Свято щодня

Грудень

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до листопадових свят, ви знайдете за посиланням.



3 грудняВсесвітній день комп’ютерної графіки

Свято існує близько 15 років. Його придумали працівники відомої у ті часи компанії Alias. Дата вибрана не випадково: 3 December скорочено звучить як 3D. Оригінальна дата стала згодом другою назвою свята.

Попри те, що свято вважається неофіційним, воно відзначається з розмахом і популярне у багатьох країнах світу.

Креативність “винуватців свята” передбачає його незвичайну організацію. Сьогодні 3D святкується у країнах Європи і США з ініціативи та за підтримки компанії Autodesk, яка не так давно приєднала до себе бренд Alias. Це американська транснаціональна корпорація — найбільший у світі постачальник програмного забезпечення для промислового і цивільного будівництва, машинобудування, засобів інформації та індустрії розваг.

Святкування організовується таким чином, що участь у ньому може взяти кожен охочий, навіть перебуваючи за тисячі кілометрів від місць проведення заходів. Для цього потрібні лише комп’ютер та інтернет. 3D відзначається аж десять днів. У його програмі:

  • майстер-класи в різних куточках світу;
  • дивовижне 3D-шоу;
  • презентації новинок комп’ютерної графіки;
  • інтерв’ю з відомими винахідниками і фахівцями галузі.

Людина завжди прагне до творчості, самовираження, створення чогось незвичайного, дивовижного. І комп’ютер відкрив людям широкі можливості для створення найнеймовірніших зображень засобами комп’ютерної графіки. Нині найпопулярнішим вважається формат зображень 3D.

У цей день розкажіть дітям про дивовижні можливості комп’ютера у створенні зображень, покажіть малятам, як працюють графічні редактори, дайте їм спробувати себе в ролі комп’ютерних дизайнерів.

Порівняйте картини, створені за допомогою олівця чи пензлика, з комп’ютерною графікою, продемонструйте дітям комп’ютерні ефекти, які складно або й неможливо створити звичайними засобами.

Покажіть малятам, де саме ми бачимо комп’ютерну графіку в житті, розкажіть, навіщо такі зображення потрібні фахівцям різних спеціальностей.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Що таке комп’ютерна графіка”
  • Розкажіть дітям, чим комп’ютерна графіка відрізняється від звичайної роботи художників, де використовується.

    Подорож у минуле: як люди створювали зображення

    Комп’ютерна графіка навколо

  • Гра-дослідження “Шукаємо комп’ютерні зображення”
  • Порівнюємо комп’ютерну графіку з іншими зображеннями (дошкільнятам запропонуйте порівняти комп’ютерну графіку з картинами, а для молодших школярів додайте ще фотографії)



  • Дослідження “Як створюється комп’ютерна графіка?”
  • Покажіть дітям, як можна створювати зображення за допомогою графічного редактора, які ефекти в ньому можна використовувати, дослідіть, які ефекти можна створити пензликом, фарбами та олівцями, а які ні.

  • Образотворча діяльність “Малюємо — порівнюємо”
  • Об’єднайте дітей у дві команди (команд може бути й більше, але їх має бути парна кількість): одна команда малює картинку без використання комп’ютера (вибирає фарби, олівці, фломастери тощо), а друга створює зображення на ту саму тему в графічному редакторі, потім діти порівнюють свої творчі продукти, обговорюють, чим вони відрізняються.

    Знайдіть спільне у мультиках

  • Дослідження “Якими бувають мультфільми?”
  • Діти пригадують різні мультфільми, порівнюють зображення, розмірковують, у чому відмінність між ними, висувають гіпотези про те, як вони створювалися. Педагог допомагає малятам підтвердити або спростувати висловлені припущення.

    Такі різні мультфільми

    2D- і 3D-мультики

    Пазли: шукаємо різні способи створення мультфільмів

  • Дослідження “Як створюються 3D-мультики”
  • Діалог-дослідження “Як народжується мультфільм” (“Джміль”, 2014, № 1)
  • Діти обговорюють процес створення мультфільму, роздивляються ілюстрації, розмірковують, які етапи треба змінити, працюючи над комп’ютерним мультфільмом, який спосіб допомагає швидше створити мультфільми.

  • Створення мультфільму
  • Діалог-підсумок “Що може комп’ютерна графіка, а що їй не під силу?”
  • Презентація мультфільму

4 грудняМіжнародний день обіймів

День обіймів був заснований у США у 1986 році, а потім розповсюдився по всьому світу. Чому цей день важливий? Бо під час дружніх обіймів люди обмінюються душевним теплом, і це чудово. Існують і наукові аргументи на користь обіймів: доброзичливі дотики підвищують імунітет, стимулюють центральну нервову систему, підвищують у крові рівень гемоглобіну, а також гормону, що викликає доброзичливе ставлення до інших людей.

