Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2018) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Флейта та її родичі
Минулого місяця Нотка та її друзі відвідали оперну виставу "Чарівна флейта", і їм захотілося більше дізнатися про цей музичний інструмент та його родичів.
- Пригадайте попередню зустріч ("Джміль", 2018, № 3). Чим вона вам запам'яталася? З якими друзями флейти з групи дерев’яних духових інструментів ви познайомилися?
Нотка запросила всіх до Оркестрового класу й дістала з футляра перший інструмент.
— Та це ж флейта! — вигукнув Джмелик, а потім додав: — Тільки якась маленька…
Нотка усміхнулася і почала розповідати…
Піколо
Молодшою сестрою великої флейти є флейта-піколо, або мала флейта. Це один з найвищих за звучанням інструмент симфонічного оркестру. Попри невеликий розмір, його добре чутно, навіть коли всі інструменти оркестру звучать разом.
Флейта-піколо дуже популярна у військових оркестрах. Композитор Жорж Бізе використав в опері "Кармен" аж дві флейти-піколо, щоб зобразити хлопчиків, які крокують слідом за дорослими солдатами під час зміни варти.
- Послухайте марш і хор хлопчиків з опери "Кармен" Жоржа Бізе.
- Як звучить флейта-піколо порівняно з великою флейтою? (Дуже високо, яскраво, навіть дещо різко, пронизливо).
- Який інструмент, крім флейти, ви почули на початку? (Трубу).
- Чому для маршу хлопчиків композитор використав саме флейти-піколо, а не військовий оркестр у повному складі? (Тому що це дитячий, "несправжній" марш — хлопчики лише зображують солдатів).
- Чи запам'яталася вам його мелодія? Спробуйте наспівати її. Покрокуйте під цей марш.
Познайомитися зі старшими сестричками флейти-піколо, які мають низькі голоси, зможуть читачі друкованої версії журналу “Джміль”.
Слухаємо звучання різних флейт
Флейта-піколо: Альтова флейта: Басова флейта:- Голос якої флейти вам найбільше сподобався?
- Уявіть себе композитором. Які флейти голоси яких казкових персонажів допоможуть передати?
Ви помітили, що музичні інструменти грають окремо не так уже й часто? Їм подобається звучати разом — в оркестрі, команді, де у кожного інструмента своя роль. Кожен з них додає до загальної картини свої барви, і звучання музики стає багатограннішим.
Коли інструменти грають разом (2013, № 1) — бесіда з дітьми про симфонічний оркестр (як добирати музичні інструменти, як співпрацюють оркестранти) + добірка музичних ігор. |
Кожен музичний інструмент має свій голос, настрій, характер, тому композитор для кожної п’єси обирає котрийсь із них — задавати в оркестрі тон або й виконувати соло.
Послухаймо п’єсу Петра Чайковського “Підсніжник” (цикл “Пори року”) у виконанні роялю та оркестрів, у яких тон задають різні музичні інструменти.
Рояль
Камерний оркестр
Джазовий квартет і камерний оркестр
- Які інструменти в якому фрагменті ви чули найкраще?
- А який інструмент задавав би тон у вашому оркестрі? Чому саме цей?
Початок розповіді про родину флейт — “Чарівна флейта” (2018, № 3). Слухаємо оперу Вольфганга Амадея Моцарта “Чарівна флейта” та знайомимося з музичним інструментом, що має напрочуд чистий, “прозорий” голос, а також із великою родиною флейт. |
Завантажуйте електронний додаток
Флейта та її родичі
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Публікація дає змогу цікаво і доступно розповісти дошкільнятам і молодшим школярам про родину флейт. Порівняйте вигляд і звучання сестричок, поміркуйте, навіщо потрібні різновиди одного музичного інструмента.
Кожен музичний інструмент у певному творі чи його фрагменті може грати соло, і при цьому всі вони разом є членами однієї дружної команди — оркестру. Прислухайтеся з малятами до звучання оркестру, постарайтеся розпізнати голоси знайомих інструментів. Як злагоджено вони грають! Кожен веде власну партію, музиканти уважно прислухаються один до одного, тому й звучать разом дуже гармонійно.
Проведіть з малятами аналогію: оркестр — хор — робота в команді. Поговоріть про принципи командної роботи, важливість уміння слухати, узгоджувати свої дії з бажаннями та діями інших людей, взаємної довіри, дружньої підтримки, взаємодопомоги.
Матеріал збагатить і пожвавить музичні заняття, уроки курсу "Музичне мистецтво".