Пригоди на обкладинці

Кому потрібен сміттєвоз?

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

Що за життя без пригод? У нашому журналі вони починаються вже з обкладинки! Розглядайте її й поринайте у пригоди разом з Джмеликом, Ноткою, Книжечкою та Пензликом!

Звичайний незвичайний день

День видався ясний і погідний. Бабине літо лаштувалося до вирію й просушувало на павутинні останні теплі фарби. Сонце в'юнкою білкою стрибало по верхівках дерев, рудим хвостом малювало колючі портрети каштанів.

Джмелик, Книжечка, Пензлик і Нотка цього дня нікуди не поспішали. Тож подалися собі до парку — збирати листя для гербарію. Адже восени це найкращий спосіб нікуди не поспішати.

Дорогою вони купили по морозиву. І все було просто чудово. Аж надто.

— Щось не так сьогодні, вам не здається? — поділилася спостереженням Нотка.

— Так, згодна. Але що? — підтримала Книжечка.

Друзі на мить зупинились і роззирнулися довкола, але нічого надзвичайного не помітили. І лише коли минали пішохідний перехід, нарешті збагнули, в чому річ.

  • Розгляньте картину на обкладинці. Як гадаєте, на ній зображено вихідний чи будній день? Знайдіть Джмелика та його друзів.
  • Хто вирушив на відпочинок із сім'єю? Хто з друзями? А кому й самому добре?
  • Спробуйте відшукати двох власників собак, чотирьох велосипедистів, десять наплічників, усіх птахів і того, хто прикидається кимось іншим.
  • Уявіть себе на цій картині. Чим би ви займалися? Чому?
  • Що незвичайного ви помітили на вулиці?

— Авжеж! — ляснув себе по лобі Джмелик. — Як я міг забути! Сьогодні ж 22 вересня — Всесвітній день без автомобілів.

І справді, на вулицях геть не було автівок! Містяни прогулювалися пішки або каталися на велосипедах, роликах, самокатах... Від того місто наче аж стало чепурнішим. Та й дихалося легше. Навіть хмарки в небі здавалися білішими.

  • Як гадаєте, для чого по всьому світу вирішили відзначати день без автомобілів?
  • Знайдіть того, хто "порушив" Всесвітній день без автомобілів і таки вивів свою машину на дорогу.
  • Знайдіть на картині пристосування, що пришвидшують пересування без шкоди для довкілля.
Завдання від Джмелика. Біля транспортних засобів, які шкодять довкіллю, наклейте знак “шкідливо”, а біля безпечних (екологічних) — “безпечно”.

Таємниче зникнення

Зненацька святкову атмосферу сколихнув ляскіт покришок. Перехожі ледь устигли відскочити, і повз натовп на шаленій швидкості промчав сміттєвоз. Його відчайдушно намагався наздогнати на самокаті чоловік у жовтому комбінезоні. Але сили були нерівні. Самокат безнадійно відставав, аж поки переслідування геть не втратило сенс. Тож зрештою чоловік зупинився і спересердя пожбурив його вбік.

— Куди-и-и ж ти... сміттє-хе-хе-возе?! — прохрипів він услід утікачеві.

Відтак витер піт з чола, трохи відсапався, а тоді підняв свій самокат і понуро поплентався геть. Напевно, писати заяву до поліції.

Джмелик, Нотка, Книжечка і Пензлик перезирнулися.

— Схоже, пригоди почалися... — сказав Джмелик, але його голос не був радісним.

Довідка від Джмелика

В усьому світі люди сушать голови над однією, спільною для всіх, проблемою: як не потонути у власному смітті. В різних країнах її розв'язують по-різному.

Наприклад, сміття спалюють, а теплом, яке від цього утворюється, обігрівають оселі.

Або сортують відходи і переробляють їх на нові матеріали.

Є й велетенські сміттєзвалища, де люди просто залишають відходи, бо не знають, що з ними робити.

  • А як, на вашу думку, найкраще позбуватися сміття?
  • Чому засмутився Джмелик?
  • Спробуйте розповісти, який шлях проходить шкурка банана, який ви з'їли. Де вона врешті-решт має опинитися? Що роблять з велетенською купою сміття, яке збирають з усієї вашої вулиці?
  • Поміркуйте, чим загрожує місту зникнення сміттєвоза.

