Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
<< До змісту номера (“Джміль” № 11 /2017) | До наступної статті > |
Неможлива історія
Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)
Вам сподобалася обкладинка цього випуску? Знайшли на ній те, чого не може бути у звичайному класі? А уявіть, що сюди ще й прийшов новачок, до того ж дуже незвичний...
Несподіване знайомство
Після осінніх канікул у класі, де вчився Джмелик, з'явився новий учень. Чи то пак учениця...
— Добрий день, діти! — привіталась учителька. — Знайомтеся, це... Ой, де ж ти?! З-під учительського столу почулося шарудіння. — Мабуть, соромиться, — пояснила вона й зникла під столом.
Там зашаруділо ще більше, а потім загрюкало. Раптово стіл затрясся й підскочив. Книжки, ручки, годинник і маленьке погруддя Шевченка впереміж полетіли додолу.
— Ай-ай-ай, рятуйте! Лоскотно! — писнув голосок, що явно не належав учительці. А тоді все стихло. Чутно було тільки, як у сусідньому класі писали диктант.
Зненацька з-під столу вигулькнула чиясь розкуйовджена чуприна. А потім і вчителька, яка лагідно підштовхувала вперед новачка з цукерками в руках...
- Намалюйте, яким ви уявляєте бабайка.
— Так от, діти, — продовжила вчителька. — Я хочу представити вам нашу нову ученицю. Тобто учня.
— Ось цукерки. Це вам.
— А-а-а-ай! — прокотилося класом, коли учні побачили, хто це сказав.
У Зої Калапузі з першої парти навіть волосся стало дибки.
— Та це ж... Та це ж... — вона відсахнулася і затулила очі руками, аби не бачити те, що бачили всі.
— Так, так, любі діти, не лякайтеся, — заспокоїла вчителька, — це бабайко. Бабайко Мокризоня.
- Уявіть, що бабайко — це ви. Як би ви лякали дітей? А дорослих?
— А Мокризоня — це ім'я чи прізвище? — спантеличено перепитав відмінник Сашко Горішок.
— Це по батькові, — тонюсіньким голосочком відповів бабайко.
— Ти хлопчик чи дівчинка? — Сашко зацікавлено роздивлявся новачка.
— Але ж цього не може бути! — обурилася Настя Чубчик. — Бабайко — це дитяча вигадка!
- Розкажіть, яких іще страшних істот ви знаєте. Поміркуйте, які з них справжні, а які — вигадані. Чому ви їх боїтеся?
— Сама ти вигадка, — ображено буркнув бабайко й насупився.
— Не ображайся, Настя вибачиться. Правда ж, Настю? — суворо перепитала вчителька. — Біля неї саме є вільне місце, сідай, — звернулась вона до бабайка.
Мокризоня поплентався до Настиної парти, розклав свої речі. Й розпочався урок читання. Якщо це можна було назвати уроком. Звісно, всі тільки те й робили, що, наче ненароком, озиралися на бабайка й перешіптувалися.
- Як би ви почувалися на місці бабайка?
Непросто бути новачком
На перерві діти швиденько розхапали цукерки з бабайчиного пакунка. Подивитися на нового учня збіглася вся школа.
— Не бійтеся, він хороший! Я сиджу з ним за однією партою, — гордо розповідала Настя старшокласникам. — Просто треба мити руки після того, як його погладиш.
— А ще він уміє подавати лапу! — втрутився й собі Сашко Горішок.
- Що ще могли розповісти однокласники про Мокризоню?
На другому уроці бабайко правильно розв'язав задачку, і хтось влучив у нього з плювачки. А на третьому — Мокризоня сів на жуйку, яку йому підклали на стілець. Стілець прилип до штанів, і коли бабайка викликали до дошки, то він устав разом зі стільцем, наче з панциром. Ото сміху було!
Бабайко теж сміявся до сліз. А потім зібрав свої речі й поплентався до виходу.
— Бу! — сказав він на прощання. І враз усі заклякли від переляку. Коли ж оговтались, то до самого вечора обговорювали, який бабайко потворний і нетовариський.
- Пригадайте, як ви зустрічали когось новенького, хто вам був не дуже до вподоби.
А зранку Настя Чубчик прийшла до школи раніше і написала на дошці: "Мені дуже соромно! Вибач!". Почали сходитися й інші учні, дехто навіть приніс бабайкові цукерки...
Але місце, де сидів Мокризоня, було порожнє. Не з'явився він і наступного дня. І взагалі в школі його більше ніхто не бачив.
- Як ви вважаєте, чи справді історія, що сталася в класі Джмелика, неможлива?
- Як гадаєте, чому бабайко завітав саме до цього класу і чому не повернувся?
- Розкажіть, які неймовірні речі відбувалися б у класі, якби бабайко лишився.
- Знайдіть на обкладинці Джмелика, Зою Калапузю, Настю Чубчик і Сашка Горішка.
Завітаймо до класу
- Розгляньте обкладинку журналу і...
поміркуйте
- з ким би ви хотіли сидіти за партою
- що із зображеного на картині можна побачити у вашому класі
- про що думає кожен учень
- що може заважати іншим, а хто точно нікого не потривожить
- кому до душі спорт, музика, малювання, конструювання
- хто любить побути на самоті
знайдіть
- таке, мого не може бути
- тих, хто бачить сни
- те, чим можуть поживитися люди і не тільки
- спортивне приладдя
- те, чим можна забруднитися
- того, хто в шапці
полічіть
- цукерки
- рюкзаки
- пенали
- телефони
- тварин
- дівчаток
наклейте
- біля кожного те, що йому належить
Заувага для дорослих
Бесіда за цією оповідкою може розгортатися по-різному. Можна привернути увагу дітей до ставлення до новачків або обговорити дитячі страхи, або ж підвести малят до думки, що бабайко був кумедною вигадкою учнів і не повернувся тому, що його просто не існує.
- Якою вам здалася Мокризоня? Чим вона вам подобається? Як налагодити стосунки з бабайкою?
- Чи уважно ви прочитали історію? Поміркуйте, чи насправді вона неймовірна. Можливо, у вас у групі чи класі є своя Мокризоня? Як зробити так, щоб історія з нею у вашому колективі мала щасливий кінець?
Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Неможлива історія”
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Цілком реальна життєва ситуація — у колективі з’явився новачок. До того ж подана у цікавій, доступній формі. Розглянувши та обговоривши її, діти усвідомлять, що від кожного з них залежить, чи затишно буде новачку, чи залишиться він з ними, а чи буде змушений шукати собі інших друзів.
Поговоріть з дітьми про те, що ідеальних людей не існує: у кожного з нас є й свої недоліки, і гарні риси. І треба вміти поважати особливості інших людей, звісно, якщо вони не суперечать загальноприйнятим нормам поведінки.
Пограйте з малятами у гру “Комплімент”: нехай діти стануть у коло і по черзі скажуть один одному щось приємне. Придумайте власні подібні ігри.
Матеріал допоможе провести цікаву виховну годину чи бесіду на морально-етичну тему з дошкільнятами і молодшими школярами.