Війна закінчиться. Настане мир. Україна розквітне!
За матеріалами журналу “Джміль”, 1999, № 1
Весняний день
Незвичайна прогулянка стежинками акварельних пейзажів
(повна версія)
Весняні фарби
Сумна повернулася Наталочка з прогулянки. Швиденько скинула шапочку, шубку, чобітки і сіла грітися до печі, куди матуся щойно поставила пектися пиріг.
— І скільки ще лютуватиме цей мороз? — невдоволено буркотіла дівчинка. — Вже перші дні весни, а він усе не відступає й не відступає.
— А хочеш, доню, потрапити зараз у весняний день? — запитав татусь, почувши Наталоччині скарги.
— А хіба це можливо? — здивовано й водночас з надією промовила дочка і побігла мерщій до вікна.
— О, той, хто вміє фантазувати, може без проблем потрапити куди завгодно, — відповів, таємниче посміхаючись, тато. Давай візьмемо аркуш паперу, оці новенькі акварельні фарби і... поринемо у світ весняної блакиті, тепла сонячних променів, пахощів перших квітів...
— Тату, а чому саме акварель?
— Бо тільки ці фарби можуть створити відчуття прозорості, чистоти, свіжості кольору та форми. З’єднуючись із водою, акварельна фарба неначе живе своїм життям. Ось дивися — на палітрі темно‑синя фарба. Я додаю крапельку води — і вона стала синьою, ще крапельку — і ми бачимо прозору блакить неба. А от для того, щоб виплести мереживо гілок та квіточок, просто необхідні гуашеві фарби і неодмінно тоненький пензлик. Ось, тримай!
► Як ви вважаєте, коли починається весна? Які її головні прикмети?
► Поміркуйте, якби ви малювали весну, що зобразили б насамперед?
► Якого кольору весна? Чому?
► Відлига буває і взимку. Чим відрізняється весняне танення снігів від зимового?
► Де раніше тане сніг? Чому?
► Як святкують прихід весни тварини?
Незвичайна прогулянка
Які барви у весни? Який у неї голос?
Не встигла Наталочка взяти пензлик і намалювати перші жовто‑коричневі талинки, як на неї вже повіяло весною... Трішки білої фарби — і на пагорбі забіліли стрункі берізки, зеленої — і вже вдалині височіють густі ялини, з ясно‑блакитною фарбою з’явилося прозоре небо, а завдяки салатовому — перші ніжні листочки на кущику та перша травичка. Пірнаючи у білу, ясно‑синю та жовту фарби, пензлик, скоряючись Наталчиній уяві, вимальовував невеличкі барвисті килимки весняних квіток. А ось нарешті почулося і радісне щебетання пташок.
Дар’я Ревіна “Весняна вода”
Сергій Краєв “Весна”
Роман Романов “Весняний день”
► Який голос у весни?
► Хто є солістами весняного хору?
► Чим весняні звуки в лісі відрізняються від звуків у місті?
► Спробуйте відтворити весняні звуки.
► Чому кажуть, що все радіє весні?
Тато ввімкнув магнітофон. Полилася чудова музика — з переливами дзвіночків‑крапельок, шелестінням віт, дзюрчанням струмочка... Слухаючи цю чарівну музику та вдивляючись у свою картину, Наталочка й не помітила, як подумки перенеслася з татком у весняний ліс, вірніше — на узлісся.
Завантажити аудіозапис звуків весни
Берізки-красунечки
— Дерева і кущі навколо неначе мереживо — це тому, що їхні віти без листя. Дивись, татусю, от‑от розкриються бруньки і з’являться маленькі тендітні листочки. А які ніжно‑зворушливі цієї пори білокорі красуні берізки! Так і хочеться притулитися щокою до стовбура, почути тихий шепіт умитих росами віт. Мені здається, що це зовсім не берізка, а заворожена дівчина‑красуня, — промовила Наталка.
Річард Берггольц “Лісовий пейзаж”
► Як ви гадаєте, чому Наталочка порівняла берізку з дівчиною-красунею?
► Які берізки? Чим вони відрізняються від інших дерев?
► Чому переплетіння березових віт створює ніби мереживо?
