Пригоди на обкладинці

Пан Точний Час на гостину кличе нас

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

—  Котра година? — запитав Джмелик.

— 15 хвилин по дванадцятій, — відповів Пензлик, подивившись на годинник на руці.

— Ні, зараз лише полудень! Твій годинник поспішає, — мовила Нотка.

— Це твій відстає, — не погодився Пензлик.

— А й справді, як можна дізнатися точний час?

У цей момент звідусіль почулися різноманітні звуки: бом-бом, тік-так, дзень-дзелень, ку-ку... І перед друзями почали з'являтися годинники: маленькі й великі, електронні та механічні, пісочні й маятникові. Вони, мов живі, вистукували кожен у своєму ритмі й співали на різні голоси.

Під гучне дзеленчання будильника наперед вийшов поважний пан у вишуканому фраку та високому капелюсі.

— Ви згадали моє ім'я! Я — пан Точний Час, будемо знайомі. Зараз дванадцята десять! Звірмо годинники! — поважно промовив він.

Озирнувшись, діти побачили, що всі годинники — від найменшого до найбільшого — показують дванадцяту годину десять хвилин. І їхні теж підтягнули свої стрілочки до потрібних позначок.

— Не дивуйтеся. Ви опинилися в моєму королівстві. А тут усі годинники йдуть правильно, точно та справно.

  • Полічіть, скільки годинників на картині. Знайдіть електронний, пісочний, маятниковий, механічний...
  • Дізнайтеся більше про те, які бувають годинники, у Клубі допитливих (с. 5-7).
  • Які годинники є у вашому домі? Які в них голоси?

Чим вимірюють час?

— Оце так! — вигукнув Пензлик. — А хто стежить за порядком, коли ви спите?

— Я ніколи не сплю й усі 24 години на добу, 7 днів на тиждень, 12 місяців на рік веду лік часу, — відповів пан Точний Час.

— Ой, скільки чисел ви назвали! Я трохи заплуталася... Розтлумачте, будь ласка, що тут до чого, — попросила Нотка.

— Існує багато одиниць вимірювання часу: століття, рік, місяць, тиждень, день, година, хвилина, секунда. їх ви можете побачити, гостюючи в мене.

  • Знайдіть на картині портрети століть, зображення року-каруселі, 12 братів-місяців, 7 днів тижня, годин, хвилин, секунд. Який із зазначених періодів часу найдовший? Який найкоротший?

12 місяців

— А хто це крутиться на каруселі? Можна до них приєднатися? — поцікавилася Книжечка.

— Це 12 місяців року. Вони сидять чітко один за одним, а кожні троє на своїй чверті кола. Посередині — стрілка часу, яка в призначений день змінює своє положення і переходить до наступного місяця.

  • На який місяць вказує стрілка зараз? Які місяці з ним сусідять?
  • Чи зможете ви назвати всіх, хто сидить на каруселі? Здогадуєтеся, чому місяці мають такі назви?
  • Який другий літній місяць? А перший зимовий? Який посередині осені?
  • Де буде стрілка через 5 місяців? Скільки кроків вона має пройти, щоб указувати на вересень?
  • В якому місяці у вас день народження? Намалюйте поряд іменинний торт.

— Пане Часе, невдовзі всі зимові свята закінчаться, а весняних іще так довго чекати... Чи не можна трохи змінити місця місяців на каруселі, адже ніхто цього й не помітить? — запитав Пензлик.

  • Пригадайте назву казки, у якій Грудень поступився своїм місцем біля багаття і якийсь час у природі порядкував Квітень. Що шукала головна героїня казки? Чи вдалося їй знайти це? Чим казка закінчилася?

— Мій маленький друже, насолоджуйся кожним днем, що дарує тобі рік, і не підганяй час. Якщо у нашому житті будуть лише свята, ми перестанемо їх цінувати, — сказав пан Точний Час і раптом спохопився:

— А куди подівся Джмелик? Мабуть, цей любознайко вже у наступній залі.

