Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 1 /2017) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Кружляємо у вальсі
Кружляють сніжинки за вікном, наче танцюють вальс... Раз, два, три... Раз, два, три... Звідкись долинає чарівна музика. Ми уявляємо величезну яскраво освітлену залу, красунь у розкішних бальних сукнях та кавалерів у фраках, які танцюють під звуки оркестру. Вальс називають королем танців, адже він уже понад 200 років не виходить з моди. У чому ж його секрет?
Від сільського майдану до палацу
Перш ніж потрапити до королівських палаців, вальс був улюбленим танцем простих селян. Його назва походить від німецького слова walzen (“кружляти”). А попередником вальсу був австрійський та німецький народний танок лендлер (від німецького Land — “сільська місцевість”). Перші вальси були дужі схожі на лендлер, зараз вони можуть видатися нам не дуже романтичними, навіть дещо грубуватими.
Такий “сільський” вальс звучить в опері німецького композитора Карла Марії фон Вебера “Вільний стрілець”. Дія опери розпочинається зі змагання мисливців на звання найвлучнішого стрільця. Переможець здобуде право одружитися з дочкою лісника.
Послухайте вальс з першої дії опери Карла Марії фон Вебера “Вільний стрілець”.
- Де, на вашу думку, танцюють пари — у залі чи надворі?
- Який на них одяг — вишуканий, бальний, чи повсякденний, народний? А яке взуття — м’яке танцювальне чи жорстке, з важкою підошвою?
- Чи можуть бути у такому вальсі складні рухи?
На початку опери селяни збираються на майдані, щоб спостерігати за змаганнями. Після чергового туру вони відпочивають, розважаються, кружляють у вальсі.
Послухайте твір іще раз. Зверніть увагу на те, як акцентуються деякі звуки. Це називається “сильна доля” — як наголошені склади у словах. Слухаючи, спробуйте відзначати сильну долю — можна сплескувати в долоні або притупувати ніжкою.
- Як вважаєте, ці акценти надають вальсові плавного чи більш різкого, грубуватого характеру?
Читачі друкованої версії журналу “Джміль” закружляють зі сніжинками у вальсі, а також разом з Ноткою під мелодію вальсу поринуть у світ почуттів.
Електронний додаток до публікації допоможе здійснити мандрівку під звуки вальсу і побачити “короля танців” у різні часи.
Вальс із першої дії опери Карла Марії фон Вебера
“Вільний стрілець”
“Вальс сніжинок” з балету Петра Чайковського “Лускунчик”
“Вальс” із циклу українського композитора Віктора Косенка “24 дитячі п’єси для фортепіано”
Завантажуйте електронний додаток
“Кружляємо у вальсі”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Публікація поєднує музичну мандрівку в минуле “короля танців”, слухання різних вальсів, перегляд картин, які гармонійно доповнюють музику, допомагають дошкільникам і молодшим школярам краще уявити давні часи, візуалізувати те, про що розповідає композитор у своєму творі. До того ж така добірка вальсів наочно показує малятам, чим танцювальна музика відрізняється від тієї, яку зазвичай тільки слухають.
Бесіда допоможе педагогу навчити малят висловлювати власні враження від музичних творів та ставлення до їхнього змісту, визначати настрій і характер музики, виражати його у пластичних рухах, відчувати смислові наголоси мелодії.
Матеріал можна використати під час проведення уроки з курсів “Мистецтво” і “Музичне мистецтво” у початковій школі та бесіди з дітьми на музичних заняттях у дошкільних навчальних закладах.