У цей день варто звернути увагу дітей на невербальні засоби спілкування, пояснити малятам, наскільки вони важливі, дати змогу відчути це. А ще важливо підвести їх до висновку, що жестами висловлюють свої почуття і тварини, й рослини, провести хвилинку милування всім живим на Землі.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Психогімнастика “Привітаймося без слів”.
  • Бесіда-асоціація “Обійми говорять…”.
  • Образотворча діяльність “Що я відчуваю, коли мене обіймає матуся”.
  • Гра-асоціація “На що схожі обійми”.
  • Дослідження “І тварини обіймають, і рослини…”.
  • Етюд на розвиток відчуттів “Обіймаю дерево”: на прогулянці кожна дитина вибирає дерево або кущик, який їй найбільше подобається, обіймає його; потім малята за бажанням розповідають про свої почуття.
  • Хвилинка почуттів “Кого мені хочеться обняти”: малята заплющують оченята, уявляють того, кого їм хочеться обняти, потім за бажанням розповідають, кого саме вони уявили.
  • Бесіда “Як можна нашу Землю обняти”.

7 грудняМіжнародний день цивільної авіації

Це свято почали відзначати з 7 грудня 1994 р., 50-ї річниці підписання Конвенції про міжнародну цивільну авіацію. Але офіційного статусу воно набуло у 1996 р., коли ідею його відзначення підтримала Генеральна Асамблея ООН. З тих пір цього дня в усьому світі проводяться різні святкові заходи, виставки, відзначаються досягнення у цій галузі.

Розкажіть дітям, якими бувають літаки, хто ними керує і які якості для цього потрібні, а також разом з ними поміркуйте про те, для чого у повсякденному житті потрібна цивільна авіація.

Завдяки сучасним літакам люди не тільки швидко долають величезні відстані. Повітряний транспорт допомагає покращувати врожаї, перевозити вантажі та пошту, гасити пожежі, проводити науково-дослідні роботи... Є літаки швидкої допомоги — для віддалених важкодоступних місць, є спортивні — для випробування себе і отримання задоволення, є...

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Літаки-помічники”: пригадайте з дітьми, які бувають літаки, де у повсякденному житті без них не обійтися.
  • Дослідницько-винахідницька діяльність “Створюємо літальний апарат” (див. публікацію “Від гвинта!” (“Джміль”, 2014, № 4)): діти створюють моделі літальних апаратів, вивчають їхні особливості, розмірковують, для чого їх можна використати.
  • Вправа “Добре — погано”: розглядаємо переваги і недоліки повітряного транспорту.
  • Дослід “Що повітряна куля перевезти може”: діти досліджують, від чого залежить вантажопідйомність повітряної кулі, пробують перевозити великогабаритні вантажі.
  • Діалог-порівняння “Який транспорт коли використовувати краще”: малята розмірковують, чим повітряна куля краща за літак, які вантажі краще перевозити потягом, кораблем, а які — літаком.
  • Гра-імпровізація “Загадки про повітряний транспорт”: одна дитина рухами показує різні повітряні транспортні засоби, решта відгадують.
  • Конструювання “Аеропорт”: діти будують вантажний літак, аеропорт та ангар для нього, потім педагог допомагає створити з окремих конструкцій єдиний комплекс.
  • Сюжетна гра “Швидкісні перевезення”.

10 грудняВсесвітній день футболу

Це поки що неформальне свято вже давно стало традиційним у багатьох країнах світу. Таким чином міжнародне співтовариство віддає данину цьому виду спорту, який для багатьох мільйонів є не просто грою, а стилем життя.

Футбол — не просто спортивне змагання, що захоплює мільйони людей. Це командна гра, яка наочно показує, що можна зробити, якщо злагоджено діяти разом, і наскільки кожний гравець у команді важливий. Тож у цей день дайте дітям можливість відчути себе єдиною дружною командою, яка може “гори звернути”.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Хто був першим футболістом на Землі”.
  • Фізкультхвилинка “Веселий м'ячик”.
  • Бесіда “Що ми знаємо про футбол”.
  • Дослід “Чому на стадіоні сидіння сходинками розташовано”: посадіть дітей у два ряди, сядьте лицем до них на стільчику і візьміть у руки іграшку. Малята одразу побачать: чим далі вони сидять, тим гірше видно іграшку.
  • Дослід “Чому на стадіоні так добре чутно”: педагог тримає у руці чашку — такий собі “стадіон на долоні”. Педагог щось тихенько промовляє, відійшовши у дальній кут кімнати, дітям (глядачам) чутно погано; потім те саме вихователь говорить, приставивши до рота склянку або чашку (“у чашку”) — виходить набагато гучніший звук. Дуже важливо, щоб гучність звуку в обох випадках була однаковою. Якщо є можливість, дайте діткам погратися “у мікрофон”: нехай кожний спробує підсилити гучність звуку за допомогою чашки.
  • Естафети з м'ячами.
  • Перегляд мультфільму “Як козаки в футбол грали” та бесіда за ним.
  • Сюжетно-рольова гра “Ми в одній команді”: діти створюють колективну конструкцію — стадіон або футбольне поле, об'єднуються у дві команди, грають у футбол (за дотриманням правил стежить педагог).