Завдання від Джмелика

  • Об'єднавшись у групи, придумайте нові назви для кожного місяця року. Проведіть презентацію свого календаря для друзів і надішліть Джмелику на адресу: jmil@dvsvit.com.ua

Календар

Джмелик грав у піжмурки з днями тижня.

  • Скільки їх на картині? Що означають літери на їхніх кофтинках? Хто з них розлігся на календарі?
  • Дізнайтеся більше про дні тижня у Літературній студії (с. 8-11).

Скінчивши гру, дні тижня зайняли свої місця на сторінці календаря.

  • Чи знаєте ви, чому два стовпчики у календарі виділені червоним?
  • Скільки днів у лютому цього року? У який день тижня він починається і в який закінчується?

Поки друзі розглядали настінний календар, його пухкенький кишеньковий родич стрибнув на руки до Книжечки:

— Привіт! Візьміть мене з собою. Я допомагаю людям планувати свій час на тиждень, місяць, рік.

  • А у вашому домі є календар на 2018 рік? Чи заплановані у вас важливі події на лютий — сімейні свята, поїздки, різні справи?

Обличчя століть

— Друзі, подивіться! На картині зібралися разом персонажі з різних книжок! — озвалася Книжечка.

— Так. Розумничка, що помітила, — похвалив дівчинку Точний Час. — Це не звичайна картина, а портрети століть. Кожен підписано римськими цифрами. Саме так прийнято позначати століття на письмі.

  • Яке нині століття?
  • Які століття зображені на картині? Які з них уже минули, а які ще не настали? Чи помітили ви серед них тисячоліття? Розпитайте у дорослих, що означає позначка "до н. е.".
  • Якби у вас була машина часу, в якому столітті ви хотіли б опинитися? Чому?
  • Спробуйте уявити майбутнє. Що ви хотіли б змінити, а що залишили б як є?

Підказка від Книжечки

Чи вмієте ви читати записи чисел римськими цифрами?

Цього легко навчитися, знаючи лише три основні позначки.

І — 1, як один пальчик.

V — 5, як долонька з відведеним убік великим пальчиком.

X — 10, як дві перехрещені руки.

Якщо хочете позначити 2, то пишете ІІ. Якщо 4 — то слід написати IV, що означає "на один менше, ніж V", а якщо 6 — то VI, тобто "на один більше, ніж V". От і вся наука.

Ідуть, біжать, летять

Поки друзі мріяли про майбутнє, повз них весь час пролітали крихітки-секунди, час від часу пробігали трохи більші хвилинки, а коли до пана Точного Часу підійшла поважна пані — година, він поглянув на годинник і сказав:

— На жаль, час завершувати розмову. Вже минула ціла година, а отже, 60 хвилин, або 3600 секунд. А це чимало!

  • Чи вмієте ви визначати час за годинником? Потренуйтеся!

Пан Точний Час потиснув гостям руки зі словами: "Бажаю, щоб кожен ваш день був багатий на приємні враження та добрі справи". А потому, чемно попрощавшись, зник разом з усіма своїми помічниками.

  • Пригадайте відомі вам одиниці вимірювання часу. Навіщо їх так багато? Які одиниці коли нам потрібні?
  • Запропонуйте дітям придумати власні твердження про одиниці часу. Пограйте у гру “Математика і час”: діти придумують твердження про одиниці часу, записують або схематично зображують їх на аркуші, потім міняються записами, визначають, чи є помилки у твердженнях, і за необхідності виправляють їх.
  • Пограйте у гру “Що раніше, що пізніше?”, скориставшись календарем-каруселлю Джмелика: ведучий вибирає картинку і називає місяць; той, хто першим правильно відповість на запитання: “Який буде наступний місяць? Який був попередній місяць?”, — стає новим ведучим.

Нотка пригадала свої найулюбленіші сюжетні картини про пори року на обкладинках журналу “Джміль” і склала власний “Джмеликів календар”. Ось який яскравий він вийшов!

