Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!  

Світанки у природі та в мистецтві

Розвиваємо мислення і відчуття


Відкриваючи дітям світ, формуючи цілісну його картину, маємо вчити їх користуватися різними джерелами пізнання, досліджувати об'єкти та явища під різними кутами зору і за допомогою всіх можливих засобів, критично осмислювати здобуту інформацію. Це надважливе для сучасної людини вміння, без якого не обійтися в інформаційному суспільстві. Подана стаття допоможе організувати бесіди з дітьми, активізувати їхнє мислення, пізнавальну діяльність, а ще — подарувати малюкам насолоду від спілкування з мистецтвом.

ФОРМУЄМО ЦІЛІСНУ КАРТИНУ СВІТУ

Дуже важливо допомагати дітям пізнавати світ цілісно, системно, з опорою на власні відчуття та емоції. Так вони зможуть в усій повноті й виразності сприймати об'єкти та явища навколишньої дійсності: відчуваючи — міркувати і діяти, споглядаючи — розуміти, милуватися і при цьому не завдавати довкіллю шкоди.

Спершу в свідомості дитини виникає емоційний образ об'єкта. Завдання педагога — підтримати його і поступово підвести малюка до створення наукового образу. Таким чином, ведучи вихованців від образів в уяві до наукових знань про об'єкт, отримуємо образи в знаннях та знання в образах.

Різні джерела інформації відкривають дитині різні сторони явищ та об'єктів. І тільки порівняння та взаємодоповнення відомостей з різних джерел допоможе створити цілісну картину. Тому маємо вчити малят аналізувати свої відчуття, розрізняти об'єктивне й суб'єктивне, грамотно використовувати те й інше, перевіряти, наскільки відчуття надійні, ставитися до них критично і використовувати пережитий досвід для здобуття нових знань.

Відкриті запитання спонукають до розмірковування, висування власних ідей, пошуку нестандартних шляхів розв'язання поставленої проблеми, аналізу і, зрештою, формують критичне ставлення до отриманих результатів.

Активізувати пізнавальний розвиток дитини, навчити її дивитися й бачити, слухати і чути, спостерігати й відчувати світ навколо, помічати в ньому зміни й знаходити їх причини допоможуть відкриті запитання (на які немає і не може бути єдиної відповіді).

Розгляньмо, наприклад, як засоби живопису, художньої літератури, музики можуть допомогти дітям подивитися під різними кутами зору на таке природне явище як світанок. Порівняймо з нашими вихованцями світанки в природі й відображення їх засобами мистецтва. Звуки і барви гармонійно доповнюють словесний опис, і ми маємо змогу побачити світанок в усій його красі очима художників, поетів, музикантів, додавши й свої враження.

Звісно, дітям непросто відразу проаналізувати різнопланову інформацію з кількох джерел, тому долучаємо ці джерела поступово: спочатку активізуємо власний досвід малюків, допомагаємо їм інтегрувати життєвий досвід одне одного, потім по одному вводимо різні джерела (залежно від того, які з них ближчі дітям певної групи). Таким чином отримуємо цілу палітру відомостей про світанок, знання дошкільнят уточнюються, поглиблюються, активізується їхня пізнавальна діяльність. Якщо педагогові вдалося зацікавити малюків, вони надалі самі намагатимуться більше дізнатися про це явище природи.

В'ячеслав Палачов "Світанок"

Пропонуємо конструктор бесід‑спостережень з дошкільнятами. Із запропонованих відкритих запитань і завдань можна побудувати ланцюжок бесід для використання на заняттях з художньо‑естетичного розвитку, ознайомлення з довкіллям, з розвитку мовлення на музичних заняттях. Вони також можуть стати основою проектної діяльності з дітьми, яка допомагає виявити міжпредметні зв'язки, є вдалою формою організації роботи над різними темами.

