Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
<< До змісту номера (“Джміль” № 7-8 /2018) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Поставте наголос на місце!
Джмелик ще солодко спав, коли голосно теленькнув телефон — прийшло смс-повідомлення. Спросоння натиснувши на кнопку, він прочитав: "Терміново! Допоможи! Потрібен новий замок".
Автор цього дивного повідомлення Грамотійко зазвичай висловлювався більш чемно, тож Джмелик зрозумів, що справа серйозна, і мерщій почав збиратися. Він уже кинувся до дверей, аж раптом розгублено зупинився:
— Що ж саме потрібно Грамотійкові? Новий за́мок? Чи новий замо́к? Одна справа купити новий замо́к і привезти його другові, й зовсім інша — побудувати новий за́мок.
Джмелик швидко зметикував, як дізнатися, що його друг мав на увазі.
- А що зробили б у такому випадку ви?
За мить у телефоні вже звучав схвильований голос:
- Алло! Звісно, мені потрібен замо́к! Хоча якщо не розв'язати проблему негайно, може знадобитися й новий за́мок для королеви Граматики! Наголос перестав слухатися і робить, що заманеться. Слова на нього за це ображаються. Привези, будь ласка, новий замо́к, щоб закріпити Наголос там, де потрібно.
Джмелик поспішив купити замо́к і щодуху помчав на моторолері у Країну Граматики. Йому не терпілося не лише допомогти другові, а й побачити, що ж там накоїв той бешкетник Наголос.
Вибрики Наголосу
Біля вхідної брами Країни Граматики юрмилися ображені дівчатка та хлопчики, які вимагали покарати Наголос за те, що він зіпсував їхні імена.
- Промовте ці імена, неправильно ставлячи наголос.
Захар, Оля, Максим, Андрій, Марійка, Діана, Івасик, Катерина.
- Скільки варіантів наголосу є у двоскладових словах? Скільки у трискладових? Уявіть, що витівник Наголос пожартував з іменами ваших друзів. Промовте всі варіанти їх неправильного наголошення. Чи легко вимовляти ці слова? Чому?
Грамотійко просив вибачення у дітей і запевняв їх, що все виправить. Побачивши Джмелика, страшенно зрадів:
- Дякую, що так швидко прибув! Тепер треба знайти Наголос!
Друзі поквапилися на пошуки. Дорогою Грамотійко розповідав, із чого все почалося:
— У нашого українського Наголосу непроста робота. В кожному слові він має займати правильне місце: на першому складі, чи на другому, чи на останньому. Спробуй запам'ятай! От у французькій мові все дуже просто: Наголос завжди стоїть на останньому складі слова. Якщо ви чуєте, як діти промовляють: "мама́", "папа́", — будьте певні, що перед вами маленькі французи.
- Не розумію, в чому проблема, - здивувався Джмелик. - Хіба хтось каже "мо́локо" чи "сметана́"?
Грамотійко похитав головою:
- Зазвичай більшість слів ми вимовляємо правильно. Але бувають випадки, коли сумніваємося, тож припускаємось помило́к. Чи по́милок? Чи, може, поми́лок? Я й сам заплутався вже! А тут іще хтось сказав, що не має значення, де стоїть Наголос, бо, мовляв, і так зрозуміло, про що йдеться!
Отут наш Наголос і розлютився! Він зламав замок, який тримав його на правильному місці, й заявив, що тепер ставатиме там, де йому заманеться. І бачиш, до чого дійшло?
На що здатний Наголос, коли розгнівається, як він може пожартувати зі змістом речень, дізнаються читачі друкованої версії журналу "Джміль". Саме вони прочитають чарівні віршики-запам'яталочки, які допоможуть приборкати Наголос і врешті-решт наведуть лад у Країні Граматики.
- Чому не можна давати волю наголосу?
- Пригадайте слова, зміст яких він змінює. Складіть веселу оповідку, яка поєднає їх.
- Придумайте таке речення, зміст якого змінювався б залежно від наголосу.
Ще більше віршиків для запам'ятовування правильних наголосів читайте тут. Завантажуйте презентацію і вчіть малят приборкувати наголос. |
Завантажуйте електронний додаток
“Вірші-запам’яталочки наголосу”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Ілюстрована оповідка про пригоди Грамотійка цікаво, дотепно і зрозуміло розповідає дітям про важливість наголосу в словах, а завдання та чарівні віршики допомагають запам'ятати правила наголошування складних слів української мови.
Обговоріть з дітьми, чи багато в українській мові слів, зміст яких радикально змінює наголос, чи часто ми їх уживаємо. Чи зміст будь-якого речення наголос може змінити до невпізнанності? Що допомагає нам зрозуміти справжній зміст слів, які випадково змінив наголос?
Матеріал може стати у пригоді на заняттях/уроках з розвитку мовлення, уроках української мови, інтегрованого курсу "Я досліджую світ", літературного читання.