Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 5-6 /2021) |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “Смакота” журналу “Джміль” № 5-6, 2021
у дошкільній та початковій освіті
Тема номера зацікавить абсолютно всіх дошкільнят і молодших школярів — адже дітки полюбляють смачненьке. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітню подорож “Мандрівка до Смачної країни” та розгорнути освітні ситуації “Смачно і корисно”, “Себе вихваляй, а дякувати не забувай”.
Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичні тижні “Навіщо ми їмо?”, “Світ професій”, “Літня мозаїка” (1 клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Факти і здогади” (2 клас) та “Подорожуємо і відкриваємо світ”, “Приховані можливості речей” (3 клас), “Чарівні перетворення”, “Енергія” (4 клас).
Тема номера смачна і близька дітям. З одного боку, це чудово — не треба актуалізувати досвід дітей, можна одразу починати викладати новий матеріал. (Та все одно треба ненав’язливо звертатися до досвіду дітей, адже в усіх він різний, щось могло забутися, а на щось малята не звернули уваги.) З іншого боку, у дітей може зникнути мотивація до пізнання (адже вони впевнені, що про смаколики знають усе), тож треба одразу розповісти про якусь цікавинку. Публікації випуску допоможуть розв’язати одразу кілька завдань: актуалізувати досвід дітей, одразу ввівши новий матеріал; здивувати їх смачними цікавинками; ненав’язливо розповісти про правила здорового харчування.
Запропонуйте дітям подивитися з іншої точки зору на ті речі, які ми робимо щодня і яким через це часто не приділяємо належної уваги. Розкажіть, як впливає їжа на наше самопочуття, скільки різних справ допомагає нам здійснити, яку вагому роль відіграє вона у нашому житті. Дайте відповіді на всі дитячі “чому?”.
- Чому людина не може жити без їжі?
- Чому їжа має бути корисною, а не тільки смачною?
- Чому треба споживати їжу відповідно до певного графіка?
- Чому різним людям подобаються різні страви?
- Чому не можна харчуватися тільки солодощами, адже вони поживні й смачні?
Перед початком такої роботи варто поговорити з дітьми, почути їхні запитання і заздалегідь підготувати відповіді.
Розкажіть малятам про роботу кухаря як мистецтво. Чому люди здавна так серйозно ставилися до їжі, яку споживають? Поговоріть про те, що діти хотіли б бачити на своєму столі, та з’ясуйте у спільній бесіді, чи справді варто харчуватися саме так. У чому відмінність святкових страв від повсякденних? Здійсніть смачну мандрівку світом — розкажіть про страви різних народів.
- Як зробити так, щоб їжа була і корисною, й естетично оформленою, і смачною?
- Чи може одна страва догодити всім?
Запропонуйте дітям уявити себе в ролі креативних кухарів і винайти рецепти нових незвичайних страв — канапок, салатів тощо. Зверніть їхню увагу на те, що мало придумати смачний рецепт — треба ще й подати страву з вигадкою. Тож відвідайте з малятами вернісаж фотохудожника Карла Уорнера, який створює їстівні пейзажі, та надихніть їх пофантазувати і приготувати власні кулінарні шедеври.
Матеріали випуску можна використати у початковій школі під час вивчення таких тем:
1 клас: “Навіщо ми їмо?” (тиждень 25), “Світ професій” (тиждень 23), “Літня мозаїка” (тиждень 33)
- Мандрівка до Смачної країни
- Чай і полуниці
- Їстівні задачки
- Ріжок. Банана-на-на
- Банани-дельфіни
2 клас: “Факти і здогади”
- Здорові зубки
- Знайомтеся: смаколики-іноземці
- Чай і полуниці
3 клас: “Подорожуємо і відкриваємо світ”, “Приховані можливості речей”
- Знайомтеся: смаколики-іноземці
- Розмова на кухні
- Апетитні малюнки
- І корисне, і поживне
- Смачна країна Україна
4 клас: “Чарівні перетворення”, “Енергія”
- Досліди з крохмалем
- Розмова на кухні
- Настав час чаювання!