Квіточки немов сонечка
— Татусю, дивись! — залунав голосок Наталочки. — Ще подекуди лежить сніг, а на південних схилах доріг уже пробиваються маленькі жовті квіточки. Вони — немов малесенькі сонечка на коротких товстеньких ніжках.
Акварель з виставки великої княжни Ольги Олександрівни
“Весняний пейзаж з квітами мати-й-мачухи”
► Які квіточки, схожі на малесенькі сонечка, знайшла Наталочка?
► Чим ці квіточки подібні до сонечка?
► Чому їхні пелюсточки добре видно?
► Опиши весняні квіточки‑сонечка. Добери влучні слова‑прикраси.
— Це цвіте мати‑й‑мачуха, — сказав тато. — В ясну, як зараз, погоду, її квіточки розкриті, та досить хмарам закрити сонечко, як пелюстки цих квіток ураз стуляються.
Провісники весни
— Ой, таточку, обережніше! Тут іще якісь квіточки, не наступи на них, — озирнувшись, вигукнула донька.
— Чудово, ось і пролісок, — сказав тато, обережно відступивши вбік. — Ця лісова квітка справляє незабутнє враження. Неначе клаптики голубої блакиті неба впали на землю і засиніли на лісових галявинах. За свою красу пролісок потерпає від людей — його квіти нещадно зривають. Ця рослина стала рідкісною. Тож я здивувався, побачивши її тут.
Олександр Сердюков “Проліски”
Наталія Шайкіна “Проліски”
► Подивіться, яка гарна галявина пролісків! Помилуйтеся нею, доберіть влучні слова‑прикраси. З чим іще можна порівняти галявинки пролісків? Як яскравіше розповісти про них?
► Чим особлива ця квітка?
► Чи можна назвати її ніжною? Тендітною? Стрункою?
► Чим пролісок відрізняється від мати‑й‑мачухи?
► Уявіть, що промайнув легенький вітерець, і дзвоники‑pпроліски завели тиху розмову. Про що вони розповідають один одному? Чи є поряд їхні подружки-квіти? Які саме?
— А он біля берізок теж багато маленьких квіточок. Ходімо подивимось! — і Наталочка потягнула татка вперед.
Павло Єськов “Підсніжники”
Катерина Нікольська “Підсніжники”
Енн Мортімер “Підсніжники й плющ”
► Квіточки, які побачила Наталочка, називають провісниками весни. Як вони називаються? Чому ці квіточки звуть саме так?
► Опишіть квіточки. Які вони? На які квіти схожі? Чим?
► Чи можна назвати ці квіти сміливими? Сильними? Чому?
► Які ще квіточки можна назвати провісниками весни?
► Як нам зберегти весняні квіти? Чому їх слід оберігати?
► Як треба ставитися до природи? Чому?
— О, ці квітки — справжні посланці зеленоокої весни. Вони повідомляють усім, що прийшла радісна пора пробудження природи від зимового сну. Але квіточки підсніжників, так само, як і проліски, завдяки своїй красі, а також тому, що вони першими відкривають весняний карнавал квітів, користуються величезним попитом у городян. Їх зривають для продажу. Тож підсніжник потребує охорони.
Весняні ялинки
— Татусю, а ходімо до отих високих ялинок, що видніються вдалині. Мені й про них хочеться почути щось цікаве. Як ти вважаєш, вони вже прокинулися від зимового сну?
— Ялинки не поспішають це зробити. От наче і сонечко тепле, і небо поголубішало, та їх не обдуриш. Дерево немовби знає, що морози ще можуть повернутися. Тож пробуджує ялинку не сонце, а весняний день. Навесні дні стають довшими, ніж узимку. Ялинка хоч і спить, але відчуває це. І ось, нарешті, коли дні стають такі довгі, як їй потрібно, вона прокидається.
Роман Романов “Березень”
Віталій Зайцев “Весна”
► Як ви гадаєте, чи радіють ялинки приходу весни?
► Як прокидаються ялинки?
► А як пробуджуються інші дерева?
► Які ще дерева в лісі схожі на ялинки? Чим саме?
► Хто пробуджує природу?
► Які прикмети весни ви побачили на картинах?
► А які звуки почули, роздивляючись ці картини?
