Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
![]() |
<< До змісту номера (“Джміль” № 3 /2020) | До наступної статті > |
Не забувайте підзарядитися
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
![](/articles/2016-6/images/nal.png)
![](/images/2020-3/Jmil-2020-3_p_01.jpg)
![](/images/2020-3/Jmil-2020-3_p_03.jpg)
![](/images/2020-3/Jmil-2020-3_p_04.jpg)
Цей весняний ранок видався сонячним та теплим. Він бадьоро кликав усіх прогулятися й отримати свіжий заряд енергії. Джмелик домовився зустрітися зі своїми друзями на оглядовому майданчику, звідки всі околиці видно як на долоні.
Ні в сих ні в тих
Нотка та Книжечка з’явилися одночасно. Вони наближалися з протилежних боків вулиці, але з однаковими незадоволеними й утомленими виразами облич.
![](/images/2020-3/notka-knygechka.jpg)
— Що трапилося? — Джмелик звернувся одразу до обох дівчаток. — Ви самі на себе не схожі. Може, захворіли? Чи посварилися?
— Я просто не виспалася, — зітхнула Нотка, важко впавши на лавочку. — Вчора до ночі дивилася відеозапис балету "Чіполіно", а потім не могла заснути, розмірковуючи про нього. От і почуваюся, наче вичавлений лимон.
— А я зранку поспішала на зустріч із письменницею Галиною Ткачук (вона розповідала про свою новинку — "Моя найтихіша книжка") і не встигла поснідати. А після зустрічі вже бігла до вас. Тож я голодна як вовк. Ні, як сто вовків. А в такому стані важко бути привітною.
— Можна сказати, дівчатка, що ваш заряд на нулі. Той, хто вчасно не подбав про себе — не відпочив, не поїв, — точно пошкодує про це. Слід негайно відновити ваші сили!
![](/images/2020-3/zapravka.jpg)
— Маєш із собою щось смачненьке? — зраділа Книжечка.
— На жаль, ні. Але бачу поруч заправку, де можна купити хотдог, — зметикував Джмелик.
Книжечка похитала головою:
— Цю страву не назвеш корисною. А я дбаю про своє здоров'я.
Розмову підхопила Нотка:
— Кажуть, що кава бадьорить, але цей напій не радять уживати дітям.
Рецепти, що збадьорюють
![](/images/2020-3/penzlyk.jpg)
Аж тут почувся енергійний голос Пензлика:
— Що б ви без мене робили! — він передав Книжечці яблуко та шматок горіхового пирога, а Нотці налив зеленого чаю з термоса.
А ще дав кілька порад, які допомагають збадьоритися.
- Якщо відчуваєте сонливість, зробіть собі масаж рук — ретельно розітріть пальці та долоні.
- Запахи мають сильний вплив на роботу організму. Якщо потрібен заряд бадьорості — почистіть апельсин, грейпфрут чи мандарин і вдихніть свіжий аромат.
- Якими б утомленими ви не почувалися, знайдіть у собі сили виконати активну руханку. Кров швидше курсуватиме тілом, і ви відчуєте приплив енергії.
Скориставшись не лише запасами Пензлика, а й усіма трьома порадами, дівчатка оговталися і помітно пожвавішали.
Енергія довкола
Тепер друзі із захватом розглядали краєвид, що відкрився з пагорба, і розважали одне одного запитаннями та завданнями.
![](/images/2020-3/side1.jpg)
- Знайдіть і назвіть усі види транспорту, які тут є. Який з них найшвидший?
- Порівняйте рух пішки, на велосипеді, верхи, автобусом та поїздом. У чому переваги кожного способу пересування? А які вони мають недоліки?
- Чи однаково відбувається заправка автомобілів? У чому відмінності? Що ви знаєте про електромобілі?
- Яким іще пристроям потрібна електрика для роботи? Де вони її беруть? Знайдіть на картині те, без чого неможливо отримати електрику в наших оселях.
![](/images/2020-3/side2.jpg)
- Як змінилися джерела енергії від давнини до сьогодення? Як раніше освітлювали та обігрівали оселі? А які джерела енергії використовують зараз? Які небезпеки із цим пов’язані? Як це зміниться в майбутньому?
- Знайдіть на картині людину, яка може приготувати собі обід, не скориставшись ні газовою, ані електричною плитою. Що для цього потрібно? Чому ми не готуємо страви в такий спосіб щодня?
- Знайдіть людей, які займаються спортом. Навіщо вони витрачають енергію? Що отримують бігуни після пробіжки?
Джмелик зробив кілька фотографій для своєї виставки.
- Допоможіть йому правильно розмістити їх під підписами.
![](/images/2020-3/zavd.jpg)
Портрет на згадку
![](/images/2020-3/notka-jmelyk-knygechka.jpg)
Пензлик вирішив намалювати груповий портрет та апробувати оновлення, яке випустила програма для його графічного планшета. Непосидючій Нотці було важко стояти нерухомо, тож вона взяла телефон і зробила селфі.
![](/images/2020-3/penzlyk-rukzak.jpg)
— Ой, — засмутився Пензлик, — сідає батарея. Я не встигну закінчити малюнок…
![](/images/2020-3/rukzak1.jpg)
- Поміркуйте, як бути в такій ситуації. Подивіться, чи є в рюкзаках друзів речі, які можуть стати у пригоді.
- Намалюйте портрет персонажів журналу.
![](/images/pe.jpg)
- Чому людина втрачає енергію? Чи тільки фізичні навантаження можуть стати причиною цього?
- Коли ми найбільше сил? А коли найменше?
- Чи може людина зовсім не втрачати енергію, а лише накопичувати? Чому?
- Як людина може поповнити свої енергетичні запаси?
- Як і коли варто зберігати енергію?
Цікаво, чи існують прилади, здатні допомогти людям поповнювати запаси енергії? Можливо, це під силу зробити музичному гармонізатору, створеному в лабораторії Джмелика?
![]() |
Завітаймо до лабораторії “Мрій-і-Дій” (“Джміль”, 2019, № 4), де винахідники втілюють свої найсміливіші задуми. Тут кожному до снаги щось винайти! |
Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Не забувайте підзарядитися”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Сюжетна картина допоможе розпочати і підсумувати бесіду про енергію довкола. Запропонуйте дітям пригадати, коли у мовленні використовується слово “енергія” та в якому контексті. Чи завжди йдеться про реальну взаємодію двох об’єктів? Чи можна побачити енергію? А відчути? Побачити наслідки її “роботи”?
Іноді люди кажуть, що їм бракує енергії. Як вони у такі моменти почуваються? Яка з вигляду “енергійна людина”? Як визначити, чи в нас достатньо енергії? Коли ми витрачаємо енергію, а коли відновлюємо? І чи можемо ми накопичувати її? Як саме?
Бесіда за сюжетною картиною допоможе захопливо провести уроки інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, заняття й уроки з розвитку мовлення, організувати освітні ситуації, а також стане у пригоді під час проведення інтегрованих уроків/занять, днів, тижнів, місяців тощо.