Знайомтеся! Комплект нових підручників для 3 класу:
“Я досліджую світ” “Українська мова та читання” “Мистецтво”

Святковий день

“Джміль”, 2001, № 1

Зустрічаємо птахів

Сценарій свята для старших дошкільнят та молодших школярів
(повна версія)

Зала прикрашена гілками з набубнявілими бруньками. На центральній стіні — панно, яке відтворює провесінь. На бічних стінах — плакати, що зображують птахів та їхні гнізда, макети годівничок. Частина дітей уже вбрана в костюми птахів (горобців, синиць), інші вдягають наголовники під час дійства.

Під супровід української народної пісні “А вже весна” діти “кривим таночком” заходять до зали і стають півколом. “Вилітають” двоє горобчиків і двоє синичок.

Перший горобчик

Цінь-цвірінь!

Перша синичка

Дзень-дзелень!

(Разом)

Ой який чудовий день!

Другий Горобчик

Сяє сонце, і дзвінкі
Потекли уже струмки.

Друга синичка

Через гори вже ясна
В госты йде до нас Весна!

(Разом)

А щоб їй не заблукати,
Пісню будемо співати.

Виконується пісня‑танець “Прийди, прийди, весно красна”. У цей час до зали заходить Весна (дорослий) з кошиком первоцвітів і приєднується до хороводу. Закінчивши його, діти розширюють коло, а Весна залишається у центрі.

Весна

Добрий день усім у залі!
Радо вас я тут вітаю.
Ці весняні перші квіти
Вам дарую, любі діти.

Роздає з кошика маленькі букетики з білими квітами. Виконується “Танець підсніжників”.

Весна

Любо й гарно разом з вами,
Та сумую за птахами.

Хлопчик

Весно, не сумуй даремно —
Зараз ми пташок повернем.

Дівчинка

Гей, злітайтесь на закличку
І великі, й невеличкі.

Всі діти співають пісню “Пташок викликаю”. Вибігають шпаки й танцюють.

Перший шпак

Хоч на зріст ми невеличкі,
Але більші за синичку.

Другий шпак

Пір’ячко гарненьке маєм,
Перші весноньку вітаєм.

Третій шпак

Знають у містах і селах,
Що ми жваві та веселі.

Четвертий шпак

Несемо вам добру звістку:
Повертаються вже, звісно,
Із країн чужих пернаті.

Діти (разом)

Їх ми будем зустрічати.

Хлопчик

Я заграю на сопілці —
Сяде пташка тут, на гілці.

Виконує на сопілці нескладну мелодію або імітує гру під супровід фонограми.

Весна

Чую — вже пташки летять,
Їхні крила лопотять.

Діти в наголовниках перелітних птахів виходять на середину зали й виконують довільний танець (на вибір музкерівника).

Весна

Ці пташки, що тут літають,
Загадки про себе знають.

Птахи загадками розповідають про себе, а діти називають їх.

Лелека

Я білий птах із чорною ознакою,
І на даху свою лаштую хатку я.
Знайомі вам мій довгий дзьоб і клекоти.
То як же звуть мене, скажіть! Авжеж ... (лелекою).

Ластівка

Швидко всюди я літаю,
Безліч шкідників з’їдаю.
Під вікном гніздо будую,
Та у вас я не зимую.

Соловейко

Маю я великий хист,
Бо співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Любий і приємний людям.

Весна. А зараз я пропоную всім пограти у гру “Бюро знахідок”.

Формуються гурти‑команди по п’ятеро дітей. Кожному гуртові дають фланелеграф, на якому прикріплена голова якогось птаха. За сигналом треба з‑поміж розкладених на килимі різних частин тулуба вибрати потрібні, скласти свого птаха і назвати його.

Похваливши дітей за знання та спритність, Весна проводить вікторину “Що ви знаєте про життя птахів?”.

  • Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі).
  • Який птах завжди спирається на хвіст, коли сидить на дереві? (Дятел).
  • Хто вночі полює, а вдень спить? (Сова).
  • Хто співає пісню — соловейко чи солов’їха? (Соловейко).
  • Багато сімей яких птахів живуть разом на одному дереві? (Граків, ворон).