- Прикрасимо посуд
Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах
Травнево-червневий випуск журналу “Джміль” № 5-6, 2021 містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми з теми “Смакота”. Ось короткий огляд його публікацій.
Освітня подорож “Мандрівка до Смачної країни”
- Бесіда за сюжетною картиною “Смачна країна”. Це приємна несподіванка, яка захоплює і мотивує дітей незвичайним казковим сюжетом. Розглядаючи картину разом, поміркуйте, чим особлива Смачна країна, що у ній казкове, а що звичайне. Чи може кожен з нас потрапити до цієї країни? Як саме? Обговоріть, чи варто залишатися у Смачній країні надовго.
- Образотворча діяльність “Міста чудові — Вітамінне й Цукрове” (робота в групах). Запропонуйте дітям створити власні смачні міста. Нехай кожна група придумає своє місто. Пригадайте з малятами українські національні страви і попросіть їх створити Вареничне місто, Борщове та інші.
- Театралізована діяльність “Фестиваль українських страв”. Поговоріть із дітьми про традиційні українські страви, покажіть різноманітність української кухні. Дайте дітям можливість узяти участь у приготуванні страв.
Освітня ситуація “Смачно і корисно”
- Пізнавальна хвилинка “Смаколики-іноземці”. Дослідіть разом із дошкільнятами, звідки до нас прийшли популярні іноземні страви та чому вони так називаються. Можливо, деякі з них схожі на українські? Чим саме?
- Цікава математика “«Смачні» задачки”. Разом із дітьми розв’яжіть математичні задачі та цікаві завдання на кмітливість. Завітайте на кухню та попросіть малят знайти математичні задачки у повсякденні.
- Майстер-клас “Корисні десерти”. Залучіть малят до створення оригінального десерту з бананів. Спонукайте фантазувати, поєднувати різні смаки, вигадувати власні страви, оригінально оздоблювати їх.
- Комікс “І смачно, і корисно”. Інсценуйте з малятами подібну ситуацію. Як би вони діяли? Що вибрали б? Чи довірили б їм батьки купувати продукти? Чому?
Організація освітньої діяльності у початковій школі
Матеріали травнево-червневого випуску журналу “Джміль” № 5-6, 2021 “Смакота” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:
- пояснює, як харчування впливає на здоров’я людини — [2 СЗО 2-3.1-1]; визначає місця, де можна харчуватися здорово — [2 СЗО 2-4.24];
- визначає здорові та шкідливі звички — [2 СЗО 3.1]; пояснює вплив способу життя, здорової поведінки та корисних звичок на здоров’я людини — [2 СЗО 3.3], [4 СЗО 3.3], [2 СЗО 2-3.3-3], [4 СЗО 2-3.3-6];
- розрізняє здорові та шкідливі звички, пояснює їхній вплив на безпеку, здоров’я і добробут людини — [2 СЗО 2-3.1-5], [4 ТЕО 4.1];
- називає умови здорового способу життя — [3 СЗО 2.3], [3 СЗО 3.1], [3 СЗО 3.3];
- розрізняє корисні та шкідливі продукти харчування — [2 СЗО 234-1], [2 СЗО 3.4];
- пояснює, чому людина потребує раціонального харчування — [4 СЗО 2-2.2-3]; аналізує запропонований раціон харчування — [4 ПРО 1-4.1-8];
- відбирає продукти харчування, орієнтуючись на свої харчові звички, смак і розуміння їхньої корисності для здоров’я — [4 СЗО 2-3.4-4-1];
- визначає улюблені страви національної кухні та аналізує їх корисність — [4 СЗО 2-3.4-2];
- пояснює ознаки етичної поведінки — [2 СЗО 3-1.4-4].
<< До змісту номера (“Джміль” № 5-6 /2021)
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.