Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 5-6 /2018) | До наступної статті > |
Морські пригоди
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
Незабаром літо і канікули. Часу вистачить на все: навчитися кататися на роликах, намалювати власну книжку коміксів, побудувати королівський палац, змайструвати човен і запустити його у навколосвітню подорож. Щоб нічого не забути, Джмелик із Книжечкою зручненько вмостилися на лавочці у парку біля редакції та взялися складати план на літо.
- Розкажіть і ви одне одному про свої плани на канікули.
Несподівана зустріч
Не встигли друзі написати й першого слова в блокнотику, як до них підстрибом підбігла дівчинка з кумедним пустотливим виразом обличчя:
— Привіт! От я вас і знайшла!
Незнайомка присіла поруч.
— Привіт! Десь я тебе бачила... Ти мені дуже когось нагадуєш... — замислилася Книжечка.
— Дивно, Книжечко, що ти мене не впізнала! Я — Пеппілотта Віктуалія Рулльгардіна Крусмінта, по батькові Ефраїмівна, а на прізвище — Довгапанчоха, або просто Пеппі.
Джмелик аж підстрибнув від несподіванки: це ж треба — побачити на власні очі персонажа улюбленої книжки!
- Чи читали ви книжки про Пеппі? Хто їх автор?
Пеппі вела далі:
— Я шукаю двох помічників, які змогли б написати продовження моїх пригод. Мені жахливо набридло читати сумні листи моїх читачів, у яких вони все просять і просять нові історії! Хто мені допоможе, якщо Томмі й Аніка давно стали дорослими? Запрошую вас на острів в океані. Познайомитеся з моїм татком — королем племені! Відпочинете, розважитесь — наприклад, утікаючи від носорога чи перемагаючи піратів. А потім напишете про це нову книжку — "Морські канікули з Пеппі". Згода?
— Стати персонажами книжки про Пеппі — оце так літня несподіванка! Ми готові! — впевнено заявив Джмелик за себе і за Книжечку.
- Яка ваша улюблена книжка? Чи хотіли б ви прочитати її продовження? Спробуйте придумати його самі.
- Який книжковий персонаж подобається вам найбільше? Чи хотіли б ви зустрітися з ним у реальному житті? Уявіть і опишіть цю зустріч.
Завдання від Книжечки
Астрід Ліндгрен
Малий та Карлсон
Пеппі Довгапанчоха — персонаж низки дитячих книжок шведської письменниці Астрід Ліндґрен. Найвідоміші з них — "Пеппі Довгапанчоха", "Пеппі сідає на корабель", "Пеппі Довгапанчоха в південних морях".
Роня, дочка розбійника
Пеппі дев'ять років, і вона живе сама з мавпочкою паном Нільсоном та конем у невеликому будинку на околиці маленького містечка у Швеції. Ця дівчинка має неймовірні здібності, як-от піднімати надважкі речі і потрапляти в чудернацькі пригоди...
Астрід Ліндґрен — авторка веселих історій не лише про Пеппі, а й про Карлсона, який живе на даху, детектива Блюмквіста, Роню, дочку розбійника, Еміля з Льонеберґа... Завітайте до бібліотеки й оберіть пригоди на свій смак!
На острові
І ось уже на обличчях холодні солоні бризки. Навколо, куди не глянь, простяглися безкраї води океану. Його жителі радо вітають Пеппі та її нових друзів.
— Ти розумієш мову дельфінів? — Джмелик марно намагався збагнути бодай щось із розмови Пеппі та її друга.
— Звісно! А також птахів, риб і черепах. Медузи взагалі найцікавіші співрозмовниці.
- Чи хотіли б ви розуміти мову тварин? З ким би завели бесіду?
- Чи вдається вам розуміти мову домашніх улюбленців? Як ви дізнаєтеся про їхні бажання — їсти, гуляти або гратися?
— Дельфін саме розповів мені, що бачив під водою затонулий корабель. Треба його знайти та обстежити. Можуть трапитися цікаві знахідки, — пояснила Пеппі.
- Як ви гадаєте, що можна знайти на затонулому кораблі?
Підводний світ
— Я ніколи не пірнала у морські глибини, — зніяковіла Книжечка. — Трохи боюся... Але дуже хочу спробувати!
Пеппі, що ніколи довго не роздумувала, вже несла на своїх дужих руках справжній батискаф, а на її плечі метлялася маска для плавання.
— Починаємо пригоди! — вигукнула Пеппі й стрибнула на дельфінову спину.