Весна

Стало весело мені —
Я співатиму пісні
Про своїх пернатих друзів,
Що зібралися на лузі.

Весна і діти співають “Веснянку”.

Весна

Мої маленькі друзі щирі!
Я вдячна, що мене зустріли,
Теплом душевним обігріли
І добрим словом звеселили.

Птахи (разом)

Спасибі вам за ніжне серце,
За вміння нам допомогти!
Ця зустріч відчинила двері
До злагоди і доброти.

Хлопчик

Весні й птахам ми обіцяємо,
Що будем чуйними завжди.

Дівчинка

Бо ж не прожить без них нам, знаємо,
Так, як без сонця і води.

Діти (разом)

Рука дитяча не образить
Ніколи пташечку малу.
До неба за цю щиру радість
Шлемо ми дяку і хвалу!

Побравшись за руки, всі учасники свята разом з Весною “кривим таночком” виходять із зали.

ДОДАТОК

 

А вже весна

Українська народна пісня

А вже весна, а вже красна,
Із стріх вода крапле. (Тричі)
Біжать струмки, (Двічі)
Вже весною пахне. (Тричі)
Дзвенять пісні, (Двічі)
Навкруги лунають. (Тричі)
Всюди весну, всюди красну
Люди зустрічають. (Тричі)

 

Прийди, прийди, весно красна

Музика Віталія ФіліпенкаСлова Анатолія Навроцького

Завантажити презентації для дітейФонограма “мінус” пісні “Прийди, прийди, весно красна”

1. Прийди, прийди, весно красна,
Чепури наш рідний край,
Засвіти нам сонце ясне,
З нами в гурті погуляй.

Приспів:
Принеси, весно, ти нам
рясні дощі, рясні дощі,
Принеси, весно, ти нам,
радощі, радощі.
Хай всюди пісня луна,
пісня луна, пісня луна,
Хай нам зустрінеться
дівчинонька гарна.

2. Прийди, весно, в наші села,
Принеси нам дивних див,
Очі синії веселок
З хуртовинами садів.
Приспів.

На музику 1-го куплету

1–8-й такти. Діти, взявшись за руки, йдуть по колу хороводним кроком, потім зупиняються, повертаються обличчям у коло й опускають руки.

9–12-й такти. Плавно піднімають перед собою руки вгору.

13–16-й такти. Роблять один оберт на місці й плавно опускають руки.

На приспів

17-18-й такти. Хлопчики заходять у коло, стають перед дівчатками спиною до них, обличчям до центру кола. Дівчатка повертаються спиною до хлопчиків. Руки в усіх опущені.

19-20-й такти. Дівчатка і хлопчики піднімають руки через сторони вгору, торкаються одне одного зовнішнім боком долонь і плавно опускають руки через сторони, немовби змахуючи крильцями.

21–24-й такти. Хлопчики переходять до дівчаток із сусідніх пар з правого боку, а дівчатка — до хлопчиків з лівого боку. Кружляють “зірочкою”. Закінчують обертатись у положенні: хлопчик — із зовнішнього боку кола, а дівчинка — з внутрішнього.

17–23-й такти. Діти повторюють відповідні рухи.

24-й такт. Перешиковуються у коло.

25–40-й такти. Хлопчик і дівчинка з центральної пари (тієї, що знаходиться найдалі від глядачів), піднявши руки над головою, утворюють “ворітця”, стоячи обличчям до глядачів. Діти з правого і лівого боку проходять крізь “ворітця”, утворюючи “джерельце”.

На музику 2-го куплету

Діти проходять за першою дівчинкою через “джерельце” й стають у коло.

На приспів

17–24-й такти. Діти повторюють відповідні рухи приспіву.

25–28-й такти. Хлопчики відходять на три кроки назад, а дівчатка, піднімаючи руки, сходяться всередині кола.

29–32-й такти. Дівчатка і хлопчики міняються місцями “гребінцем”, дівчатка повертаються, задкуючи, на свої місця, а хлопчики заходять у коло обличчям до нього і піднімають руки над головою.

