Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!  

Оркестровий клас

Казка, написана звуками

Якось Джмелик, Книжечка, Нотка та Пензлик, гуляючи містом, побачили афішу оперного театру.

Слухати чи дивитися?

— О, незабаром тут показуватимуть балет "Попелюшка" Сергія Прокоф'єва! Як би я хотіла відвідати цю виставу! — вигукнула Книжечка. — Всі ми знаємо цю казку, бачили мультфільми за її сюжетом. Цікаво було б подивитися ще й балет.

— Чудова ідея! — погодилася Нотка. — Ходімо по квитки! А перед виставою можемо просто послухати балет в аудіозаписі...

— Послухати? — здивувався Пензлик. — Мабуть, це досить нудно. Краще подивитися. Усе-таки декорації, костюми...

— А мені цікаво, — заперечила Книжечка. — Адже буває так, що читати книгу набагато цікавіше, ніж дивитися фільм. Читаючи, я можу сама уявляти те, що описує автор.

— Так само і з музикою, — підтвердила Нотка. — Слухати її не менш захопливо, ніж дивитися балет у театрі. А те, що уявилося, Пензлику, можна ще й намалювати або виліпити.

Музика сміється

— А мені хотілося б послухати, як композитор зобразив лихих сестер Попелюшки! — вигукнув Джмелик.

— О, це дуже цікаво! Автор трохи з них посміявся. Послухайте комічний номер, який називається "Урок танцю"! До сестер приходить учитель, аби провести репетицію перед балом. Але дівчата зовсім не мають хисту до танців, їхні рухи незграбні й різкі, що дуже дратує вчителя.

  • Послухайте фрагмент балету "Урок танцю".
  • Учитель привів на урок двох музикантів. На яких інструментах вони грають? (Це дві скрипки).
  • Як композитор передав сердиті зауваження вчителя? (За допомогою низького тону звучання музики в ці моменти).
  • Який музичний інструмент, на вашу думку, передає "бурчання" вчителя — духовий чи струнний? (Це дерев'яний духовий інструмент — фагот).
  • Спробуйте самотужки поставити сценку до цієї музики. Придумайте рухи для всіх дійових осіб.

Послухати з Ноткою та обговорити іншу музику до балету Сергія Прокоф'єва "Попелюшка" зможуть читачі друкованої версії журналу "Джміль". Вони послухають вступ до твору і дізнаються, навіщо він потрібний, знайдуть у музиці ліричні нотки та бентежний момент.

Завантажте фрагменти балету Сергія Прокоф'єва "Попелюшка"

Виявляється, композитор за допомогою музики може передати настрій персонажа, його мрії та думки. Послухайте ще один фрагмент балету Сергія Прокоф'єва "Попелюшка" — "Танець із мітлою". (Варто спочатку дати дітям послухати тільки музику).

  • Поміркуйте, про якого персонажа казки розповідає композитор. Чому ви так вирішили?
  • Покажіть музику рухами. А тепер подивіться цей фрагмент балету.
  • Про що мріє Попелюшка? Про що згадує? Як вона це показує рухами?

Уявіть, як Попелюшка, Принц і всі гості на балу танцюють вальс — романтичний, бентежний. Дізнатися більше про цей танець можна, прочитавши наступну публікацію та послухавши вальси з Ноткою.

Кружляємо у вальсі” ("Джміль", 2017, № 1). Дивлячись на невгамовну дітвору, сніжинки теж вирішили розважитися — разом з вітром вони спочатку повільно, а потім усе швидше закружляли у білому вальсі... Читайте Нотчину розповідь про історію короля танців, слухайте вальси разом з малятами.

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація розповідає дошкільнятам та молодшим школярам про балет як вид сценічного мистецтва, про те, як композитор за допомогою музики може передати настрій персонажів, їхні мрії та думки.

Балет — танцювальна театральна вистава, зміст якої розкривається переважно засобами танцю, міміки та музики.

Розкажіть дітям про українських артистів балету: Сержа Лифаря, одного з найвидатніших танцівників XX століття, Дениса Матвієнка, Сергія Полуніна, Валентину Калиновську, Катерину Кухар, Олену Філіп'єву, Тетяну Таякіну та Валерія Ковтуна — одну з найгармонічніших балетних пар сучасності.

Запропонуйте дітям поміркувати, чим балет відрізняється від інших видів танцю — народного, бального, акробатичного, естрадного тощо.

Матеріал збагатить і пожвавить музичні заняття, уроки інтегрованого курсу "Мистецтво".









<< До змісту номера (“Джміль” № 2 /2019)