А Джмелик і Книжечка поринули у незбагненний та неосяжний підводний світ. Щохвилини картинка змінювалась, як у справжньому кіно. Розмаїття великих і маленьких риб, коралів та морських зірок, крабів і черепах захоплювало й вражало. Щоправда, деякі зустрічі загрожували небезпекою, але її вдалося уникнути.
- Розгляньте обкладинку журналу і розкажіть, кого побачили Джмелик та Книжечка, а також, що цікавого вони знайшли.
- Знайдіть на обкладинці та полічіть морських мешканців, записаних у бортовому журналі. Біля назв тварин, яких вдалося помітити, наклейте наліпки з їхніми зображеннями та запишіть їх кількість.
Скарб
Книжечка доправила на берег скриню зі скарбами, а Джмелик — пляшку з листом. Чекаючи на Пеппі, вони розмірковували, що робити зі знахідками:
— Я знайшла скарб! — раділа Книжечка. — Тепер зможу купити нову книжкову шафу, з'їздити до Італії на Міжнародний ярмарок дитячої книжки у Болоньї...
— Ти гадаєш, що скарб має дістатися лише тому, хто його знайшов? — поцікавився Джмелик.
Книжечка замислилася:
— Якби не Пеппі, я б не мала батискафа, щоб зануритися. А про затонулий корабель нам розповів дельфін. Доведеться ділитися.
— А можливо, місце всіх цих коштовностей у музеї! — додав Джмелик.
- Як би ви розпорядилися знайденим скарбом? Чи поділилися б із кимось? Чому? Як витратили б гроші?
Саме в цей момент з'явилася весела Пеппі.
— Я бачу, ви добре провели час! Скарб у нас в руках! А це значить, що можна знову його заховати і мати завтра нову пригоду! Тільки тепер ви ховаєте і малюєте карту, а я шукатиму.
Джмелик та Книжечка розсміялися:
— Чудова ідея! Не витрачати скарб, а щодня знаходити його знову!
- Пограйте у шукачів скарбів. Нехай кожен з вас зробить свій "скарб" і покладе його в гарну коробочку. Потім "скарб" слід заховати, намалювати карту і позначити на ній місце схованки. Тепер передайте карту другові, а взамін отримайте його карту. Хто швидше знайде скарб?
- У пляшці, яку виловив Джмелик, був лист. На жаль, деякі літери розмило водою. Спробуйте вписати їх та прочитати послання.
- Як гадаєте, що було у листі далі? Що зробив Джмелик, коли прочитав його? А хто ще цієї миті приєднався до клубу?
Ось так весело і незвичайно почалися канікули Джмелика та Книжечки. Можливо, колись ми знайдемо книжку про їхні пригоди на полицях книгарні. А може, майбутній автор книжки тримає зараз у руках цей журнал?
- Як слід діяти друзям, щоб швидше знайти скарб?
- Яке спорядження їм для цього знадобиться?
- Підкажіть, де саме знаходиться скарб (під чим, біля чого, поряд із чим — знайдіть різні варіанти).
- Яких тварин варто уникати Джмелику? Чому? А які тварини можуть зашкодити Книжечці? Чому?
- Яких тварин взагалі слід уникати у морі? Чому?
- Як ви гадаєте, де рухатися легше (швидше) — під водою чи на суходолі? Як це можна перевірити?
- Як аквалангіст має поводитись під водою?
- Які ще тварини можуть з’явитися на картині? Звідки?
- Пориньмо разом із Джмеликом та Книжечкою у морські глибини. Яке спорядження ви візьмете? Чому?
“Улітку на ставку” (“Джміль”, 2014, № 3) — сюжетна картина та бесіда за нею про цікавинки ставка, рослини й тварин — мешканців водойм. |
Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Морські пригоди”
Електронний додаток з'явиться на сайті незабаром.
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Картина вводить дошкільнят та учнів молодших класів у світ фантастичних пригод - команда Джмелика подорожує морськими глибинами, шукаючи справжнісінький скарб. Діти ознайомлюються з морськими тваринами, вчаться домовлятися, взаємодіяти, приймати спільні рішення.
Запропонуйте малятам створити власну команду з персонажів улюблених книжок, увійти в картину і помандрувати нею. Як створити команду? Хто у ній має бути? Чому вони обрали саме таких героїв? Без кого в команді не обійтися? Які функції виконує капітан? Чому він необхідний?
Мандруючи картиною, ознайомте дітей з дивовижами підводного світу, запропонуйте порівняти фото морських мешканців із персонажами картини.
Публікація стане у пригоді під час проектної діяльності, допоможе у проведенні інтегрованих тижнів, днів, занять/уроків, на заняттях з ознайомлення з довкіллям, уроках природознавства, виховних годинах.