Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 5-6 /2018) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Куди поділася вода?



Після вихідних Пензлик повернувся розчарований.
— Спеціально полетів до французького регіону Бретань, щоб помалювати тамтешнє море з натури. Прийшов на узбережжя — а моря немає, тільки мушлі з піску стирчать. Але ж я на власні очі бачив у інших художників картини з того місця! І вода була... Не розумію!

— Ти, мабуть, потрапив туди під час відпливу, — припустила Книжечка. — Якби зачекав годинок із шість, то й вода з’явилася б.
— А чому це вода відпливає, а потім прибуває?
— З Космічної станції буде видніше. Гайда туди!

То у воді, а то на суші

— Цікаво, чи був хтось у тих мушлях, що стирчали з піску... — замислився Пензлик.
— Звісно, — пояснила Книжечка. — Взагалі всі тварини з зони припливів і відпливів пристосувалися до такого мінливого життя — вони можуть дихати і під водою, і на повітрі, під палючим сонцем.
На час відпливу молюски ховаються всередину своїх домівок і міцно зачиняють стулки.
Морські блюдечка присмоктуються до каменів.
Черв’ячки-піскожили закопуються в пісок.
Невеличкі риби мулисті стрибуни вміють залазити на дерева, що ростуть на березі.

Морські зірки ховаються між каменями чи водоростями.
Так само серед водоростей маскується краб-павук.
А от звичайний краб у відплив гуляє берегом, а під час припливу ховається у підводну нірку, втримуючи біля входу бульбашку повітря, щоб було чим дихати.
— До речі, — закінчила Книжечка, — ділянка берега, яка вкривається водою під час припливу та пересихає під час відпливу, називається літораль. Така гарна назва, що хоч вірші з нею складай!

Дивно? Насправді нічого дивного в цьому немає. Які природні явища відбуваються у морях, чому вони виникають і як люди навчилися їх використовувати, дізнаються читачі друкованої версії журналу “Джміль”.
- Як ви думаєте, які морські мешканці найбільше потерпають від припливів та відпливів? Чому?
- Як вони мають діяти, щоб не опинитися без води?
- Дізнайтеся, чи в усіх місцях відпливи залишають сухою однакову завширшки смугу. У яких місцях ця смуга може бути дуже великою?
- Поміркуйте, чи можна дізнатися, де буде вода під час припливу,з вигляду берегової зони. Як саме?
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Публікація допомагає пояснити, чому виникають незвичайні природні явища — припливи та відпливи, як морські тварини пристосовуються до них, як людина використовує природну енергію, не шкодячи довкіллю.
Покажіть дітям ці явища в усій красі — здійсніть навколосвітну експедицію і дізнайтеся, якими бувають припливи та відпливи у різних країнах, які дивовижі вони створюють (природні скульптури зі скель, вишукані арки тощо).
Використайте цей матеріал для початку розмови про пристосування тварин і рослин до не завжди сприятливих природних умов. Покажіть дітям, що не можна руйнувати природні об'єкти, навіть якщо вони заважають людям у реалізації їхніх планів, що завжди слід знаходити рішення, які не шкодять довкіллю.
Матеріал, що ознайомлює із сучасними технологіями використання енергії води, вчить винахідливості, бережного ставлення до природи, стане "родзинкою" занять з ознайомлення з довкіллям та уроків природознавства.