Студія декоративного мистецтва

На тарілці, на макітрі розквітають рясно квіти

Подивіться-но довкола: яка гарна й барвиста наша країна! Від ранньої весни до пізньої осені прикрашають наші міста і села квіти: стрункі мальви й соняшники, яскраві чорнобривці та нагідки... Поза сумнівом, ви зможете продовжити цей перелік. Які ж ми щасливі, що завжди маємо поруч таку красу! Кажете, не завжди? А як же, мовляв, зима? Щоб і взимку милуватися улюбленими рослинами, українці здавна прикрашають свій одяг та рушники вишивкою, а посуд — розписом. Сьогодні ми познайомимо вас із декоративними керамічними виробами родом з села Опішні, що на Полтавщині.

Опішнянський декоративний розпис

Нам не відомо, хто і коли першим почав оздоблювати тарелі та куманці яскравими візерунками. Але ми знаємо, що близько ста років тому тисячі талановитих гончарів цього регіону привозили на ярмарки настільки гарно розписані іграшки та посуд, що покупці миттєво розбирали їх, і то за досить високими цінами.

Традиції декоративного розпису збереглися в Опішні донині. Сучасні гончарні круги та печі полегшили працю майстрів, але ліплення та розпис вони й досі виконують вручну, без ескізів. Тому серед великої кількості подібних виробів ви ніколи не знайдете двох однакових.

На опішнянському посуді ви побачите рослинний орнамент: гілки, ягоди, квіти, грона, колоски, об'єднані у букети та віночки. А які кольори їм притаманні? Зазвичай це світло-жовті, світло-зелені, блакитні візерунки на червоно-коричневому тлі. Кожен елемент має характерну контрастну обводку.

  • Розгляньте вироби майстрів на сторінках журналу, в наших електронних додатках чи у музеї села Опішні, а потім разом з друзями створіть свої власні.

Час перейти до практичного ознайомлення з декоративним розписом — прикрасимо макітру. Пензлик допоможе все зробити правильно — не пропустіть його майстер-клас з опішнянського декоративного розпису на сторінках друкованої версії журналу “Джміль”. Впевнені, що макітри у вас вийдуть на славу!

  • Чи помічали ви, що в декоративному розписі знайомі рослини та плоди інакші на вигляд, ніж у реальному житті? Уявіть себе майстрами декоративного розпису. Який вигляд матимуть на ваших виробах знайомі овочі, фрукти, ягоди — яблука, груші, вишні, виноград, гарбузи тощо? Намалюйте власні варіанти цих елементів.
  • Якими будуть на ваших розписах квіти — соняшник, мак, ромашка, майори, морозки?
  • Придумайте і намалюйте візерунки в стилі опішнянських на всі пори року — осінні, зимові, весняні, літні. Чим вони відрізнятимуться?

Пензлик чекає на ваші роботи. Впевнений, що вони будуть неперевершеними!

 

Завантажуйте електронний додаток
“На тарілці, на макітрі розквітають рясно квіти”

Завантажити презентацію для дітей

Електронний додаток з'явиться на сайті незабаром.

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація ознайомлює малят з особливостями опішнянського розпису, його елементами, відкриває дошкільнятам і молодшим школярам секрети техніки.

Розкажіть дітям, чим зображення у декоративному розписі відрізняється від природного оригіналу, пошукайте разом аналоги "елемент розпису — рослина", визначте, за якими ознаками ви впізнали реальну рослину.

Запропонуйте малятам пригадати рослини своєї місцевості, уявити, який вигляд вони матимуть у декоративному розписі, та створити власні візерунки. Це допоможе їм відчути й усвідомити, що народне мистецтво — не застигле минуле, що воно живе, весь час розвивається, і кожен з нас може придумувати і використовувати власні декоративні елементи в народному стилі у сучасних виробах.

Така діяльність розвиває фантазію, креативність, уяву, гнучкість і самостійність мислення, допомагає активізувати інтерес дошкільників та молодших школярів до образотворчої діяльності.

Оригінальні декоративні орнаменти можна створювати на заняттях з образотворчої діяльності, уроках курсу "Мистецтво", під час самостійної художньої діяльності, позакласної та гурткової роботи.








<< До змісту номера (“Джміль” № 7-8 /2018)