Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
<< До змісту номера (“Джміль” № 9 /2017) | До наступної статті > |
Кому потрібен сміттєвоз?
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
Що за життя без пригод? У нашому журналі вони починаються вже з обкладинки! Розглядайте її й поринайте у пригоди разом з Джмеликом, Ноткою, Книжечкою та Пензликом!
Звичайний незвичайний день
День видався ясний і погідний. Бабине літо лаштувалося до вирію й просушувало на павутинні останні теплі фарби. Сонце в'юнкою білкою стрибало по верхівках дерев, рудим хвостом малювало колючі портрети каштанів.
Джмелик, Книжечка, Пензлик і Нотка цього дня нікуди не поспішали. Тож подалися собі до парку — збирати листя для гербарію. Адже восени це найкращий спосіб нікуди не поспішати.
Дорогою вони купили по морозиву. І все було просто чудово. Аж надто.
— Щось не так сьогодні, вам не здається? — поділилася спостереженням Нотка.
— Так, згодна. Але що? — підтримала Книжечка.
Друзі на мить зупинились і роззирнулися довкола, але нічого надзвичайного не помітили. І лише коли минали пішохідний перехід, нарешті збагнули, в чому річ.
- Розгляньте картину на обкладинці. Як гадаєте, на ній зображено вихідний чи будній день? Знайдіть Джмелика та його друзів.
- Хто вирушив на відпочинок із сім'єю? Хто з друзями? А кому й самому добре?
- Спробуйте відшукати двох власників собак, чотирьох велосипедистів, десять наплічників, усіх птахів і того, хто прикидається кимось іншим.
- Уявіть себе на цій картині. Чим би ви займалися? Чому?
- Що незвичайного ви помітили на вулиці?
— Авжеж! — ляснув себе по лобі Джмелик. — Як я міг забути! Сьогодні ж 22 вересня — Всесвітній день без автомобілів.
І справді, на вулицях геть не було автівок! Містяни прогулювалися пішки або каталися на велосипедах, роликах, самокатах... Від того місто наче аж стало чепурнішим. Та й дихалося легше. Навіть хмарки в небі здавалися білішими.
- Як гадаєте, для чого по всьому світу вирішили відзначати день без автомобілів?
- Знайдіть того, хто "порушив" Всесвітній день без автомобілів і таки вивів свою машину на дорогу.
- Знайдіть на картині пристосування, що пришвидшують пересування без шкоди для довкілля.
Таємниче зникнення
Зненацька святкову атмосферу сколихнув ляскіт покришок. Перехожі ледь устигли відскочити, і повз натовп на шаленій швидкості промчав сміттєвоз. Його відчайдушно намагався наздогнати на самокаті чоловік у жовтому комбінезоні. Але сили були нерівні. Самокат безнадійно відставав, аж поки переслідування геть не втратило сенс. Тож зрештою чоловік зупинився і спересердя пожбурив його вбік.
— Куди-и-и ж ти... сміттє-хе-хе-возе?! — прохрипів він услід утікачеві.
Відтак витер піт з чола, трохи відсапався, а тоді підняв свій самокат і понуро поплентався геть. Напевно, писати заяву до поліції.
Джмелик, Нотка, Книжечка і Пензлик перезирнулися.
— Схоже, пригоди почалися... — сказав Джмелик, але його голос не був радісним.
Довідка від Джмелика
В усьому світі люди сушать голови над однією, спільною для всіх, проблемою: як не потонути у власному смітті. В різних країнах її розв'язують по-різному.
Наприклад, сміття спалюють, а теплом, яке від цього утворюється, обігрівають оселі.
Або сортують відходи і переробляють їх на нові матеріали.
Є й велетенські сміттєзвалища, де люди просто залишають відходи, бо не знають, що з ними робити.
- А як, на вашу думку, найкраще позбуватися сміття?
- Чому засмутився Джмелик?
- Спробуйте розповісти, який шлях проходить шкурка банана, який ви з'їли. Де вона врешті-решт має опинитися? Що роблять з велетенською купою сміття, яке збирають з усієї вашої вулиці?
- Поміркуйте, чим загрожує місту зникнення сміттєвоза.
Звісно, про гербарій уже ніхто й не згадував. Усі думки Джмелика, Пензлика, Книжечки та Нотки були про те, що робити зі сміттям, якого ставало дедалі більше.
Наступного дня сміттєвоз на вулицях міста так і не з'явився. І занепокоїлися вже всі його жителі.
Життя серед сміття
Сміття в місті назбиралося мало не по коліна. Джмелик з друзями докладали всіх зусиль, щоб зменшити кількість відходів.
- Порівняйте обидва малюнки і тих самих персонажів у різних ситуаціях. Чи змінився їхній настрій? Розкажіть, що можуть відчувати люди, які мешкають у такому брудному місті.
- Куди поділа сміття родина, що влаштувала пікнік? Як зазвичай чините ви, коли відпочиваєте з батьками на природі?
- Якого персонажа "спіймала" жувальна гумка? Чи потрапляли ви у подібні ситуації? Як це було?
- Кого немає на другому малюнку? Чи можна зробити якісь припущення стосовно того, куди поділися ці персонажі?
- Як можна перемогти сміття, дізнайтеся у Клубі допитливих (с. 7-9).
У поліції тим часом намагалися з'ясувати обставини зникнення сміттєвоза та відшукати його.
- Як гадаєте, чи хтось із цих осіб причетний до зникнення сміттєвоза? Спробуйте висунути різні версії.
- Придумайте, як повернути машину в місто.
Сміттєвоз повернувся!
Одного ранку Джмелик почув на подвір'ї знайомий звук і визирнув у вікно. Сміттєвоз звичним рухом піднімав повнісінький бак сміття, аби перекинути його у кузов. Джмелик відчинив кватирку й гукнув:
— Привіт, друже! Як добре бачити тебе знову! Без тебе ми мало не потонули у смітті! Де ж ти був?
Сміттєвоз привітно поблимав фарами:
— Привіт, Джмелику! Мені вже розповіли... Ніколи б не подумав, що я такий необхідний. Друзі запросили мене на перегони сміттєвозів. Звісно, я не міг їх пропустити. Було дуже цікаво! А тепер у мене багато роботи! Бувай!
- Відвідайте перегони сміттєвозів у Ігротеці (с. 15-17).
Невдовзі на вулицях знову запанувала чистота, але Джмелик та інші мешканці міста вже зовсім інакше ставилися до того, що викидають у смітник.
- Поміркуйте, що саме змінилося. Якби художник намалював ще й третю ілюстрацію до цієї пригоди, що було б на ній зображено?
- Чи захотілося вам щось змінити у власному житті після того, як ви дізналися про цю пригоду?
Дослідіть з дитиною, скільки сміття викидає родина щотижня, порахуйте, скільки викидається за рік. Обчисліть висоту цієї сміттєвої гори. З чим можна порівняти її? Знайдіть усміхнені й незвичайні порівняння!
З’ясуйте, чого ви викидаєте найбільше, спробуйте класифікувати сміття, поміркуйте, чи може сміття принести користь вам та іншим людям. Як можна ефективно використовувати сміття? А яке сміття не можна викидати у звичайний смітник? Чому? Придумайте свою історію про сміття.
Та чи тільки сміття засмічує довкілля? Який транспорт забруднює наше повітря, малята зможуть дізнатися, розв’язавши завдання з наліпками.
Які пригоди можуть трапитися далі? Гайда на наступну сторінку номера!
Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Кому потрібен сміттєвоз?”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Сюжетна картина вводить дітей у світ пригод (а це завжди захопливо, тож кращої мотивації годі й шукати), які продовжуються на наступних сторінках вересневого випуску журналу “Джміль”. Але це не прості пригоди, а пізнавальні: дошкільнята та учні молодших класів дізнаються, як зробити наші міста чистішими та охайнішими, куди дівається сміття і чи можна зробити його корисним.
Зверніть увагу ще на одну незвичайну особливість номера: цього разу в ньому опубліковано одразу дві сюжетні картини, тож можна порівняти з малятами охайне і неохайне місто, побачити (а не тільки уявити) розвиток подій, отримати додатковий наочний матеріал.
Проведіть за публікаціями цього номера екологічний квест на уроках чи заняттях з природознавства, креативну виховну годину. А ця публікація може стати водночас і зачином, і фіналом квесту.