Джмеликів календар

  • Знайдіть Нотку на кожній обкладинці. Яке її улюблене заняття у кожну пору року?
  • У які місяці на які картинки дивитиметься Нотка? Якою картинкою вона буде милуватися найменше? Чому?
  • Складіть з малятами власний “Джмеликів календар”.

За кожною сюжетною картиною, яку Нотка вибрала для календаря, у журналі є бесіда для дошкільнят та молодших школярів, присвячена відповідній порі року. Шукайте їх за посиланнями:

Граємо радо — мороз не завада (2017, № 1) — оптимістична сюжетна картина про захопливі зимові дитячі забави та їх можливі наслідки, снігово-льодові правила безпеки, веселі запитання та завдання.

Весна кличе у путь (2014, № 2) — подорожуємо на квіткольоті та роздивляємося весняні краєвиди.

Улітку на ставку (2014, № 3) — сюжетна картина про цікавинки ставка, рослини й тварин — мешканців водойм.

В лісовому хороводі (2014, № 5) — дидактична картина, у якій ви знайдете прикмети осені, а також зможете розплутати “лісову плутанину”.

  • Пригадайте, якими бувають календарі. Чим вони відрізняються, а чим схожі? Яким календарем вам найзручніше користуватися? Чому?
  • Джмелик багато подорожує, бачить різні цікаві місця. Тож він побудував власну машину часу: вона дає змогу побувати в різних епохах, скласти з їх “портретів” часовий ланцюжок.

Джмеликова машина часу

Мандрівка в еру динозаврів (2017, № 10) — незвичайна сюжетна картина — машина часу — миттєво перенесе вас разом з малятами в епоху динозаврів. Познайомте їх із динозаврами, рослинами, які їх оточували, пошукайте минуле у сьогоденні. Запропонуйте дітям виконати захопливі завдання з наліпками!

  • Поміркуйте разом з малятами, допоможіть їм пригадати, які історичні споруди є поблизу вашого населеного пункту. Доповніть Джмеликову машину часу або створіть власну.
  • Знайдіть усі годинники на картині. Чим вони відрізняються?
  • Чи всі годинники показують однаковий час? Знайдіть годинники, на яких час однаковий. Які й на скільки відстають від них?
  • За яким годинником час визначити найлегше? Чому?
  • За яким годинником ми можемо найточніше визначити час?
  • Розставте годинники по відповідних станціях на маршруті машини часу. Які з них опиняться на кількох станціях? Чому?
  • Який годинник коли потрібний?
  • Поміркуйте, як іще можна вимірювати час. Знайдіть переваги і недоліки кожного способу.

Здійсніть подорож у минуле: дізнайтеся, як люди вимірювали час у давнину, якими були годинники і якими стали, створіть пісочний годинник власноруч і випробуйте його.

Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Пан Точний Час на гостину кличе нас”

Завантажити презентацію для дітей

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Сюжетна картина нагадує міні-музей, де малята можуть побачити різноманітні пристрої для вимірювання часу. Відштовхуючись від картини, ознайомте дітей з різними одиницями його вимірювання, запропонуйте їм цікаві завдання про час.

Екскурсоводами в цьому музеї можуть стати дошкільнята й молодші школярі. А ще малята можуть доповнити його власними експонатами, придумати і втілити оригінальні сюжети для картин про час та обговорити їх з друзями.

Зверніть увагу дітей на образи-асоціації на картині — місяці, пори року та епохи. Запропонуйте їм пояснити, чому художниця створила саме такі “портрети” місяців, придумати власні зображення; описати епоху за обличчям людини, яка її представляє, розповісти про її особливості, намалювати картинку — історію з певної доби; поміркувати, які особи можуть стати “обличчям” нашої епохи.

Публікація стане у пригоді під час занять з ознайомлення з довкіллям, занять та уроків з розвитку мовлення й математики, уроків природознавства, образотворчої діяльності.









<< До змісту номера (“Джміль” № 2 /2018)