Пригоди на обкладинці

Водичка-непосида

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

Краплинка, цівочка, струмочок, калюжка, озеро, річка, море, океан... Усе це вода. Життєдайна, необхідна, добре знайома, ба навіть буденна. Але й загадкова, і прекрасна. Чим вона така цікава? Чи насправді вміє перетворюватися і ставати то твердою, то легкою й леткою? Це ви з’ясуєте разом із  Джмеликом у його листопадовій пригоді.

Три обличчя нового друга

Холодного осіннього ранку сонний Джмелик почимчикував на кухню. Поставив чайник на плиту і взявся шукати щось на сніданок у холодильнику. Тільки чайник почав закипати, як із його носика вилетів загадковий напівпрозорий хлопчик. Джмелик спочатку трішки розгубився, а тоді набрався сміливості й запитав:

— Овва! Ти хто? Може, джин із чарівної лампи? Тобто з чайника. І як ти тут опинився?

— Я — Хмаринчик.

— Хто-хто? — перепитав Джмелик.

— Хмаринчик — той, хто пурхає в небі легкою хмаринкою, падає дощем або замерзає бурулькою на даху.

— Так не буває — щоб хтось один був аж таким різним.

Хмаринчик розсміявся:

— А от і буває! Познайомимося ближче — побачиш на власні очі. Я ще багато чого вмію.

Прочитайте твердження про воду та позначте істинні символом , а хибні — .

Вода вкриває більшу частину планети Земля.

Вода не має кольору, смаку і запаху.

Води на Землі так багато, що можна її не заощаджувати.

Вода може розчиняти всі речовини.

Вода може перетворитися на пару або на лід.

Вода здатна розчиняти деякі речовини.

Експеримент "Що розчиняється у воді?"

Візьміть 6 склянок з водою і додайте в них різні речовини, по 2 ложки в кожну. Припустіть, які з них розчиняться у воді, якщо їх добре розмішати, а які ні. Запишіть свої ідеї в табличку, а потім перевірте. Біля назв речовин, які розчиняються у воді, поставте плюсики, а біля тих, які не розчиняються, — мінуси.

 

Розчиниться чи ні?
Припущення

Розчинилося чи ні?
Перевірка

Цукор

 

 

Крейда

 

 

Сіль

 

 

Ґрунт

 

 

Олія

 

 

Пісок

 

 

Джмелик захоплено спостерігав, як Хмаринчик перетворився з пари на водичку, а потім сховався в морозилку і став кубиком льоду. А тоді знову вигулькнув із пари над склянкою, коли Джмелик розмішував цукор у чаї.

— Бачиш, який я різноманітний! А ще я дуже непосидючий. Гайда зі мною мандрувати!

Джмелик трішки занепокоївся, але у передчутті чогось цікавого і захопливого ствердно кивнув.

  • Як би ви відреагували, зустрівши Хмаринчика на кухні? Про що його запитали б?
  • Пошукайте, в яких приладах на вашій кухні може мешкати Хмаринчик — у вигляді пари, води чи льоду. Наклейте відповідні наліпки.
  • Пофантазуйте, куди вирушать Джмелик та його новий друг, і перегорніть сторінку.

Улюблена пора Хмаринчика

Друзі вийшли надвір, і Джмелик одразу відчув пронизливий вітер, що залетів під розстібнуту зелену курточку. На небі збиралися хмари, за якими не було видно сонечка.

  • Розгляньте картину на обкладинці журналу. Яка пора року на ній зображена?
  • Пригадайте, які природні явища ви знаєте, та наклейте ті, які спостерігали сьогодні під час прогулянки.

Природні явища

Вода перетворюється на лід за температури 0 градусів.

— Ну й погода! — обурився Джмелик. — Не люблю осінь.

— Ти що?! — здивувався Хмаринчик. — Це моя улюблена пора!

— І що в таку негоду можна робити надворі?

— Зараз сам усе побачиш!

Хмаринчик ухопив Джмелика за руку і потягнув асфальтовою доріжкою до парку. Зненацька Джмелик вступив у калюжу — і почув приємне потріскування.

— Ось тобі й перша розвага, — заусміхався Хмаринчик, — стрибання по калюжах, у яких вода вже взялася тоненькою хрумкою скоринкою...

Водний шлях

Дніпро — найдовша і найголовніша річка України. На її берегах виросло багато міст: Вишгород, Київ, Канів, Черкаси, Кременчук, Кам’янське, Дніпро, Запоріжжя, Енергодар, Нікополь, Каховка, Нова Каховка, Херсон та інші. Дніпро щедро забезпечує українців водою.

Давні назви Дніпра:

  • Борисфен;
  • Данапріс;
  • Славутич.

Настрибавшись досхочу, приятелі продовжили свій шлях і невдовзі опинилися на річковому вокзалі.

