Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 1 /2021) | До наступної статті > |
Починає рік новий Сніговій
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
Агов, діти та дорослі, мерщій усі надвір! — гукає веселий Джмелик. — Нас кличе дядько Сніговій. Книжечко, Пензлику, Нотко, вдягайтеся та взувайтеся тепліше, адже Сніговій полюбляє морозець і вітерець, а ще насипає велетенські кучугури, — попереджає він своїх друзів.
- Ви вже знайомі з Книжечкою, Пензликом та Ноткою? Пригадайте або здогадайтеся і розкажіть, що до вподоби робити кожному з них.
- Знайдіть усіх персонажів на обкладинці. Що допомогло впізнати кожного? Пошукайте їх на сторінках журналу.
Зимові розваги
От друзі вже й надворі, радо вітаються з дядьком Сніговієм.
- А чи завітав уже Сніговій на ваше подвір'я? Чи до вподоби вам його подарунки — снігові замети, ожеледиці, іній, бурульки?
- Інсценізуйте зустріч Сніговія з тими, хто любить зиму, і з тими, кому не до вподоби ця холодна пора року.
- Розгляньте картину на обкладинці журналу. Якими ж гарними стали кущі та дерева! Розкажіть, які розваги приніс дітям та дорослим Сніговій. Які з них захоплюють вас?
- Пройдіться засніженими доріжками та дізнайтесь, які зимові розваги обрали Джмелик і його друзі.
Інші імена Сніговія
— Сніговію, ми у твої забавки пограли, а тепер ти пограй у наші, згода? — весело запропонувала Книжечка.
Сніговій усміхнувся і ствердно кивнув, здійнявши навколо себе хмарку сніжинок. Книжечка прочитала кілька віршів і запитала, чому Сніговія в них називають по-різному.
- Прочитайте ці віршики і ви та підкресліть різні назви Сніговія.
***
З'їжджалися донькиу гості до діда:
Ось там Завірюха
санчатами їде.
За нею Метелиця
слідом мете,
Хурделиця Хугу
з собою веде,
А тільки-но вітер
у полі завіє,
Як стануть на межі
Хуртеча й Завія,
Нарешті удвох
з Заметіллю приїхала
Найменша —
улюблена донечка Віхола.
Алла Свашенко
***
Віє метелиця,Крутиться-мелеться,
Котиться полем у млі.
Килимом-хутром
Падає, стелиться
Сніг по замерзлій землі.
Григорій Чупринка
***
— Реве, свище завірюха,По лісу завило,
Як те море, біле поле
Снігом покотилось.
Тарас Шевченко
***
Запитали сніговія:— Нащо снігу нам навіяв?
А він каже:
— Шу-шу-шу!
Я ще більше натрушу!
Володимир Кленц
Сніговій задоволено слухав та підкручував вуса, а потім пояснив:
— Так, Книжечко, я маю багато імен в українській мові. Спитаєш, чому? Мабуть, люблять мене українці. От і вигадують гарні, влучні слова на всяк смак. А я радий відгукуватися!
Джмелик тим часом сидів замислений, а тоді мовив до Сніговія:
— Мені подобається з тобою грати, але я подумав, що часом це може бути небезпечно. Дай, будь ласка, нашим читачам поради, що допоможуть їм уберегтися під час завірюхи.
Стежте за прогнозом
Коли плануєте тривалі мандрівки взимку, звіряйтеся з прогнозом погоди. Якщо він провіщає сніговій, краще залишитися вдома, аніж загрузнути у снігових заметах далеко від людей.
Шукайте прихисток
Якщо почалася хуртовина, варто чимшвидше повернутися додому або знайти прихисток у найближчому приміщенні.
Пильнуйте біля дороги
Пам'ятайте: коли йде сніг, водіям гірше видно пішоходів і важче загальмувати. Хоч як ви поспішаєте дістатися до теплої оселі, край дороги будьте дуже пильними.
Морозяні візерунки
— А тепер моє завдання! — нетерпляче втрутився Пензлик. — Нумо малювати! Ти, Сніговію, створюєш прегарні морозяні візерунки. Намалюй, будь ласка, один для нас, а читачі нехай спробують його повторити.
- Домалюйте візерунок симетрично.
Правила безпеки під час заметілі
Захищайте обличчя й руки
Якщо виходите надвір у вітряний день, слід захистити від переохолодження відкриті ділянки тіла — руки та обличчя. Одягніть рукавиці й шарф, скористайтеся спеціальними кремом та помадою. Пересувайтеся, трохи опустивши голову і примруживши очі.
Розчищайте доріжки після завірюхи
Коли завірюха вщухне, сміливо виходьте надвір із лопатами — розчищати доріжки та будувати снігові фортеці!
Нумо танцювати, щоб дрижаків не хапати!
Почувши останню пораду, Джмелик зрадів і побіг по лопату. А Нотка ввімкнула музику і запросила всіх разом із дядьком Сніговієм до танцю-гри.
- Послухайте музичну композицію “Віхола і вальс сніжинок” Марка Мінкова.
- Коли музика повільна і спокійна, кружляйте, як сніжинки в безвітряний день, а коли швидка й рухлива — бігайте, стрибайте, рухайтесь рвучко, неначе вас захопили пориви вітру та люта хурделиця.
— Весело з вами, друзі, але час мені рушати далі, туди, де інші дітлахи ще чекають на білий пухкенький сніжок та веселі забави з ним, — мовив Сніговій і попрощався.
Хоч недовго він гостював у Джмелика і його друзів, але радощів та втіхи приніс на весь місяць і на повний журнал.
- Подивіться на картину. Що на ній із реального життя, а що — фантазії?
- Які барви використав художник, щоб зобразити сніг, зиму? Які кольори дібрали б ви? Що було для вас несподіваним у виборі художника?
- Які звуки лунають на картині? Чи відчуває хтось зимовий холод? Чому?
Пригадайте, які ще зимові забави подобаються дітям. А допоможе вам у цьому публікація “Граємо радо — мороз не завада” (“Джміль”, 2017, № 1): оптимістична сюжетна картина про захопливі зимові дитячі забави та їхні можливі наслідки, снігово-льодові правила безпеки, веселі запитання та завдання. |
Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Починає рік новий Сніговій”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Сюжетна картина допомагає розповісти дошкільнятам і молодшим школярам про зимові розваги, які до вподоби і дорослим, і малим.
Старші дошкільнята, розглядаючи картину, здійснять віртуальну подорож із дядьком Сніговієм та персонажами журналу — Джмеликом, Ноткою, Пензликом та Книжечкою.
Прогуляйтеся разом з дітьми сюжетною картиною. Чи знайшли вони Сніговія? А персонажів журналу? Пошукайте сніговика, дітей із санчатами. Поміркуйте, які ще розваги дарує нам зима. Що зацікавило ваших вихованців? До якої групи дітей вони хочуть приєднатися? До тих, що ліплять сніговика, чи до тих, хто катається на санчатах?
Молодших школярів картина заохотить до зимових забав та навчить їх гратися разом. Запропонуйте дітям самостійно поміркувати про те, як варто і як не варто діяти під час спільних розваг.
Матеріал допоможе цікаво провести уроки інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, заняття з ознайомлення з довкіллям, а також стане у пригоді під час проведення інтегрованих уроків / занять, днів, тижнів тощо.