збереження книжки та гігієни читання (під керівництвом дорослого);
- називає імена і прізвища відомих українських письменників, з творами яких неодноразово зустрічалася на уроках — [4 МОВ 2.1], [4 МОВ 2.2];
- фантазує на основі прочитаного: придумує іншу кінцівку літературного твору, змінює місце подій, додає нових персонажів — [2 МОВ 2-2.7-1];
- сприймає зміст і форму простих медіапродуктів (малюнки, світлини, комікси, дитячі журнали, мультфільми тощо), бере участь у їх обговоренні — [1 МОВ 1.1] [1 МОВ 2.1]; сприймає й обговорює прості медіапродукти — [2 МОВ 1.1], [2 МОВ 2.1], [2 МОВ 1.4], [2 МОВ 2.2], [2 МОВ 4-1.4-4];
- виготовляє поетапно корисний і естетичний виріб у визначеній послідовності самостійно чи з допомогою дорослих або самостійно у визначеній послідовності — [1 ТЕО 2.2], [2 ТЕО 2.2].
<< До змісту номера (“Джміль” № 9 /2021)
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.