МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “Смакота” журналу “Джміль” № 5-6, 2021
у дошкільній та початковій освіті

Тема номера зацікавить абсолютно всіх дошкільнят і молодших школярів — адже дітки полюбляють смачненьке. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітню подорож “Мандрівка до Смачної країни” та розгорнути освітні ситуації “Смачно і корисно”, “Себе вихваляй, а дякувати не забувай”.

Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичні тижні “Навіщо ми їмо?”, “Світ професій”, “Літня мозаїка” (1 клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Факти і здогади” (2 клас) та “Подорожуємо і відкриваємо світ”, “Приховані можливості речей” (3 клас), “Чарівні перетворення”, “Енергія” (4 клас).

Тема номера смачна і близька дітям. З одного боку, це чудово — не треба актуалізувати досвід дітей, можна одразу починати викладати новий матеріал. (Та все одно треба ненав’язливо звертатися до досвіду дітей, адже в усіх він різний, щось могло забутися, а на щось малята не звернули уваги.) З іншого боку, у дітей може зникнути мотивація до пізнання (адже вони впевнені, що про смаколики знають усе), тож треба одразу розповісти про якусь цікавинку. Публікації випуску допоможуть розв’язати одразу кілька завдань: актуалізувати досвід дітей, одразу ввівши новий матеріал; здивувати їх смачними цікавинками; ненав’язливо розповісти про правила здорового харчування.

Запропонуйте дітям подивитися з іншої точки зору на ті речі, які ми робимо щодня і яким через це часто не приділяємо належної уваги. Розкажіть, як впливає їжа на наше самопочуття, скільки різних справ допомагає нам здійснити, яку вагому роль відіграє вона у нашому житті. Дайте відповіді на всі дитячі “чому?”.

  • Чому людина не може жити без їжі?
  • Чому їжа має бути корисною, а не тільки смачною?
  • Чому треба споживати їжу відповідно до певного графіка?
  • Чому різним людям подобаються різні страви?
  • Чому не можна харчуватися тільки солодощами, адже вони поживні й смачні?

Перед початком такої роботи варто поговорити з дітьми, почути їхні запитання і заздалегідь підготувати відповіді.

Розкажіть малятам про роботу кухаря як мистецтво. Чому люди здавна так серйозно ставилися до їжі, яку споживають? Поговоріть про те, що діти хотіли б бачити на своєму столі, та з’ясуйте у спільній бесіді, чи справді варто харчуватися саме так. У чому відмінність святкових страв від повсякденних? Здійсніть смачну мандрівку світом — розкажіть про страви різних народів.

  • Як зробити так, щоб їжа була і корисною, й естетично оформленою, і смачною?
  • Чи може одна страва догодити всім?

Запропонуйте дітям уявити себе в ролі креативних кухарів і винайти рецепти нових незвичайних страв — канапок, салатів тощо. Зверніть їхню увагу на те, що мало придумати смачний рецепт — треба ще й подати страву з вигадкою. Тож відвідайте з малятами вернісаж фотохудожника Карла Уорнера, який створює їстівні пейзажі, та надихніть їх пофантазувати і приготувати власні кулінарні шедеври.

Матеріали випуску можна використати у початковій школі під час вивчення таких тем:

1 клас: “Навіщо ми їмо?” (тиждень 25), “Світ професій” (тиждень 23), “Літня мозаїка” (тиждень 33)

  • Мандрівка до Смачної країни
  • Чай і полуниці
  • Їстівні задачки
  • Ріжок. Банана-на-на
  • Банани-дельфіни

2 клас: “Факти і здогади”

  • Здорові зубки
  • Знайомтеся: смаколики-іноземці
  • Чай і полуниці

3 клас: “Подорожуємо і відкриваємо світ”, “Приховані можливості речей”

  • Знайомтеся: смаколики-іноземці
  • Розмова на кухні
  • Апетитні малюнки
  • І корисне, і поживне
  • Смачна країна Україна

4 клас: “Чарівні перетворення”, “Енергія”

  • Досліди з крохмалем
  • Розмова на кухні
  • Настав час чаювання!
  • Прикрасимо посуд

Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах

Травнево-червневий випуск журналу “Джміль” № 5-6, 2021 містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з дітьми з теми “Смакота”. Ось короткий огляд його публікацій.