Звісно, про гербарій уже ніхто й не згадував. Усі думки Джмелика, Пензлика, Книжечки та Нотки були про те, що робити зі сміттям, якого ставало дедалі більше.

Наступного дня сміттєвоз на вулицях міста так і не з'явився. І занепокоїлися вже всі його жителі.

Життя серед сміття

Сміття в місті назбиралося мало не по коліна. Джмелик з друзями докладали всіх зусиль, щоб зменшити кількість відходів.

  • Порівняйте обидва малюнки і тих самих персонажів у різних ситуаціях. Чи змінився їхній настрій? Розкажіть, що можуть відчувати люди, які мешкають у такому брудному місті.
  • Куди поділа сміття родина, що влаштувала пікнік? Як зазвичай чините ви, коли відпочиваєте з батьками на природі?
  • Якого персонажа "спіймала" жувальна гумка? Чи потрапляли ви у подібні ситуації? Як це було?
  • Кого немає на другому малюнку? Чи можна зробити якісь припущення стосовно того, куди поділися ці персонажі?
  • Як можна перемогти сміття, дізнайтеся у Клубі допитливих (с. 7-9).

У поліції тим часом намагалися з'ясувати обставини зникнення сміттєвоза та відшукати його.

  • Як гадаєте, чи хтось із цих осіб причетний до зникнення сміттєвоза? Спробуйте висунути різні версії.
  • Придумайте, як повернути машину в місто.

Сміттєвоз повернувся!

Одного ранку Джмелик почув на подвір'ї знайомий звук і визирнув у вікно. Сміттєвоз звичним рухом піднімав повнісінький бак сміття, аби перекинути його у кузов. Джмелик відчинив кватирку й гукнув:

— Привіт, друже! Як добре бачити тебе знову! Без тебе ми мало не потонули у смітті! Де ж ти був?

Сміттєвоз привітно поблимав фарами:

— Привіт, Джмелику! Мені вже розповіли... Ніколи б не подумав, що я такий необхідний. Друзі запросили мене на перегони сміттєвозів. Звісно, я не міг їх пропустити. Було дуже цікаво! А тепер у мене багато роботи! Бувай!

  • Відвідайте перегони сміттєвозів у Ігротеці (с. 15-17).

Невдовзі на вулицях знову запанувала чистота, але Джмелик та інші мешканці міста вже зовсім інакше ставилися до того, що викидають у смітник.

  • Поміркуйте, що саме змінилося. Якби художник намалював ще й третю ілюстрацію до цієї пригоди, що було б на ній зображено?
  • Чи захотілося вам щось змінити у власному житті після того, як ви дізналися про цю пригоду?

Дослідіть з дитиною, скільки сміття викидає родина щотижня, порахуйте, скільки викидається за рік. Обчисліть висоту цієї сміттєвої гори. З чим можна порівняти її? Знайдіть усміхнені й незвичайні порівняння!

З’ясуйте, чого ви викидаєте найбільше, спробуйте класифікувати сміття, поміркуйте, чи може сміття принести користь вам та іншим людям. Як можна ефективно використовувати сміття? А яке сміття не можна викидати у звичайний смітник? Чому? Придумайте свою історію про сміття.

Та чи тільки сміття засмічує довкілля? Який транспорт забруднює наше повітря, малята зможуть дізнатися, розв’язавши завдання з наліпками.

Які пригоди можуть трапитися далі? Гайда на наступну сторінку номера!

 

Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Кому потрібен сміттєвоз?”

Завантажити презентацію для дітей

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Сюжетна картина вводить дітей у світ пригод (а це завжди захопливо, тож кращої мотивації годі й шукати), які продовжуються на наступних сторінках вересневого випуску журналу “Джміль”. Але це не прості пригоди, а пізнавальні: дошкільнята та учні молодших класів дізнаються, як зробити наші міста чистішими та охайнішими, куди дівається сміття і чи можна зробити його корисним.

Зверніть увагу ще на одну незвичайну особливість номера: цього разу в ньому опубліковано одразу дві сюжетні картини, тож можна порівняти з малятами охайне і неохайне місто, побачити (а не тільки уявити) розвиток подій, отримати додатковий наочний матеріал.

Проведіть за публікаціями цього номера екологічний квест на уроках чи заняттях з природознавства, креативну виховну годину. А ця публікація може стати водночас і зачином, і фіналом квесту.









<< До змісту номера (“Джміль” № 9 /2017)