Клуб допитливих

Яке видання найдавніше?

На це цікаве запитання маємо одразу кілька відповідей.

Йоганн Ґутенберґ

ПЕРША ДРУКОВАНА КНИГА

Згодом люди почали виготовляти печатки і штампи з різних матеріалів. За допомогою трафаретів вони навчилися набивати зображення на тканину. Пізніше стали використовувати ксилографію — гравюру на дереві. Фарбу наносили на дерев'яну дошку, а потім притискали до аркуша паперу й залишали слід.

Друкарський верстат Ґутенберґа

Понад 500 років тому німецький винахідник Йоганн Ґутенберґ почав застосовувати відбитки для створення книг. Він виготовляв металеві "рухомі" літери, складав із них слова й після цього відтискав їх за допомогою пресу на папері. Так Ґутенберґ створив перший друкарський верстат, який назвали його іменем.

Першою друкованою книгою стала Біблія. Її надрукували спеціальним шрифтом, схожим на рукописний, оздобили кольоровими декоративними візерунками. Ця книга на багато років стала взірцем для друкарів.

Друга європейська друкарня з'явилася у… Цікаво знати, де саме? Та про це ми розповімо тільки читачам друкованої версії журналу “Джміль”, адже лише вони мають можливість брати участь в усіх мандрівках Джмелика. І саме вони потраплять у часи кам'яних книг, побачать перші рукописні книги.

Звісно, перш ніж створити перші книжки, люди мали навчитися писати. Читайте бесіду “Як люди навчилися писати” ("Джміль", 2016, № 2) і дізнайтеся, як люди "писали" за часів, коли ще не було літер та паперу.

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація складається з кількох зрозумілих дітям науково-популярних текстів з історії книжок. Розкажіть дошкільнятам про найзахопливіші факти в історії книжки, розгляньте з ними ілюстрації, а молодшим школярам запропонуйте прочитати статті самостійно, створити табличку і внести в неї всі факти, про які вони дізналися з тексту, та зазначити, що залишилося поза сторінками — що було незрозуміло, про що вони хотіли б дізнатися більше. Це може стати темою наступного проєкту.

Разом з дітьми можете створити машину часу — у вигляді числового променя з картинками, невеличкої арткнижки, де кожна сторінка присвячена певному етапу розвитку книги, чи в будь-якому іншому форматі. Це допоможе закріпити знання, доповнити їх іншими фактами з історії книги, наочно побачити, як змінювалися книжки з часом.

Матеріал допоможе провести уроки курсу "Я досліджую світ", інформатики, виховну годину, розгорнути освітній проєкт, поглибити знання дітей про довкілля, зацікавити вихованців вивченням історії, розвинути допитливість, мовлення та мислення малят.

<< До змісту номера (“Джміль” № 9 /2021)