КАРТИНИ — ВІЗУАЛЬНІ ОБРАЗИ

Художники дають нам змогу побачити світанки в різні пори року, в різних місцевостях, неспішно роздивитися їх, обговорити, порівняти побачене. Живопис допомагає сприйняти світанок очима іншого, звернути увагу на те, чого ми раніше, можливо, не помічали.

Бесіда з дітьми "Світанок у живописі"

Чи бачили ви, як прокидається сонечко, як вранці воно, ще трішечки заспане, озирає землю? Як усе живе разом з ним радіє новому дню? Прокиньтеся рано, коли сонечко ще тільки викочується на небосхил, можливо, й удосвіта, — і привітайтеся з першими сонячними промінцями.

Сонечко визирає з-за хмаринки, цікавиться: "Яка погода? Хто вже почав прокидатися? Чи не рано мені вставати?", — чепуриться, вмивається росою, розчісує промінці. "Який у мене вигляд? Чи не соромно мені на небі показуватися?" — запитує у хмаринок та пташок, що прокидаються найпершими, і велично, повагом випливає на небо.

Небо міниться різними барвами, вітаючи сонечко. Хмаринки вдягають ошатні сукенки. Усе навколо сяє, радіє лагідним промінчикам.

► Як змінюється все навкруги? Як ви вважаєте, чому?

► Які барви переважають у природі?

► Від чого залежать барви світанку? Від стану погоди? Від пори року? Від місцевості? А може, від близькості до води чи віддаленості від неї?

Часто водойми (озера, річки, моря) вночі вкриваються туманом, ніби пухнастою ковдрою: за день сонечко нагріває воду, а вночі вона вистигає, і пара, яка утворюється під час охолодження води, вкриває водойми. Уранці сонечко знову визирає, скидає цю ковдру, будить усіх: "Ну ж бо, вставайте, соньки!".

► Подивіться на картини. Які барви обрали художники, аби змалювати туман? Як ви гадаєте, чому саме такі?

► Якими кольорами ви б зобразили туман?

► Доберіть слова, які описують туман.

► З чим його можна порівняти?

Сонечко привітно всміхається і будить усіх — жучків, пташок, павучків, кожну рослинку…

► Кого ще будить сонечко?

► Розкажіть, як усе живе прокидається.

► Знайдіть на картинах ознаки пробудження природи. Які ще ознаки ви знаєте?

► Як сонечко змінює забарвлення дерев уранці?

► Подивіться, якими барвами художники змальовують вранішню природу. Чому вони обрали саме такі кольори? Які барви використали б ви? Чому?

Покажіть дітям уже знайомі їм картини із зображеннями світанків. Можна заздалегідь розмістити їх у куточку живопису в груповій кімнаті. Діти, граючись, розглядатимуть їх.

На занятті по черзі продемонструйте малюкам кілька різних картин. Бажано, щоб на них були зображені світанки в різні пори року, з різними природними явищами.

Олександр Мілюков "Світанок на болоті"

► Які пори року зображені на картинах. Поясніть, за якими ознаками ви це визначили.

► Чим різняться світанки в різні пори року? Розкажіть про літній, осінній, зимовий, весняний світанки.

► Порівняйте зображення світанків на різних картинах. Доберіть слова для опису кожної картини.

► Які барви переважають на картинах?

► Придумайте назви до картин. Поясніть свій вибір.

► Які явища природи можна спостерігати на світанку? Знайдіть їх на картинах.

► Намалюйте світанок таким, яким його бачите ви.

► Не забудьте про природні явища, які супроводжують схід сонця (роса, туман тощо).

Бесіду вела Ірина Стеценко

Продовження статті — бесіда з дітьми "Світанок у поезії" (за віршами Н. Красоткіної "Світанок", В. Луніна "Зимовий ранок"), слухання музики "Світанок у музиці" (п'єса "Зимовий ранок" з "Дитячого альбому" Петра Чайковського) читайте у журналі "Дошкільне виховання" № 12, 2015.

 

Завантажуйте електронний додаток
“Світанки у живописі”
Галерея картин сучасних художників

Завантажити презентацію для дітей











Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email: