Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2017) | До наступної статті > |
Чотириколісні друзі
![](/articles/2016-6/images/nal.png)
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
![](/articles/2017-4/images/Jmil-2017-4_p_01.jpg)
![](/articles/2017-4/images/Jmil-2017-4_p_03.jpg)
![](/articles/2017-4/images/Jmil-2017-4_p_04.jpg)
![](/articles/2017-4/images/notka.jpg)
Сьогодні Нотка запрошує своїх друзів на автопрогулянку! Та ще й не на звичайну, а на лімузині. Таке не часто трапляється, а лише з особливої нагоди.
- Як ви гадаєте, куди прямують Нотка та її друзі? На випускний до дитячого садочка чи на чиєсь весілля?
Нагода, справді, виняткова — пісенний конкурс Євробачення, в якому беруть участь співаки з країн Європи. Цього року він відбувається у Києві, а Нотка приймає іноземних гостей. Перед конкурсом дівчинка вирішила провести для нових друзів екскурсію містом й обрала для цього незвичайний транспорт.
- Чи доводилося вам брати участь у конкурсах? Розкажіть про це. Які якості потрібні людині, щоб стати переможцем?
- Чим лімузин відрізняється від інших машин? У чому його переваги? А недоліки?
- Що потрібно знати водіям? А пішоходам? Які правила дорожнього руху вам відомі? Перевірте свої знання у Службі безпеки (с. 14-15).
Завдання від Нотки
- Щоб на дорозі був порядок, водії і пішоходи мають дотримуватися правил. Допомагають їм у цьому дорожні знаки. Пригадайте, які з них ви бачили. Наклейте зображення знаків біля відповідних написів.
![](/articles/2017-4/images/znaky.jpg)
Знайдіть на обкладинці
- Скільки на картині транспортних засобів, людей, тварин, птахів? Кого чи чого більше?
- Скільки коліс ви бачите? А скільки ні?
- Скільки водіїв керують автомобілями? Скільки пасажирів вам вдалося розгледіти?
- Які дорожні знаки ви помітили?
Про машини треба дбати
До зустрічі гостей Нотка добре підготувалася: подбала про частування, спланувала екскурсійну програму, а також привела до ладу автомобіль. Насамперед дівчинка перевірила, чи справно він працює.
- Як гадаєте, куди вона звернулася по допомогу? Знайдіть на картині СТО — станцію технічного обслуговування, де можна перевірити технічний стан авто, відремонтувати або замінити якусь деталь.
- Який знак позначає СТО? Що зараз робить працівник станції?
Після техогляду Нотка взялася за зовнішній вигляд лімузина.
- Знайдіть на картині місце, де допоможуть зробити машину чистою. Як воно називається?
- Чи доводилося вам допомагати дорослим мити машину? Розкажіть про це.
![](/articles/2017-4/images/car-wash.jpg)
І звісно ж, дівчинка подбала про те, аби в авто було вдосталь пального.
- Де можна заправити машину пальним? Що для цього слід зробити?
- Які види пального продаються на заправці?
- Чим небезпечний бензин, інші види палива? Які правила безпечної поведінки на заправці ви знаєте?
Завдання від Джмелика
- Разом з дорослими побувайте на заправці, автомийці, СТО, дізнайтеся, як вони працюють.
- Обведіть червоним олівцем обладнання, яке ви бачили на мийці, жовтим — на СТО, зеленим — на заправці.
![](/articles/2017-4/images/equipment.png)
Довідка від Книжечки
Чому автомобілі шкідливі?
Щоб машина рухалася, їй потрібна енергія. Вона виникає в результаті згоряння пального у двигуні машини.
При цьому утворюються шкідливі гази та дим, які вилітають крізь вихлопну трубу в повітря. Ви можете побачити це під час руху машини й навіть відчути неприємний запах.
Захистимо планету від шкідливих газів
Проїжджаючи повз один із численних сквериків міста, Нотка помітила своїх друзів — Джмелика та Книжечку. Замить до них під'їхав і Пензлик.
— Привіт, Пензлику! Що це в тебе за дивний транспорт? — запитала Нотка, натискаючи на гальма. З вихлопної труби лімузина вилетів клубень диму.
— Вітаю, друзі! Це сегвей — двоколісний транспортний засіб, що сам себе балансує. Йому не потрібний бензин, він рухається завдяки електриці, яку виробляє акумулятор. А заряджається від звичайної розетки. На відміну від автомобілів, сегвей не забруднює повітря, — пояснив Пензлик.
