Пригоди на обкладинці

На сонечку і в затінку

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

Одного сонячного дня Джмелик запросив своїх друзів на прогулянку центром міста. Тут дуже гарно: барвисті клумби, зелені дерева, старовинна архітектура, грайливі фонтани! Домовилися зустрітися біля фонтана на головній алеї.

  • Чи полюбляєте ви гуляти своїм містом або селом? Чи є у вас улюблені місця?
  • Куди б ви повели Книжечку, Нотку, Джмелика та Пензлика, якби вони завітали до вас у гості?

Гра кольорів

Сонечко щедро дарувало своє проміння людям, будинкам, деревам і нашому Джмеликові. Коли він, весело підстрибуючи, прибув на місце зустрічі, друзів ще не було.

— Не біда, — подумав Джмелик, — поки все сам роздивлюся.

Від навколишньої краси аж перехопило подих. Хлопчикові здалося, що природа грає з ним у гру "Барви". На сонечку листя каштана золотаво виблискувало, а в затінку крона була темно-зеленою. Тільки-но яскраво-руда такса забігала під дерево, її спинка та вушка ставали темно-коричневими.

  • Розгляньте картину й простежте, як змінюються кольори предметів залежно від освітлення, назвіть відтінки.

Знайдіть на обкладинці

  • Дві мотузки з випраною білизною. Де вона швидше висохне?
  • Сонячні батареї на дахах. Які з них зараз працюють, виробляючи енергію?
  • Підтвердження того, що нещодавно пройшов дощ. Чому ці сліди лишилися на асфальті?
  • Квіти у вазонах. Які з них потребують допомоги? Як їх урятувати?
  • Того, хто чекає.
  • Того, хто точно не змокне під час дощу.
  • Того, хто годує пташок.
  • Котика, годівничку, сонечко.

Світлики і Тінники

Аж ось з-за рогу будинку показалися Пензлик з Ноткою.

— Привіт, друже, а ми не самі! Знайомся: це — Світлики і Тінники, — радісно вигукнули вони.

Джмеликові не відразу вдалося помітити нових знайомих, адже ті повсякчас грають у хованки одне з одним. Вони завжди поряд, хоча й ніколи не ходять пліч-о-пліч. Як ви вже, мабуть, здогадалися, Світлики завжди гуляють на світлі, а Тінники — у тіні.

  • Знайдіть Тінників на центральній площі міста. Скільки їх?
  • Світлики впевнені, що їх ви не помітите! Спробуйте знайти і полічити їх.

Запримітивши Світлика біля Пензлика, а Тінника біля Нотки, Джмелик вирішив сфотографувати їх. Малюки були надзвичайно задоволені й трохи розповіли про себе. Ось що вони сказали.

Сонячні зайчики

— А що ви ще вмієте робити? — запитав Джмелик у нових приятелів.

Перезирнувшись, ті в один голос вигукнули:

— Пускати сонячних зайчиків!

— Як це? — поцікавилася Нотка.

— Можемо навчити й вас, тільки потрібне дзеркальце.

Дівчинка дістала із сумочки маленьке люстерко. Світлик від радості аж дужче засяяв.

— Злови люстерком сонячний промінчик та спрямуй його в затінок. Тоді поміж Тінників стрибатиме Світлик — сонячний зайчик, — пояснив Тінник та сховався за лавку.

Нотка, Пензлик і Джмелик повеселилися досхочу, граючи у сонячного квача — той, на кого потрапляв сонячний зайчик, мав наздоганяти інших.

  • Який сонячний зайчик більший — віддалений від люстерка чи ближчий до нього? Перевірте своє припущення.

Завдання від Джмелика

  • Здогадайтеся, які фрази сказав Світлик, а які — Тінник. Наклейте відповідні наліпки.

Де б відпочити?

Набігавшись, друзі стали вибирати місце для відпочинку. На каштановій алеї було чимало вільних лавочок, але діти ніяк не могли дійти згоди — хтось хотів влаштуватися на сонечку, а хтось — у затінку.

  • Де хотів сидіти Світлик, а де — Тінник?
  • Що б ви порадили друзям? Чому?

Зрештою всі домовилися перепочити в затінку під великою парасолькою на літній терасі кафе. На столі хтось залишив книжку Всеволода Нестайка "В Країні Сонячних Зайчиків". Світлики й Тінники з інтересом пострибали по її сторінках, бо в повісті йшлося саме про їхніх родичів — пана Морока і Сонячних зайчиків.

  • Радимо й вам прочитати цю чудову книжку!

Раптом Пензлик спохопився:

— Котра година? Чи не спізнився я на зустріч у Вернісажі?

Завдання від Нотки

  • Позначте сердечками твердження, які відповідають тому, що вам до вподоби.
  • Продовжте перелік того, що приємно робити у затінку, а що — на сонечку. Можна об'єднатися в команди.
  • Як Пензлик може дізнатися час? Який незвичайний годинник бачимо на картині? Котру годину він показує?
  • Дізнайтеся у Майстерні, як створити власний сонячний годинник.
  • Чи вмієте ви визначати час за механічним годинником? Чи є у когось із вас наручний годинник? Чи допомагає він вчасно робити всі справи?

Полічіть на обкладинці

  • Дітей і дорослих
  • Колеса
  • Пташок
  • Ліхтарі
  • Ніжки
  • Вікна
  • Капелюхи

Сонячний годинник підказав Пензликові й усій компанії, що вже час прощатися. Але вони домовилися знову зустрітися з Тінниками та Світликами. Ви теж можете побачити їх! Для цього варто просто придивлятися довкола пильніше й залучати свою фантазію. Коли сонечко світить у віконце, — шукайте десь поряд Світликів, а коли у кімнаті темно, це означає, що прийшли Тінники.

  • Пригадайте, в яку пору дня у ваше віконце світить сонце?
  • На яку сторону світу виходять вікна вашої кімнати?
  • Чи ростуть у вас на балконі чи на підвіконні квіти? Чи всім квітам безпечно перебувати під прямими сонячними променями? Що може статися? Як цьому зарадити?

Шукайте Світликів і Тінників на сторінках журналу та клейте наліпки з їхніми зображеннями!

Роздивіться з малятами сюжетну картину. Сонечка на ній не видно, але відчувається, що воно є. Що вказує на його присутність? Покажіть, де на небі має бути сонечко. Чому?

Роздивіться, де живуть Світлики та Тінники. Хто з них швидше мандрує картиною? Завдяки чому?

Чи звичайний годинник на вежі? Чому ви так вирішили? Як він називається? Що потрібно, аби цей годинник працював? Скільки таких годинників на малюнку? Що іще на картині допомагає визначити час?

 

Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“На сонечку і в затінку”

Завантажити презентацію для дітей

Електронний додаток з'явиться на сайті незабаром.

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Сюжетна картина допомагає розвинути спостережливість, ознайомити дітей з таємницями світла й тіні, показати закономірності змін форми тіні тощо. А ще це цікава історія у малюнках про захопливі пригоди Світликів та Тінників — її треба тільки озвучити і, можливо, трохи домалювати.

Бесіда за сюжетною картиною сприяє активізації фантазії малят, розвитку діалогічного і монологічного мовлення, асоціативного та образного мислення, уяви.

Публікація допоможе розгорнути освітній проект, присвячений таємницям світла й тіні, провести інтегровані заняття, стане у пригоді на заняттях чи уроках з розвитку мовлення, української мови, природознавства.









<< До змісту номера (“Джміль” № 5 /2017)