33–36-й такти. Хлопчики відступають, задкуючи, на свої місця і стають на праве коліно, а дівчатка сходяться у колі, рухаються праворуч, кожна обходить свого партнера і сідає йому на коліно. Хлопчики піднімають угору ліву руку, а дівчатка — праву.

 

Танець підсніжників

Виконується на музику з репертуару оркестру Поля Моріа Рухи Наталі Рубальської

Дівчатка‑підсніжники, вбрані у світло‑зелені сукенки і з великими білими бантами на головах, вільно розташовуються по залі. Вихідне положення — присівши, групують руки під коліньми й опускають голови.

Фігура І

1–8-й такти. Повільно підводять голову й піднімають руки через сторони вгору.

9–16-й такти. Повільно стають на ноги, тримаючи руки у третій позиції (“квітки проросли”).

Фігура ІІ

1–8-й такти. Плавно хилять руки праворуч — ліворуч на кожну першу і третю чверть такту, пружинячи на ногах.

9–16-й такти. Кружляють на носочках праворуч.

Фігура ІІІ

1–8-й такти. Легко біжать по залі на носочках, утворюючи коло.

9–16-й такти. Кружляють на носочках вправо.

Фігура ІV

1-2-й такти. Звужують коло.

3-4-й такти. Пружинячи на ногах, плавно хилять руки праворуч — ліворуч на кожну першу і третю чверть такту.

5-6-й такти. Розширюють коло.

7-8-й такти. Повторюють рухи 3-4-го тактів.

9–16-й такти. На носочках біжать на свої вихідні позиції. Із закінченням музики кружляють на місці праворуч і присідають.

 

Пташок викликаю

Українська народна пісня

Пташок викликаю
Із теплого краю:
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки.

 

Танець шпаків

Музика Є. ФіліппіРухи Н. Рубальської

У танці бере участь довільна кількість дітей.

Фігура І

А. 1–16-й такти. Діти, змахуючи руками, як крилами, вільно “розлітаються” по залі. Із закінченням музики стають у шаховому порядку обличчям до глядачів.

Б. 17-й такт. Нахиляються вперед, відводячи руки‑крила назад (“дзьобають зернятка”).

18-й такт. Стають прямо, тримаючи руки вздовж тулуба, а долоні паралельно підлозі.

19-20-й такти. Повторюють рухи 17-18-го тактів.

21–24-й такти. Змахуючи руками, кружляють на місці праворуч.

Фігура ІІ

А. 1-2-й такти. На кожну чверть такту б’ють руками по стегнах (“гріють крильця”).

3-4-й такти. На кожну чверть такту легко підстрибують на пальцях (всього 4 рази).

5–10-й такти. Довільно повторюють рухи 1–4-го тактів.

11–12-й такти. Присідають, розвівши руки в сторони.

13–16-й такти. На кожну чверть такту похитують головами праворуч — ліворуч. Із закінченням музики стрибком підводяться і стають у пари обличчям одне до одного.

Б. Повторюють рухи музики Б фігури І, але вже у парах.

А. Парами “розлітаються” по залі. Із закінченням музики стають обличчям до глядачів і вклоняються.

 

Веснянка

Українська народна пісня

1. Весела веснянка
Далеко лунає. (Двічі)
Бурхливая річка
Вже кригу ламає. (Двічі)

2. Сніги розтопились,
Злилися струмками. (Двічі)
Земля молодіє,
Укрилась квітками. (Двічі)

3. З чужої чужини,
З далекого раю (Двічі)
Пташки прилетіли
До рідного краю. (Двічі)

4. Гаї всі і луки
Піснями озвались. (Двічі)
Веселе проміння
З небес засміялось. (Двічі)


Запропонувала і намалювала Ольга Грошовенко

Музичний репертуар підготувала Наталя Рубальська


До скарбнички методиста

Це свято може стати підсумком одного з етапів освітнього проекту, серії занять чи уроків з природознавства, на яких дошкільнята й молодші школярі ознайомлюються з особливостями життя птахів нашої країни. Діти вчаться співпрацювати, розвивають сценічні й музичні здібності, мовлення, пам’ять, увагу та уяву.