  • Чи бували ви  коли-небудь на річковому вокзалі? Як гадаєте, які транспортні засоби можна там побачити?
  • Знайдіть на картині річку і теплохід на ній.

— Чому ми сюди прийшли? — здивовано запитав Джмелик.

— Щоб подивитися на найбільшу річку України! — відгукнувся Хмаринчик.


Аби Дніпро замерз, треба, щоб температура нижче 0 градусів трималася приблизно 20 днів поспіль.

З оглядового майданчика було далеко видно мерехтливе плесо річки. Джмелик захоплено вигукнув:

— Яка широчінь! Скільки ж тут води? Вона, мабуть, не замерзне взимку, як калюжа!

— Ще й як замерзне! У сильні морози Дніпро вкривається міцною й товстою кригою. Щоправда, бігати та стрибати по ній не так безпечно, як по калюжі, — відповів Хмарко. — Води в річці набагато більше, ніж у калюжі, то й замерзає вона значно довше.

Джмелик відвів очі від річки і зауважив, що на оглядовому майданчику в цей похмурий день чимало відвідувачів. Почав накрапати дощик, і люди заховалися під парасольки.

  • Скільки парасольок ви бачите на картині? А скільки людей?
  • Який настрій у людей? Як гадаєте, чому, незважаючи на похмуру погоду, вони радісні й веселі?
  • Про що можуть розмовляти пари, що прогулюються набережною? Уявіть себе дощового дня на прогулянці з другом або подругою та інсценізуйте розмову. Для більшої достовірності можете прогулюватися під парасолькою!
  • Розташуйте парасольки на вітрині магазину. Наклейте їх зображення так, щоб вони не повторювалися по горизонталі й по вертикалі.

У клубах пари

Вода перетворюється на пару за температури 100 градусів.

Джмелик задивився на братика і сестричку, які пили чай із термоса.

— Хмаринчику, а щоб вода стала парою, теж потрібні якісь особливі умови?

— Молодець, Джмелику, гарне запитання! Кипіння води супроводжується виділенням пари.

— Хмаринчику, ну ти й витівник!

У цей момент діти впізнали персонажа улюбленого журналу і запросили його зігрітися горнятком чаю з імбиром та обліпихою. Джмелик радо прийняв запрошення і зацікавлено зазирнув у термос: невже й там кипить вода?

Хмаринчик побачив спантеличений погляд Джмелика і продовжив пояснення:

— Пара також утворюється там, де тепле вологе повітря зустрічається з холодним. От, наприклад, туман — це теж пара. От хукни просто зараз — і тепле повітря з твого рота стане маленькою кудлатою хмаринкою!

Хмаринчику, бувай і знову в гості завітай!

Раптом подув сильний вітер, хмарки почали збиватися докупи, і здалеку почувся низький протяжний голос:

— Хмаринчику... Підіймайся...

— Ну все, час прощатися. Друзі кличуть у небо — поливати землю дощиком.

— Бувай! Приходь іще до мене в гості! Парою, дощиком, а може, й першим сніжком...

Віяв вітер, сіявся дощик, було холодно... А Джмелик дивився в небо й усміхався, уявляючи пригоди, які чекають на його нового друга.

  • У якому вигляді ми бачимо воду в природі?
  • Як вона змінюється в різні пори року?
  • У які пори року можна побачити у природі всі стани води? З якими явищами це пов’язано?

Помандруймо на крижаний континент. Пригадали, де він знаходиться? Тоді вперед! “Подорож на південний континент” (“Джміль”, 2018, № 1): пояснюємо дітям, чому на Південному полюсі холодно; розповідаємо цікавинки про пінгвінів; розв’язуємо антарктичні математичні задачки.

Хочете провести змагання знавців станів води? Тоді переходьте за посиланням.

Пара, вода, лід… Пограємо як слід!” (“Джміль”, 2020, № 11) — настільна гра про воду в різних станах навколо нас та про взаємозв’язки між станами води.

Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Водичка-непосида”

Завантажити презентацію для дітей

Електронний додаток з'явиться на сайті незабаром.

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

У сюжетній картині наочно відображені життєві ситуації, у яких можна побачити різні стани води, їхні властивості, більше дізнатися про умови переходу води з одного стану в інший.

Порівняйте з дітьми властивості води у різних станах. Поговоріть про те, у які пори року які стани води можна спостерігати. Які явища природи пов’язані з різними станами води? Властивості яких станів води ми використовуємо під час приготування їжі?

Матеріал допоможе цікаво провести уроки інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, заняття з ознайомлення з довкіллям, а також стане у пригоді під час проведення інтегрованих уроків / занять, днів, тижнів тощо.









<< До змісту номера (“Джміль” № 11 /2020)