Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!  

Клуб допитливих

Історія годинників

У кімнаті було тихо. З ліжка долинало сонне сопіння. Ледь чутно гудів ноутбук у сплячому режимі. Не спалося лише електронному годинникові на столі. З цікавості він зазирнув у розгорнуту книжку, що її читав перед сном маленький господар кімнати. “Годинник на вежі пробив дванадцяту…” — прочитав він. “Як це він пробив? — здивувався електронний годинник. — Хіба можна годину пробити? Можна пропікати чи проблимати. Може, це якась нова функція, про яку я не знаю...”.

— Агов, друже, — торкнувся електронний годинник теплого боку ноутбука. — Твій годинник може пробити годину?

Ноутбук спросоння блимнув екраном:

— Він може показати, котра зараз година у будь-якому часовому поясі. От, наприклад, у Лондоні ще пів на десяту вечора, а в Пекіні — уже пів на шосту ранку. А пробити… ні, не може. А чому ти питаєш?

Електронний годинник показав приятелеві дивний рядок у книжці.

— Зараз з’ясуємо… — пробурмотів ноутбук, вводячи в браузері запит на пошук: “годинник на вежі”. На екрані з’явилися годинники різних часів, форм і конструкцій. Друзі захоплено заходилися вивчати історію…

Сонячний годинник

Людина довго спостерігала за рухом сонця, змінами ранку, дня, вечора, ночі — й помітила зв’язок між зміною тіні й положенням сонця на небі. Зрештою близько трьох з половиною тисяч років тому в Стародавньому Єгипті винайшли сонячний годинник. Це був стовпчик, тінь від якого падала на циферблат з позначками годин. У сонячну днину тінь переміщувалася циферблатом і показувала час. Перші такі годинники були величними архітектурними спорудами, а згодом з’явилися навіть їх кишенькові версії. Проте ці пристрої були не дуже зручними, оскільки не функціонували вночі та за хмарної погоди, яка іноді трапляється й у південних країнах.

Порада від Джмелика


Дізнайтеся, як виготовити сонячний годинник, з журналу “Джміль”, 2017, № 5-6.

Яким був перший годинник? Креативну відповідь Джмеликового ноутбука знайдете у друкованій версії журналу “Джміль”. Ви також зможете перенестися у минуле і побачити на власні очі вогняний, пісочний, водяний годинники, створити власними руками пісочний, а ще дізнаєтесь, чим ці годинники відрізняються від сучасних та який із годинників має найбільше функцій.

  • Поміркуйте, яким має бути годинник.
  • Які функції виконують сучасні годинники?
  • Які з них основні, а які другорядні?
  • На що насамперед потрібно звертати увагу, вибираючи годинник? Чому?
  • Уважно подивіться на ці незвичайні годинники. Які функції в них є? Чим ці годинники особливі? На які ґаджети вони схожі? Чим саме?

Це смарт-годинники — так звані “розумні годинники”. Вони мають функції сучасних смартфонів та планшетів — календар, медіаплеєр, мобільний телефон, доставка й відправлення електронної пошти, СМС-повідомлень тощо.

Завантажуйте електронний додаток
“Історія годинників”

Завантажити комікс для дітей

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

На основі публікації педагог може побудувати дослідницький квест, під час якого дошкільнята й молодші школярі дізнаються, як люди вимірювали час у різні епохи, як створюючи для цього все більш досконалі пристрої, переконаються у важливості розвитку техніки.

Запропонуйте дітям порівняти різні годинники (які з них дають нам змогу визначити час найточніше?), пояснити, чому в сучасних годинниках з’явилися додаткові функції, поміркувати, коли і навіщо вони потрібні. Зробити це дітям буде легше і цікавіше, якщо на занятті/уроці ви влаштуєте справжню дослідницьку лабораторію, де вони випробовуватимуть різні годинники і навіть влаштують змагання між ними, дібравши власні об’єктивні критерії для визначення переможця.

Запропонуйте малятам представити один і той самий час у годинах, хвилинах, секундах. Поміркуйте, коли яка точність потрібна, коли варто знати точний час, а коли нас задовольняє приблизний. Взагалі, які одиниці вимірювання часу ми використовуємо у повсякденні? Чому саме їх?

Актуалізуйте досвід дітей, запропонувавши розповісти, які з винайдених у давні часи годинників використовують і сьогодні, де і коли, чому.

Публікація зробить яскравим і незабутнім заняття з ознайомлення з довкіллям, інформаційної культури, урок природознавства, а також допоможе провести інтегрований тиждень або день.









<< До змісту номера (“Джміль” № 2 /2018)