Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!
<< До змісту номера (“Джміль” № 5 /2016) | < До попередньої статті До наступної статті > |
Музичне відлуння осені
Бесіда зі слухання музики для дошкільнят та молодших школярів
От і настала осінь — неймовірно гарна й розмаїта пора року. Який настрій вона у вас створює? Напевно... різний. Адже це — найщедріша пора, коли триває збір урожаю, коли вдосталь солодких фруктів, а дерева вбрані у розкішні яскраві шати. Милуєшся цією красою і водночас трішечки сумуєш, бо розумієш — невдовзі все минеться. Опаде листя, стане холодніше, дощитиме, і нас більше вабитиме домашній затишок, аніж прогулянки на природі.
Щороку діти й дорослі по-різному сприймають розмаїття осінніх настроїв, а митці — композитори, поети, художники — передають їх у своїх творах. Спробуймо й ми відчути осінь разом з ними!
СУМНА КРАСА
З приходом пізньої осені наш настрій змінюється, адже дедалі частіше дощить, небо затягується сірими хмарами, холодний вітер зриває останнє листя з дерев. Сумна, здавалося б, картина. Проте й у такої осені є своя краса.
Наприкінці осені. Костянтин Первухін, 1887 р. |
► Який характер цієї музики — сумовитий, веселий, задумливий чи грайливий?
► Який її темп — спокійний чи швидкий?
Зверніть увагу: мелодія починається з окремих звуків, що нагадують зітхання.
► Спробуйте й ви зітхнути кілька разів поспіль. Поспостерігайте, як у цей час змінюється вираз вашого обличчя. Що відбувається з тілом? Люди зітхають, коли їм сумно. Чому ми сумуємо восени?
Мелодія звучить спочатку високо, а потім опускається — немовби листочок відривається від дерева, ширяє у повітрі й зрештою плавно опускається на землю.
► Послухайте твір іще раз. Уявіть себе деревами, які прощаються зі своїми листочками, похитуйте під музику руками-вітами, нахиляйтеся під поривами осіннього вітру, відчуйте холодні краплинки дощу й теплі промінці сонця. Чи вдалося вам при цьому не зрушити з місця?
Ось такою різною постає перед нами осінь у цих трьох творах — то життєрадісною, то сумною, але неодмінно прекрасною.
Завдання від Нотки
Складіть з частинок музичні інструменти для своєї
осінньої мелодії — наклейте наліпки.
Читачі друкованої версії журналу “Джміль” зможуть провести з дошкільнятами та молодшими школярами ще дві бесіди зі слухання музики: “Осінь — урожайна пора”, за п’єсою Роберта Шумана “Пора збирання винограду — весела пора!” (№ 33 з циклу творів для фортепіано “Альбом для юнацтва”), та “Звуки мисливського рогу” — на основі хору “Полювання” Йозефа Гайдна (№ 29 ораторії “Пори року”)), що допоможе ознайомити малят з новим для них музичним твором — ораторією.
Завантаживши електронний додаток до публікації, ви, як і завжди, зможете показати дітям в усій красі репродукції осінніх картин, дібраних до музичних творів.
Маленькі читачі зможуть уявити себе композиторами і виконати за допомогою яскравих наліпок фантазійне завдання Нотки.
П’єса Петра Чайковського “Жовтень. Осіння пісня
(цикл “Пори року”)
Хор “Полювання” (№ 29 ораторії Йозефа Гайдна “Пори року”)
Завантажуйте електронний додаток
“Музичне відлуння осені”
Електронний додаток з'явиться на сайті незабаром.
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.
До скарбнички методиста
Публікація допомагає навчити дітей емоційно сприймати музику, відчувати її настрій, порівнювати явища навколишньої природи зі звучанням різних музичних інструментів. Малята також ознайомлюються з новим для них музичним жанром — ораторією, порівнюють його з уже відомими, бачать, як різні музичні твори доповнюють одне одного, кожен по-своєму розповідаючи про осінь.
Цей матеріал стане у пригоді на музичних заняттях та уроках інтегрованого курсу “Мистецтво”.