- Якщо вас цікавлять незвичайні транспортні засоби, завітайте до Клубу допитливих (с. 6-7).
— Це чудово! От якби таке й для машин придумали... — замріялася Нотка.
— Вже придумали, — відповів Пензлик, — електромобілі! Цим машинам не потрібне пальне, як і мій сегвей, вони заряджаються від розетки.
— Однак поки їх не так багато, інші машини продовжують забруднювати повітря, і ми ніяк не можемо цьому зарадити, — зітхнула дівчинка.
— Можемо! — озвався Джмелик. — Ми маємо садити якнайбільше дерев, кущів, квітів, адже вони очищують повітря від шкідливих речовин.
- Яке деревце садять Джмелик і Книжечка? Щоб дізнатися, завітайте до Художньої студії (с. 20-21).
- Чи ви вже садили цієї весни рослини?
Гості міста теж захотіли долучитися до його озеленення. І перш ніж продовжити екскурсію, діти разом висадили квіти.
Нотчин лімузин попрямував далі.
- Які цікаві місця покаже Нотка друзям?
Дорогою нашим мандрівникам трапився Музей транспорту, і вони вирішили неодмінно відвідати його.
- Знайдіть музей на картині.
- Як гадаєте, де Нотка залишила лімузин на час відвідування музею?
Чому не можна залишити авто на проїжджій частині чи на тротуарі? Що може трапитися, якщо так вчинити?
Завдання від Нотки
![](/articles/2017-4/images/machines.jpg)
Розмістіть машини на парковці так, щоб зелена машина стояла скраю, але не поряд з червоною; біла — посередині парковки; сіра — між зеленою та чорною; синя — зліва від червоної, а жовта — справа.
Музей транспорту
Тут можна дізнатися про транспорт чимало цікавого — і про його далеке минуле, і про майбутнє.
- Розгляньте світлини з Музею транспорту і напишіть біля кожної з них числа, що вказують на порядок появи транспортних засобів.
![](/articles/2017-4/images/1velo.jpg)
Перший велосипед, 1817 р.
![](/articles/2017-4/images/1train.jpg)
Перший поїзд (паротяг), 1804 р.
![](/articles/2017-4/images/1auto.jpg)
Перший автомобіль, 1885 р.
![](/articles/2017-4/images/1tram.jpg)
Перший трамвай (конка), 1807 р.
![](/articles/2017-4/images/1plane.jpg)
Перший літак, 1903 р.
![](/articles/2017-4/images/1batiscaf.jpg)
Перший батискаф, 1948 р.
Гості відвідали ще багато цікавих місць столиці, а потім вирушили на довгоочікуваний конкурс. А Джмелик, Книжечка та Нотка вирішили більше дізнатися про різний транспорт і розповісти про нього на сторінках свого журналу.
Тож гортайте журнал та поринайте у світ пригод!
![](/images/pe.jpg)
Уважно роздивімося навколо. Які автомобілі їздять дорогами вашого міста чи села? Чим вони відрізняються? Чим схожі? Яких машин найбільше? Чому саме їх?
А якими автомобілями ви користуєтеся найчастіше? Вибираємо транспорт на свій смак, заводимо мотор — і гайда сторінками номера далі. Будьте чемними і не порушуйте правил! Щасливої дороги!
Завантажуйте електронні додатки
Чотириколісні друзі. Розглядаємо сюжетну картинку
У музеї транспорту. Віртуальна екскурсія
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Сюжетна картина допомагає активізувати знання дітей про автомобілі, що їх оточують, а також про професії людей, які допомагають підтримувати машини у належному стані.
Малята можуть розповісти про автомобілі рідного міста, створити власний музей транспорту чи доповнити той, що на картині, власними експонатами і тими, які знайдуть у номері.
Картина стане у пригоді й на заняттях з математики (закріплюємо вміння класифікувати об’єкти, виконувати логічні операції, розвиваємо уважність): запропонуйте дітям полічити всі зображені на ній машини, всі вантажівки (не вантажівки), легкові, сучасні (старовинні); великі (маленькі) автівки тощо.
Бесіда за сюжетною картиною допомагає активізувати фантазію дітей, розвинути діалогічне і монологічне мовлення, асоціативне та образне мислення, уяву.
Публікація допоможе розгорнути освітній проект про транспорт, стане у пригоді на заняттях чи уроках з розвитку мовлення, української мови, природознавства, курсу “Я у світі”.