11 грудняМіжнародний день гір

У цей день ООН, громадські діячі та вчені привертають увагу суспільства до розвитку гірських регіонів планети і необхідності надання допомоги їх населенню. Нині все ширше визнається, що гори є уразливими екосистемами, які мають глобальне значення для всієї планети як джерело прісної води, місце розповсюдження унікальних тварин і рослин. У горах також зберігається культурна спадщина людства. Це популярне місце відпочинку і туризму.

Покажіть дітям, що гори не тільки височенні та важкодоступні, а й тендітні, уразливі; покажіть не тільки неприступність гір, а й їхню красу та велич, величезне значення гір для життя всіх людей на Землі. У цей день потрібно сказати й про людей, які піднімаються на найвищі гори - альпіністів: розкажіть дітям про те, наскільки важливо в горах бути дружною командою, де один відповідає за всіх і всі за одного.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “Кращі гір бувають тільки гори…”: ознайомлення з гірськими масивами України, розмаїттям їх фауни та флори (“Джміль” № 2, 2015 — стаття “Наша країна — Україна”, е-додаток до статті та методичний коментар на сайті журналу “Джміль”).
  • Образотворча діяльність ”Гори, гори, гори…”: діти малюють, ліплять або конструюють гори.
  • Бесіда про альпіністів.
  • Гра-естафета “Ми — альпіністи”.
  • Дослідження “Як побудувати житло в горах” та “Гірський город”: побудова терас, “серпантину” доріг, ознайомлення зі спеціальною технікою для роботи в горах наприклад, з екскаватором, що крокує).
  • Бесіда про правила поведінки в горах.
  • Розвага-мандрівка “В гостях у хазяйки Мідної гори”: розповідь про корисні копалини та кристали.

15 грудняМіжнародний день чаю

Відзначення цього дня запроваджено з метою популяризації древнього і надзвичайно корисного напою.

Чай часто споживають, коли приходять гості, коли треба порадитися, обговорити новини. Тож у цей день варто поговорити з дітьми про те, як треба приймати гостей, як сервірувати стіл, як зробити чаювання приємним для всіх, про правила поведінки за столом.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда "Звідки чай до нас приходить" (див. заняття для старших дошкільнят "Часу марно не втрачаєм - бесіду ведем за чаєм" у журналі "ДВ", 2015, № 11).
  • Гра на розвиток логічного мислення "Скільки гостей ми в гості чекаємо, як для них стіл накриваємо": педагог "сервірує" стіл геометричними фігурами, діти розмірковують, які предмети, схожі на ці геометричні фігури можуть стояти на столі.
  • Сюжетно-рольова гра "Чаювання": діти готують пригощання, кличуть гостей, сервірують стіл.
  • Бесіда "Чим чай корисний".
  • Гра на сенсорний розвиток дітей "Який смак у чаю": діти із заплющеними очима пробують різні напої, відгадують, у яку чашку налито чай, розповідають про його смак.


28 грудняМіжнародний день кіно

28 грудня 1895 р. в Парижі, у “Гранд-кафе” на бульварі Капуцинок, відбувся перший кінопоказ братів Люм’єр для широкої публіки, тому саме у цей день по всьому світу відзначають свято кінематографістів і любителів кіно.

Ознайомте дітей з історією розвитку кінематографа (від німого кіно до звукового, від чорно-білого до кольорового, від плівкового до цифрового), розкажіть про фахівців, які створюють кінофільми (акторів, режисерів, сценаристів, каскадерів, операторів тощо), перегляньте і порівняйте з малятами фільми різних жанрів (наукові, документальні, публіцистичні, художні), пройдіть разом основні етапи виробництва фільмів, створивши свою власну документальну (художню, наукову) кінокартину.

Робота з дітьми впродовж дня

  • Бесіда “По інший бік телеекрана” (“Джміль”, 2016, № 5 та е-додаток до журналу): проведіть з дошкільнятами та молодшими школярами віртуальну екскурсію на телецентр, допоможіть відчути себе його працівниками.
  • Вправа “Добре — погано”: розгляньте переваги і недоліки телебачення, скориставшись публікацією “Телевізор вмикається — небезпека підкрадається” (“Джміль”, 2016, № 5) та е-додатком до неї.
  • Інтерв’ю “Кому реклама подобається”: запропонуйте дітям взяти у батьків та друзів інтерв’ю, розпитавши про те, як вони ставляться до реклами, що саме їм у ній подобається, а що ні, а потім усі разом обговоріть отримані відповіді.
  • Творча гра-імпровізація “Моя рекламна пауза”: об’єднайте малят у команди, і нехай кожна створить “ідеальну рекламу”.
  • Перегляд та обговорення мультфільму.
  • Рухова імпровізація “Танцювальна пауза”: увімкніть пісні різних персонажів з мультфільмів та кінофільмів, а діти нехай спробують передати їхні характери рухами.
  • Гра-імпровізація “Оживляємо картинки”: разом з дітьми перегляньте та обговоріть комікс “Усьому свій час” (“Джміль”, 2016, № 5), використавши е-додаток до нього, а потім запропонуйте малятам розіграти імпровізовану виставу за його мотивами.

Про свята січня читайте за посиланням.