МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “День дружби” журналу “Джміль” (2020, № 7-8)
у дошкільній та початковій освіті

Тема номера дуже важлива і для дошкільнят, і для молодших школярів, адже дружба допомагає у різних життєвих ситуаціях. Ми живемо в суспільстві, тож маємо узгоджувати свої бажання та дії з іншими людьми. Цей випуск допоможе розгорнути з дошкільнятами освітні ситуації “Як у дружбі жити?”, “Подружимося з тваринками!”.

Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичний тиждень “Мої друзі” (1-й клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Спільнота”, “Цінності” (2-й клас) та “Я — людина” (3-й клас).

Поговоріть з дітьми про те, що таке справжній друг, чи кожного можна назвати другом, чим відрізняється друг від товариша, від близької, рідної людини, як треба ставитися до друзів.

Для дітей кожного віку розкриття теми дружби має свою специфіку: варто наголошувати на різних моментах, по-різному проводити бесіди тощо.

Дошкільнятам варто розповісти, що таке дружба, хто може стати другом, як треба ставитися до друга, наголосити на тому, що далеко не кожен приятель може стати другом, навести приклади справжньої дружби з казок, оповідань, із життя.

Основне завдання цього тижня для першокласників — здружити дітей, допомогти їм розкритися та пізнати одне одного. У цьому добре допоможуть комунікативні й командні ігри. Організуйте таку діяльність під час уроків, і діти отримають приклад того, що можна робити з друзями у вільний час. У сучасних малят часто бракує такого досвіду.

Скористайтеся посиланнями і запропонуйте дітям погратися.

Гостини в однокласників теж допомагають дітям навчитися краще розуміти одне одного, а ще можуть стати однією з традицій вашого класу. Звісно, незручно приймати у себе вдома 20 чи 30 гостей, але можна об’єднати дітей у групи по 4–6 осіб і домовитися, що раз на місяць один із них запрошуватиме інших до себе. Варто пояснити батькам на зборах важливість цієї роботи. Якщо хтось із них заперечуватиме або не має можливості запрошувати гостей, нехай їхня дитина все одно відвідує інших.

Будьте певні: через рік діти звикнуть ходити в гості одне до одного, їхнє дозвілля та навички спілкування збагатяться. Перед кожним походом варто нагадувати їм правила поведінки в гостях, а також допомагати господарю подбати про все необхідне для зустрічі друзів.

Учні 2–4-х класів поглиблюють свої знання з теми. З ними варто робити акцент на дослідницькій діяльності та творчих завданнях: розглянути, як розкривається тема дружби у художній літературі, творах мистецтва (дібрати пісні, картини, скульптури тощо), народній творчості, створити комікс про пригоди друзів, написати твір, зробити лепбук, скласти мінікнижечку про дружбу тощо.

Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах

Літній випуск журналу “Джміль” (2020, № 7-8) містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми над темою “День дружби”. Пропонуємо короткий огляд його публікацій.

  • Освітня ситуація “Як у дружбі жити?”. Запросіть дітей на свято, яке влаштував Джмелик. Розпитайте, до яких розваг долучився б кожен із них. А які розваги для свята могли б запропонувати вони? Обговоріть із вихованцями проблемні ситуації, подані в журналі, та інші, із життя групи. Разом потренуйтеся знаходити слова, які допоможуть порозумітися з другом чи подругою.
  • Освітня ситуація “Подружимося з тваринками!”. Запропонуйте дітям виготовити з паперу різних жабок, а потім розіграти з ними невеличку виставу. Нехай на кожне кумкання паперові актори стуляють і розтуляють ротики. Про що можуть розмовляти жабки, які приїхали з різних країн? Чи зрозуміють вони одна одну? Запропонуйте дітям вигадати власну “жаб’ячу мову” і звертати більшу увагу на жести та інтонації, щоб усе зрозуміти правильно. Чи легко це?
  • Розвага просто неба “День дружби в нашому дитсадку”. Організуйте День дружби для своїх вихованців. На прогулянці проведіть ігри, описані в журналі. Допоможіть малятам налагодити взаємодію і виразити свої емоції під час арттерапевтичного малювання в нетрадиційних техніках.
План освітньої діяльності з дошкільнятами за матеріалами журналу “Джміль” № 7-8, 2020.

Організація освітньої діяльності у початковій школі

Матеріали літнього випуску журналу “Джміль” (№ 7-8, 2020) “День дружби” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:

  • діти розрізняють родинні зв’язки, дружні, ділові стосунки та подружнє життя — [2 СЗО 2-4.4-4], встановлюють дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі — [2 СЗО 2-1.4-1], [2 СЗО 1.4];
  • пояснюють, чому люди тримаються разом, взаємодіють — [2 ГІО 2-7.2-1];
  • виробляють (з однокласниками) доброчесні правила взаємодії, переконуються, що вони потрібні — [2 ГІО 4-8.1-1], [2 ГІО 8.1], [4 ГІО 8.1], [4 ГІО 2-7.2-2];
  • з’ясовують, що вони можуть робити для однокласників, шкільної спільноти; роблять відповідні пропозиції на зборах класу — [2 ГІО 4-8.2-2], [2 ГІО 8.2];
  • співпрацюють і взаємодіють з іншими у різних ситуаціях (навчання, гра) — [3 СЗО 2.3], [3 ГІО 8.1];
  • встановлюють взаємозв’язки у соціальному житті (між учинком і наслідком, порушенням правил і відповідальністю); передбачають наслідки своїх учинків — [3 СЗО 1.4].








<< До змісту номера (“Джміль” № 7-8 /2020)