МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо використання тематичного випуску “Енергія та рух” журналу “Джміль” (2020, № 3)
у дошкільній та початковій освіті

У номері піднято важливі для людства теми: ефективне використання енергії, джерела енергії та екологічні способи її вироблення для потреб людини. Цей випуск допоможе здійснити з дошкільнятами освітню подорож “Звідки енергія у ракети?” та розгорнути освітні ситуації “Наша енергія”, “Енергія — добра і зла”, “Енергетика мистецтва, або Як зловити невловиме”.

Вчителі, які працюють у початковій школі, можуть провести за матеріалами випуску тематичні тижні “Навіщо ми їмо?”, “Ми — винахідники” (1 клас), а також використати публікації журналу під час розкриття тем “Ідеї — винаходи — відкриття” (2 клас) та “Енергія” (3 клас).

Енергія — складне для дітей поняття, адже ніхто її не бачить і не чує, але ми відчуваємо наслідки її “роботи”. Енергія — доволі “гонористе” явище. Вона може бути нашим другом — запалити лампочку, повезти нас у потязі — чи раптом вийти з-під нашого контролю і наробити лиха: аварії на транспорті, цунамі, торнадо — це все приклади негативної “роботи” енергії.

Людина має знати, що таке енергія, прогнозувати результати її дії, вміти тримати її силу під контролем і по змозі не давати їй “розгулятися” не в міру, а якщо вже це станеться — розуміти, як діяти у складних умовах, щоб мінімізувати негативні наслідки.

Тож тематичний випуск журналу “Джміль” (2020, № 3) допомагає здійснити перше, ще досить поверхове, ознайомлення дошкільнят і молодших школярів з поняттям “енергія”.

Енергія (від грец. ενεργός — діяльний) — це загальна кількісна міра руху і взаємодії різноманітних об’єктів. Наприклад, коли м’ячик котиться чи підскакує від удару футболіста — це енергія від ноги гравця перейшла у механічну енергію м’яча. При цьому гравець (його нога) втратив частину своєї енергії, а м’яч, навпаки, отримав її. Далі м’яч може влучити у штангу і передати свою енергію їй, але ми цього не побачимо, адже штанга вкопана у землю і їй не так уже й просто здійснювати рухи.

Зауважимо: енергія не виникає з нічого і нікуди не зникає, вона може тільки переходити з одного виду в інший — про це говорить закон збереження енергії. Завдяки дії цього закону саме енергія поєднує всі явища природи, є загальною характеристикою стану об’єктів.

Розкажіть дітям про перетворення енергії, які ми можемо спостерігати щодня: рух транспорту відбувається завдяки роботі двигуна, їжа додає нам енергії для здійснення наших планів на день, енергія сонячного світла “вмикає” процес фотосинтезу, який забезпечує існування рослин і всіх живих істот (адже саме фотосинтез — потужне джерело кисню на Землі).

Енергія буває різних видів. Ми досить часто промовляємо це слово, але далеко не завжди розуміємо, як відбуваються пов’язані з ним процеси у довкіллі. Пригадаймо: “електроенергія”, “енергетика концерту”, “енергія руху” тощо — і поміркуймо разом з дітьми, яке значення ми вкладаємо у кожен із цих виразів.

Організація освітньої діяльності у дошкільних закладах

Березневий номер журналу “Джміль” (2020, № 3) містить матеріали, які допоможуть педагогам організувати різні форми роботи з теми “Енергія та рух”. Здійснимо короткий огляд його публікацій.

  • Освітня подорож “Звідки енергія у ракети?”. Демонструємо дітям принцип реактивного руху, роздивляємося навколо і знаходимо приклади використання цього принципу тваринами. Здійснюємо екскурсію на космодром і досліджуємо, як улаштована ракета. Формуємо космічну команду, сідаємо в ракету і в путь — досліджувати Всесвіт. Створюємо космічний колаж — звіт про мандрівку.
  • Освітня ситуація “Наша енергія”. Розповідаємо дітям, що всім живим істотам потрібна енергія. Споживаючи їжу, ми відновлюємо її запаси, а потім поступово витрачаємо її. Як ефективно відновлювати запаси енергії? Яку їжу варто і яку не варто споживати? Чому кажуть, що зміна діяльності — найкращий відпочинок?
  • Освітня ситуація “Енергія — добра і зла”. Досліджуємо з малятами, коли ми споживаємо енергію, чи можемо без неї обійтися. Говоримо про енергію в природі, екологічно чисті джерела енергії, бережливе ставлення до природних багатств. Звідки людина бере енергію для забезпечення своїх потреб? Як робити це і не шкодити довкіллю? Чому енергію необхідно економити?
  • Освітня ситуація “Енергетика мистецтва, або Як зловити невловиме”. Особливу енергію ми отримуємо, милуючись творами мистецтва. Як ми це відчуваємо? Порівняйте враження від концерту “вживу” і перегляду його по телевізору. Розгляньте з дітьми роботи майстра кримськотатарського розпису, послухайте пісні кримських татар, подивіться народні танці, а також помандруйте до США, щоб помилуватися скульптурною групою, яка майстерно передає рух коней.
План освітньої діяльності з дошкільнятами за матеріалами журналу “Джміль” № 3, 2020.

Організація освітньої діяльності у початковій школі

Матеріали березневого випуску журналу “Джміль” (2020, № 3) “Енергія та рух” допомагають досягти таких очікуваних результатів навчання, визначених Державним стандартом та типовими освітніми програмами початкової освіти:

  • діти обговорюють використання людиною енергії води і повітря [3 ПРО 3.4], розрізняють джерела енергії (відновлювані й невідновлювані) [4 ПРО 3.2], [4 ПРО 2-3.2-1], пояснюють корисність застосування відновлюваних джерел енергії [4 ПРО 2-3.2-2];
  • знаходять інформацію про найважливіші винаходи людства, використовуючи різноманітні джерела [2 ПРО 2.1], описують деякі найважливіші винаходи людства [2 ПРО 3.3], [2 ПРО 3-3.3-8];
  • висловлюють і аргументують свою позицію щодо зв’язків людини і природи [3 ПРО 3.2];
  • характеризують способи збереження й охорони природи на планеті [3 ПРО 3.4];
  • дотримуються основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими пристроями і приладами [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5].








<< До змісту номера (“Джміль” № 3 /2020)