Освітня подорож “Мандрівка до Смачної країни”

  • Бесіда за сюжетною картиною “Смачна країна”. Це приємна несподіванка, яка захоплює і мотивує дітей незвичайним казковим сюжетом. Розглядаючи картину разом, поміркуйте, чим особлива Смачна країна, що у ній казкове, а що звичайне. Чи може кожен з нас потрапити до цієї країни? Як саме? Обговоріть, чи варто залишатися у Смачній країні надовго.
  • Образотворча діяльність “Міста чудові — Вітамінне й Цукрове (робота в групах). Запропонуйте дітям створити власні смачні міста. Нехай кожна група придумає своє місто. Пригадайте з малятами українські національні страви і попросіть їх створити Вареничне місто, Борщове та інші.
  • Театралізована діяльність “Фестиваль українських страв. Поговоріть із дітьми про традиційні українські страви, покажіть різноманітність української кухні. Дайте дітям можливість узяти участь у приготуванні страв.

Освітня ситуація “Смачно і корисно”

  • Пізнавальна хвилинка “Смаколики-іноземці”. Дослідіть разом із дошкільнятами, звідки до нас прийшли популярні іноземні страви та чому вони так називаються. Можливо, деякі з них схожі на українські? Чим саме?
  • Цікава математика “«Смачні» задачки”. Разом із дітьми розв’яжіть математичні задачі та цікаві завдання на кмітливість. Завітайте на кухню та попросіть малят знайти математичні задачки у повсякденні.
  • Майстер-клас “Корисні десерти”. Залучіть малят до створення оригінального десерту з бананів. Спонукайте фантазувати, поєднувати різні смаки, вигадувати власні страви, оригінально оздоблювати їх.
  • Комікс “І смачно, і корисно”. Інсценуйте з малятами подібну ситуацію. Як би вони діяли? Що вибрали б? Чи довірили б їм батьки купувати продукти? Чому?
План освітньої діяльності з дошкільнятами за матеріалами журналу “Джміль” № 5, 2021.

Організація освітньої діяльності у початковій школі

Матеріали травнево-червневого випуску журналу “Джміль” № 5-6, 2021 “Смакота” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:

  • пояснює, як харчування впливає на здоров’я людини — [2 СЗО 2-3.1-1]; визначає місця, де можна харчуватися здорово — [2 СЗО 2-4.24];
  • визначає здорові та шкідливі звички — [2 СЗО 3.1]; пояснює вплив способу життя, здорової поведінки та корисних звичок на здоров’я людини — [2 СЗО 3.3], [4 СЗО 3.3], [2 СЗО 2-3.3-3], [4 СЗО 2-3.3-6];
  • розрізняє здорові та шкідливі звички, пояснює їхній вплив на безпеку, здоров’я і добробут людини — [2 СЗО 2-3.1-5], [4 ТЕО 4.1];
  • називає умови здорового способу життя — [3 СЗО 2.3], [3 СЗО 3.1], [3 СЗО 3.3];
  • розрізняє корисні та шкідливі продукти харчування — [2 СЗО 234-1], [2 СЗО 3.4];
  • пояснює, чому людина потребує раціонального харчування — [4 СЗО 2-2.2-3]; аналізує запропонований раціон харчування — [4 ПРО 1-4.1-8];
  • відбирає продукти харчування, орієнтуючись на свої харчові звички, смак і розуміння їхньої корисності для здоров’я — [4 СЗО 2-3.4-4-1];
  • визначає улюблені страви національної кухні та аналізує їх корисність — [4 СЗО 2-3.4-2];
  • пояснює ознаки етичної поведінки — [2 СЗО 3-1.4-4].








<< До змісту номера (“Джміль” № 5-6 /2021)