Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!  

Оркестровий клас

Музичне відлуння осені

Бесіда зі слухання музики для дошкільнят та молодших школярів

От і настала осінь — неймовірно гарна й розмаїта пора року. Який настрій вона у вас створює? Напевно... різний. Адже це — найщедріша пора, коли триває збір урожаю, коли вдосталь солодких фруктів, а дерева вбрані у розкішні яскраві шати. Милуєшся цією красою і водночас трішечки сумуєш, бо розумієш — невдовзі все минеться. Опаде листя, стане холодніше, дощитиме, і нас більше вабитиме домашній затишок, аніж прогулянки на природі.

Щороку діти й дорослі по-різному сприймають розмаїття осінніх настроїв, а митці — композитори, поети, художники — передають їх у своїх творах. Спробуймо й ми відчути осінь разом з ними!

СУМНА КРАСА

З приходом пізньої осені наш настрій змінюється, адже дедалі частіше дощить, небо затягується сірими хмарами, холодний вітер зриває останнє листя з дерев. Сумна, здавалося б, картина. Проте й у такої осені є своя краса.

Завантажити презентації для дітейПослухайте п’єсу Петра Чайковського “Жовтень. Осіння пісня”
(з циклу творів для фортепіано “Пори року”)


Наприкінці осені. Костянтин Первухін, 1887 р.

► Який характер цієї музики — сумовитий, веселий, задумливий чи грайливий?

► Який її темп — спокійний чи швидкий?

Зверніть увагу: мелодія починається з окремих звуків, що нагадують зітхання.

► Спробуйте й ви зітхнути кілька разів поспіль. Поспостерігайте, як у цей час змінюється вираз вашого обличчя. Що відбувається з тілом? Люди зітхають, коли їм сумно. Чому ми сумуємо восени?

Мелодія звучить спочатку високо, а потім опускається — немовби листочок відривається від дерева, ширяє у повітрі й зрештою плавно опускається на землю.

► Послухайте твір іще раз. Уявіть себе деревами, які прощаються зі своїми листочками, похитуйте під музику руками-вітами, нахиляйтеся під поривами осіннього вітру, відчуйте холодні краплинки дощу й теплі промінці сонця. Чи вдалося вам при цьому не зрушити з місця?

Ось такою різною постає перед нами осінь у цих трьох творах — то життєрадісною, то сумною, але неодмінно прекрасною.

Завдання від Нотки

Складіть з частинок музичні інструменти для своєї
осінньої мелодії — наклейте наліпки.

Читачі друкованої версії журналу “Джміль” зможуть провести з дошкільнятами та молодшими школярами ще дві бесіди зі слухання музики: “Осінь — урожайна пора”, за п’єсою Роберта Шумана “Пора збирання винограду — весела пора!” (№ 33 з циклу творів для фортепіано “Альбом для юнацтва”), та “Звуки мисливського рогу” — на основі хору “Полювання” Йозефа Гайдна (№ 29 ораторії “Пори року”)), що допоможе ознайомити малят з новим для них музичним твором — ораторією.

Завантаживши електронний додаток до публікації, ви, як і завжди, зможете показати дітям в усій красі репродукції осінніх картин, дібраних до музичних творів.

Маленькі читачі зможуть уявити себе композиторами і виконати за допомогою яскравих наліпок фантазійне завдання Нотки.

Завантажити презентації для дітейП’єса Петра Чайковського “Жовтень. Осіння пісня
(цикл “Пори року”)

Завантажити презентації для дітейХор “Полювання” (№ 29 ораторії Йозефа Гайдна “Пори року”)

Завантажити презентації для дітейП’єса Роберта Шумана “Пора збирання винограду — весела пора!” (№ 33 з циклу творів для фортепіано
“Альбом для юнацтва”)


Завантажуйте електронний додаток
“Музичне відлуння осені”

Завантажити презентацію для дітей

Електронний додаток з'явиться на сайті незабаром.

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація допомагає навчити дітей емоційно сприймати музику, відчувати її настрій, порівнювати явища навколишньої природи зі звучанням різних музичних інструментів. Малята також ознайомлюються з новим для них музичним жанром — ораторією, порівнюють його з уже відомими, бачать, як різні музичні твори доповнюють одне одного, кожен по-своєму розповідаючи про осінь.

Цей матеріал стане у пригоді на музичних заняттях та уроках інтегрованого курсу “Мистецтво”.









<< До змісту номера (“Джміль” № 5 /2016)