Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!  

Клуб кмітливих

За матеріалами журналу “Джміль”, 2000, № 1

Поміркуй і розгадай

Несподівані задачки навколо нас
(повна версія)

Одного разу Джмелик, Нотка і Книжечка прийшли в гості до Пензлика — новини розповісти, обговорити плани майбутніх мандрівок, подивитися на нові замальовки друга та й просто розважитися, весело і цікаво провести час разом. Книжечка принесла збірочку головоломок, і після чаю друзі із задоволенням їх розв’язували, шукали різні рішення та веселі пояснення. Всі усміхалися!

— Шкода, що всілякі ребуси тільки у спеціальних книжках є, — міркував Джмелик. — Іноді довго чекаєш автобуса, а робити нічого, особливо якщо планшет забув узяти. А можна було б тим часом головоломку розв’язати...

— Треба купити маленьку збірочку головоломок, — почала розробляти план дій Книжечка. — Її завжди можна із собою у кишені носити.

— Але така книжечка швидко зіпсується, розпадеться, — відгукнулась акуратна і практична Нотка.

Пензлик у цей час про щось зосереджено міркував. Потім швидко підвівся і довго шукав щось у шухлядці. Прийшов задоволений:

— Я тут знайшов свої малюнки. У кожному з них зображена ціла історія, до кожної є задачка, а іноді ще й не одна! Ось дивіться! І Пензлик розклав на підлозі малюнки. Друзі почали роздивлятися їх, придумувати до них різні історії та цікаві завдання. І ви теж розглядайте, придумуйте і розв’язуйте!

БАБУСИНІ УЛЮБЛЕНЦІ

Якось сидить собі бабуся, плете шарфик. А маленька киця їй допомагає — клубочком грається. І так розгулялася, що по всій підлозі візерунків з ниток наробила. Песик глянув — здивувався: “То ж не просто нитка — цифри!”

  • Знайдіть на картинці цифри, назвіть їх і спробуйте перемалювати, не відриваючи олівця від паперу.
  • А тепер поміркуйте та придумайте історію про те, що було до того, як кицька почала гратися з клубком, і що буде потім.

Допоможуть вам у цьому цифри (справжні, не з ниток) в різних місцях кімнати.

1 — Що робила бабуся, доки не почала плести?

2 — Де лежав песик, доки бабуся не сіла на канапу?

3 — На чому спала кицька?

4 — Що ввімкнула бабуся, коли почала плести?

5 — Хто буде сваритися, побачивши розмотані нитки?

6 — Хто злякається і почне тікати?

7 — Хто за ним поженеться?

8 — Куди стрибне кицька?

9 — Що вона розіб’є?

10 — Як бабуся дізнається, що час вечеряти?

  • Додайте трохи фантазії й складіть власну оповідку про бабусю та її улюбленців.

Книжечка, Нотка і Джмелик уважно роздивилися картину і додали свої завдання‑запитання:

  • А чи тихо в бабусиній кімнаті? Поміркуйте, які звуки може почути бабуся.
  • Що на картині одне, а чого багато? Яких предметів на картині найбільше?
  • Де можуть стояти книжки?
  • Як ви гадаєте, хто яке запитання придумав? Поясніть, чому ви так вважаєте.
  • А яке запитання міг би поставити Пензлик?

БУДІВЕЛЬНИКИ

Надумали якось Зайчик з Мишкою побудувати собі нові хатинки: наробили з глини цегли та й взялися до діла. Спорудили дві гарненькі хатки і... засперечалися, хто більше цеглинок використав. Зайчик каже, що він, а Мишка не погоджується, тільки сміється з нього. Хто ж правий? Розсудіть приятелів.

  • Як ви гадаєте, де чия хатинка?
  • Чи однакові вони? Що в них спільного? Чим вони відрізняються?
  • Чому Зайчик думає, що на його хатку пішло більше цеглинок? (Чия хатка більша?)
  • А як міркує Мишка?
  • Скільки цеглинок використав кожен з приятелів на стіну з вікном? А на стіну з дверима?
  • Скільки всього стін має будиночок?
  • Як ви вважаєте, скільки для якої стіни використано цеглинок?
  • Що треба порівняти, аби пояснити Зайчику, чому сміється Мишка?
  • (Запитання для школяриків). Скільки цеглинок використав Заєць на весь будинок, якщо у ньому лише одне вікно?

Розіграйте цю оповідку так, щоб Мишка і Зайчик дійшли згоди. Можна ввести в історію третього персонажа, який їх розсудить.

  • А які завдання до цієї картинки запропонуєте ви?

ЧИМ ОБІДАВ ПИЛОСОС?

Іринка з Андрійком часто придумують щось цікаве, разом їм завжди весело. Коли мама покликала дітей обідати, вони залишили свої іграшки, не розкладаючи їх по місцях, щоб, повернувшись, продовжити гру.

  • Розгляньте малюнки і здогадайтеся, що відбувалося в кімнаті до того, як діти пішли з неї, і що сталося потім.
  • Як ви вважаєте, хто якими іграшками грався? Чому?
  • Складіть оповідку про те, чому окрім свого улюбленого харчу — пороху — пилосос проковтнув іще щось. Що трапилося?
  • Відгадайте, чим саме він пообідав, порівнявши картинки.

А які цікаві завдання зможете знайти навколо ви? Спробуйте придумати власні задачки на кмітливість і знайти до них кілька розв’язків. Який буде найкращим?

До скарбнички методиста

У публікації ви знайдете яскраві сюжетні картинки та нестандартні усміхнені задачки до них. Вони допоможуть малятам розвинути логічне мислення, увагу, пам’ять, уяву, а також ознайомлять їх зі змістом математичних понять.

Розглядаючи картинки, розв’язуючи цікаві задачі, придумуючи власні, малята зрозуміють, що розв’язати одну й ту саму задачу можна різними способами, вчитимуться розмірковувати, перевіряти правильність отриманої відповіді.