Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 3 /2020) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Разом будемо навчатись, як до друзів слід звертатись!
Те, як ми звертаємося до людини з перших хвилин спілкування, говорить про нашу грамотність і вихованість. Ви ж хочете справляти приємне враження? Тоді повправляйтеся в Літературній студії у вживанні слів-звертань.
Чому важливо говорити грамотно?
Удома Джмелик трохи ображено дорікнув Книжечці:
— Ти така прискіплива завжди! Я лише на один звук помилився, а ти цілий урок провела про правила звертання. Хіба й без того не зрозуміло, кого я кличу?
Книжечка засмутилася:
— Зрозуміло, кого ти кличеш. А ще зрозуміло, що ти ставишся до рідної мови абияк. Не піклуєшся про неї, не оберігаєш. Для мови такі недбалі помилочки — наче хвороба, яка ослаблює її, забирає з неї красу та силу.
Джмелик примирливо обійняв подружку:
— Добре-добре. Ти вмієш заохотити до навчання. Повчи мене, будь ласка, звертатися правильно. Щоб ніхто не ображався. Особливо українська мова.
Книжечка радо погодилася і провела заняття для Джмелика та інших охочих.
Переконали: грамотно говорити необхідно! Але от як цього навчитися… Впевнені: читачі друкованої версії журналу “Джміль” пам’ятатимуть і використовуватимуть усі правила української мови, адже в них будуть захопливі історії Джмелика, читаючи які, можна зрозуміти, як саме у якій ситуації варто говорити, а також цікаві завдання для закріплення вивченого.
Прочитайте з дітьми закличку і знайдіть у ній усі помилки, виконайте завдання на використання звертань та залиште собі на згадку поради від Книжечки. Ставайте нашими постійними читачами, і ви не пропустите жодної цікавинки!
- Пригадайте, коли ми найчастіше використовуємо звертання.
- Складіть веселу історію, герої якої ніяк не могли навчитися звертатися правильно. Що допомогло їм навчитися?
- Утворіть коло-зверталочку: нехай кожна дитина промовить до сусіда речення-звертання. Якщо речення прозвучало правильно, той, до кого зверталися, передає наступному гравцю власне речення. Якщо ж була допущена помилка, дитина стає в інше коло у центрі першого, а її сусід має промовити це саме речення правильно. Яке коло більше? Хто виявиться переможцем?
- Придумайте ігри для вивчення правил звертання та пограйте разом з друзями.
У жодному листі не можна обійтися без звертань, тож прочитаймо з дітьми історію про власне видавництво Джмелика — “Як Джмелик та Книжечка з друзями листувалися, або На помилках вчаться” (“Джміль”, 2016, № 4) — та ознайомимося зі зразками художніх, наукових і ділових текстів із помилками, над якими варто поміркувати. |
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Авторка публікації показує, як малята вивчають мову, проводячи дослідження, діючи як учені. Адже дитина, яка активно досліджує мову, набуває міцніші знання, ніж та, що зазубрює правила.
Опанування мови відбувається за таким алгоритмом:
- учні спостерігають певні мовні явища у літературних текстах;
- відповідаючи на запитання, досліджують їх;
- роблять власні висновки, аргументують свою думку;
- дискутують з однокласниками, які мають іншу позицію;
- читають правила та вправляються у їх практичному застосуванні.
Матеріал може стати у пригоді на заняттях/уроках з розвитку мовлення, уроках української мови, інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, літературного читання.