Завершується передплата на січень 2020 року.
Отримайте знижку до 20%

Самчитайлик

За матеріалами журналу “Джміль”, 2001, № 1

Казка про ромашку

Невигадана історія з продовженням

Одного погожого літнього дня Джмелик з друзями пішли на прогулянку. Дівчаток захопив віршик — вони весь час його наспівували. Ось він:

Ромашка

На стрункій високій ніжці,
Біля річки, на лужку,
У косинці‑білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим
Усміхалася мені...
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: “Ні!”
Марія Познанська

► Яку квіточку зустріла на лузі поетеса? Як вона називається?

► Чи схожа ця квіточка на сонечко? Чим саме?

► На що ще вона схожа?

► Чим є квіточка для бджілки? Які ще комахи прилітають до квіточок?

► Чим комахи допомагають квітам? А квіти комахам?

► Чому бджілка не дозволила зірвати квіточку?

► Які ще квіти можна зустріти на лузі?

Друзі знайшли у парку затишний куточок. Вони не дуже часто сюди зазирають. Тому їх приємно здивувала пишна клумба з яскравими квітами.

— Які гарні квіточки! — вигукнули друзі.

Їх захопила різнобарвна краса клумби. Вітерець лагідно пестив пелюсточки, пістряві голівки торкалися одна одної, немов квіти пошепки обмінювались новинами...

А ж ось у небі з’явилася хмаринка. Така малесенька, що навіть сонечко продовжувало яскраво світити, а крізь його промінці сіявся приємний, лагідний дощик, вмиваючи й сонечко, і квіточки. Він був таким теплим, що друзі навіть парасольки вирішили не розкривати. Дощику раділо все довкола — і травичка, й дерева, і квіточки, й пташки, і дітки.

Ізабела Кржижковська "Весняний дощ"

— Який теплий сонячний дощик! — весело вигукнула Нотка і аж заспівала.

— Може, після нього і веселку побачимо! — озвався Пензлик.

— Такий усміхнений дощик іще називають курячим, — додав Джмелик. — Усі завжди йому радіють.

► Як ви гадаєте, які квіти можна побачити на клумбі влітку?

► Чому курячий дощик іще називають тихим?

► Спробуйте відтворити голос цього дощику. Які предмети допоможуть це зробити?

Та слідом за маленькою з’явилася велика сердита хмара і затулила сонце. Усе одразу потемніло, і пустився вже не веселий дощик, а справжній дощище — з великими рясними краплями та сердитим вітром.

В’ячеслав Контурієв "Палітра літньої грози"

► Опишіть цей дощ.

► Чи приємно було квіточкам умиватися ним?

► А чи корисно?

► Чи можна назвати цей дощ голосним?

► Відтворіть голос цього дощу. Що допоможе це зробити?

З кожною хвилиною дощ усе більше розходжувався. І нарешті полив як з відра. Стежинки перетворилися на бурхливі стрімкі річки, а за барабанним боєм важких крапель уже майже нічого не було чутно.

Олексій Васильєв "Гроза, береза, іван-чай"

► Як можна назвати такий дощ?

► Який у нього характер?

► Чи корисний він? Чому?

► Який музичний інструмент найкраще підходить для відтворення звуку такого дощу?

Стояти під таким дощиськом було неприємно, тож друзі стрімголов помчали додому. Вийшовши ж після дощу надвір, вони побачили…

► Малята, як ви гадаєте, що побачив Джмелик з друзями?

► Який вигляд мали квіти після дощу?

► Чи сподобався їм такий дощ? Чому ви так вважаєте?

Увечері, коли друзі чаювали, Пензлик пригадав, що отримав лист з ілюстрованою казкою, яку склали малята з Христинівського дитячого садка № 3 на Черкащині. Пензлик відкрив конверт, і друзі побачили початок оповідки та малюнки. Дивіться!

Жила на світі Ромашка, і вона дружила із Сонечком. Сонечко світило й гріло, і Ромашка росла. Іноді до неї на гостину прилітав легенький Вітрець, а часом маленька Хмаринка затуляла Сонцеві личенько, і на квітку падав теплий тихий Дощик. Ромашка раділа Дощикові й росла ще краще. Аж ось одного разу...

Малюнки Олени Рябоконь

Продовжте оповідку. А допоможуть це зробити запитання. Отож поміркуймо...

► Яких несподіваних сюрпризів можна чекати від погоди після теплої сонячної днини?

► Чим відрізняються хмари на небі, коли йде тихий дощ, і під час грози?

► Чого над усе бояться квіти?

► До кого Ромашка могла б звернутися по допомогу?

► Хто здатний позмагатися з лихою Хмарою?

► Що найбільш цілюще для рослини?

► Чим тішилася Ромашка, і як їй жилося далі?

Пензлику дуже сподобалася оповідка у малюнках, він заходився продовжувати її ілюструвати. Книжечка почала складати віршовану оповідку, а Нотка придумувала мелодію, на яку її можна наспівувати. А що придумали ви? Якою буде ваша історія з Ромашчиного життя?


До скарбнички методиста

У матеріалі читачі знайдуть вірш Марії Познанської “Ромашка” та ілюстровану оповідку, продовжити яку мають малята, а також бесіду з дошкільнятами і молодшими школярами на їх основі. З їх допомогою буде неважко навчити дітей здійснювати смисловий аналіз тексту, переказувати твір, визначати характери персонажів, встановлювати причинно‑наслідкові зв’язки, а також розвивати образне мислення, пам’ять, увагу малят.

Публікація допоможе педагогам і батькам виховувати свідомих читачів, пробудити інтерес дошкільнят та молодших школярів до самостійного читання, навчати їх розуміти зміст художніх творів, образну мову поезії, складати творчі розповіді.

Матеріал можна використати на заняттях та уроках з читання, розвитку мовлення, української мови й літературного читання, у виховних годинах та бесідах з емоційно‑ціннісного розвитку.