МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “День котів” журналу “Джміль” (2020, № 2)
у дошкільній та початковій освіті

Тема номера не залишить байдужою жодну дитину — адже в ньому йдеться про наших домашніх улюбленців киць та котиків. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітню подорож “Котики дикі й домашні” та розгорнути освітні ситуації “Котики-воркотики”, “Таємниці пухнастиків”.

Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть використати публікації журналу під час тематичних тижнів “Світ тварин”, “Світ захоплень” (1-й клас), для глибшого розкриття тем “Факти і здогади”, “Все пов’язано з усім” (2 клас) та “Світ невідомий”, “Погода вдома” (3 клас).

Здійсніть із дітлахами захопливу подорож-дослідження — покажіть їм, якими різними бувають коти — від численних домашніх порід до їхніх диких родичів, які не завжди схожі на наших милих домашніх киць.

Використовуйте ознайомлення з матеріалами випуску журналу “Джміль” як привід дізнатися про тварин більше, здивувати малят, заохотити їх до спостережень, самостійної дослідницької роботи, участі у проєктах, виставках творчих робіт і театралізованих виставах, складання мініенциклопедії, книжки про домашніх улюбленців тощо.

Дайте відповіді на численні дитячі запитання, як-от “Навіщо котикам вуса?”, “Чому коти добре бачать у темряві, а люди такої здатності не мають?”, “Чому морські котики отримали таку дивну назву?” Адже вони зовсім не схожі на звичних нам киць”, “Чому киці можуть безпечно стрибати з величезної висоти?” та інші.

Поговоріть з дітьми про їхніх домашніх киць. Який у них характер? Чи завжди вони слухають господарів? Як можна дізнатися про їхні бажання? Чому кажуть, що кицька гуляє як сама знає? Чим відрізняються характери котів і песиків? Коли киці нам допомагають, а коли заважають? Як жити у злагоді із цими тваринами?

Пригадайте казки, героями яких є котики та киці. Чим казкові персонажі схожі на реальних тварин, а чим відрізняються від них? Створіть усі разом власну казку про пригоди киць.

Протягом тижня чи місяця можна організувати пошуково-дослідницьку роботу “Котики у мистецтві”, підсумком якої може стати аудіотека — добірка “котячої” музики, виставка репродукцій картин, світлин, скульптур, а також вернісаж дитячих фотографій, аплікацій, малюнків, поробок тощо. Розпитайте дітей, чи складно фотографувати або малювати з натури киць.

Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах

Лютневий випуск журналу “Джміль” (2020, № 2) містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми з теми “День котів”. Коротко оглянемо його публікації.

  • Освітня подорож “Котики дикі й домашні”. Мандруємо світом (можна відстежувати маршрут подорожі на глобусі чи на мапі “Тварини світу”) та ознайомлюємося із життям представників родини котячих у дикій природі, шукаємо дивовижні породи домашніх котів, відвідуємо виставку котів, організовуємо е-фотовиставку своїх домашніх улюбленців.
  • Освітня ситуація “Котики-воркотики”. Беремо участь у розслідуванні детективів-початківців — шукаємо загублену кицю, дізнаємося про те, як проводять рятувальні операції у реальності. Говоримо з дітьми про те, що іноді домашні котики можуть стати небезпечними для людей навколо, обговорюємо дії, що допомагають уникнути цієї небезпеки. Створюємо виставу — сюжетно-рольову гру “Кото-собачі розмови”.
  • Діалог “Інтерв’ю із зірковими кицями”. Пригадайте з малятами котів — персонажів літературних творів і мультфільмів. Почитайте інтерв’ю з ними на сторінках журналу. Запропонуйте дітям попрацювати в парах і провести інтерв’ю — один нехай уявить себе літературним персонажем, а другий — журналістом.
  • Образотворча діяльність “Котяка-вистрибака”. Запропонуйте дітям створити цікаву паперову механічну іграшку, прикрасити її оригінальними котячими візерунками та подарувати другу. Що при цьому варто сказати? Чи підніме другу настрій така іграшка? А вам?
  • Освітня ситуація “Таємниці пухнастиків”. Поговоріть з дітьми про те, як котики можуть “допомогти” втрапити у халепу — як, бажаючи допомогти їм, можна легковажно погодитися на сумнівну пропозицію незнайомця й опинитися у пастці. Про те, як слід поводитись із незнайомцями, кому варто довіряти, а кому ні, на які запитання відповідати не варто і чому.
  • Слухання та обговорення музики “Концерт пухнастих музикантів”. Станьте разом з малятами слухачами на незвичайному концерті, який дають киці та котики. Який виступ вам особливо сподобався? Чому? А чи можуть наші киці несподівано стати акторами? Як саме?
  • Образотворча діяльність “Мозаїчний кіт”. Здійсніть з дітьми віртуальну прогулянку Пейзажною алеєю. Які скульптури котів ви там побачите? Чим вони незвичайні? Розкажіть малятам про особливості мозаїки та запропонуйте створити мозаїчного кота. Які елементи мозаїки — великі чи маленькі — варто вибирати?
План освітньої діяльності з дошкільнятами за матеріалами журналу “Джміль” № 2, 2020.

Організація освітньої діяльності у початковій школі

Матеріали лютневого випуску журналу “Джміль” (2020, № 2) “День котів” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:

  • діти вміють самостійно добирати книжки на відповідні теми (казки про тварин, пригоди, фантастика та ін.), із задоволенням читають — [2 МОВ 2.5];
  • визначають головних персонажів творів; аналізують учинки (які є добрими, а які поганими і чому) — [3 МОВ 2.3], самостійно ставлять запитання до тексту — [3 МОВ 2.4];
  • самостійно обирають у найближчому оточенні те, що цікаво дослідити, спостерігають за тваринами у природі та вдома, описують їхню поведінку — [1 ПРО 1.1], [2 ПРО 1.4], [2 ПРО 4.3], [3 ПРО 1.1], [4 ПРО 1.4], [4 ПРО 1.5], [2 ПРО 2-3.1-6], [4 ПРО 1-1.4-12];
  • порівнюють свійських і диких тварин — [2 ПРО 1-4.3-7], знають правила догляду за домашніми тваринами та рослинами, можуть за потреби доглядати за домашніми улюбленцями, піклуватися про диких тварин — [1 ТЕО 4.1], [3 ПРО 4.4], [4 ПРО 1.5], [2 ПРО 2-3.2-3], [2 ТЕО 44.1-1], [4 ПРО 141-4], [4 ТЕО 4-4.1-1];
  • знають про можливі загрози з боку тварин (зустріч із небезпечними та хворими тваринами) і необхідні дії у таких випадках — [2 ПРО 2-3.113], [4 ПРО 1-4.1-5];
  • здатні бачити різноманітність і красу тварин у навколишньому середовищі — [1 МИО 1.3], уміють передавати в зображеннях елементарні риси будови тварин [3 МИО 1.3], [4 МИО 1.3].








<< До змісту номера (“Джміль” № 2 /2020)