— Татку, невже ялини зовсім не змінюють свого зеленого вбрання?
— Змінюють, але не одразу. Ялинці для того, щоб “переодягтися” — повністю замінити старі голочки на нові — потрібно 9 років.
— Ох і високі ж вони виросли!
— Це тому, що їх ніхто не чіпав, не рубав. От і росли вони у спокої собі на славу, нам на радість. А люди навчилися до свята робити штучні ялинки, щоб зберегти життя цих красунь. І це дуже добре.
Як пташки весну зустрічають?
І тут Наталочка почула веселий гомін пташок. Напевно, вони так весело гомонять тому, що додому повернулися!
► Які птахи навесні додому повертаються?
► Як вони вітаються з батьківщиною? Як радіють приходу весни?
► А як ми зустрічаємо птахів?
— Дивись, таточку, вже й шпаки повернулися додому. Он який красень на березі сидить, мабуть, лагодить свою оселю, готується завести сім’ю.
— А чи знаєш ти, що шпаки дуже добре наслідують різні звуки? Вони можуть точно відтворити голоси не тільки різних тварин, а й людини, і не тільки слова, а й інтонацію.
— А горобці теж можуть наслідувати нас?
— Ні. Горобчики — пташки дуже заклопотані. Бачиш — цей шукає, що б самому попоїсти або віднести своїм діткам. А он той несе у дзьобі соломинку. Адже в березні горобчики збирають різні дрібні гіллячки та соломинки для майбутнього гнізда, а в середині квітня у них уже є пташенята. Тож горобці — працелюбні пташки. Хоч ми й звикли бачити в них лише забіяк, та спостерігаючи за ними, переконаємося, що їхнє життя наповнене невтомною працею і піклуванням про себе й свою родину.
Оксана Кравченко “Радість весни”
Оксана Кравченко “Горобці”
Олександр Прокопенко “Горобці”
► Як горобчики зустрічають весну?
► Як радіють приходу весни?
► Що роблять горобчики, зображені на картинах? Який у них настрій? Про що вони цвірінькають?
► Чи можна назвати картини з горобчиками веселими?
► З чого видно, що на картинах зображено весну?
► Чим особливі весняні картини?
► Чи можна сказати, що ці картини мають весняний настрій?
— А синичка теж працьовита?
— Так. Синичка виводить пташенят двічі на рік, і дуже піклується про них.
Барбара Фокс “Синиця влітку”
Джей Дж. Джонсон “Синиця”
Людмила Неуступкіна “Синички”
► Опиши синичок, які зображені на картинах.
► Як ти вважаєш, який у них характер?
► Чим горобчики відрізняються від синичок?
► Який настрій передано на картинах?
► Чи можна сказати, що ці картини весняні? Чому?
З прогулянки — додому
— Та й забарилися ми з тобою! — спохопився тато. — Час повертатися додому, мабуть, уже й пиріг готовий.
— Ну як, мандрівники, сподобався вам весняний день?
— Дуже, матусю! Багато можна побачити і почути — варто лиш уявити собі те, чого дуже бажаєш!
► Сьогодні ми побачили картини з весняним настроєм. Який настрій у весни? Чому він саме такий?
► Як відрізнити весняні картини від зимових?
► Які барви у весни?
► Намалюйте свою картину з весняним настроєм.
У подорожі малят супроводжували Ірена та Володимир Котлярови
До скарбнички методиста
Публікація може стати основою для циклу занять‑подорожей, здійснити які допоможуть картини, переважно написані у техніці акварелі. Діти закріплюють знання про прикмети весни, весняні явища, поведінку птахів навесні, ознайомлюються з особливостями техніки акварелі та з тим, як художники передають стан природи у пейзажі. Малята також вчаться аналізувати використання художником колірної гами для відтворення стану природи.
Така бесіда стане чудовою основою заняття з художньо‑естетичного розвитку, образотворчого мистецтва, природознавства, допоможе розвивати естетичний смак, мислення, мовлення малят, вчити їх розуміти й, головне, відчувати мистецтво. Розглядаючи картину, діти вчаться бути спостережливими, уважними до найменших деталей, зіставляють побачене у повсякденному житті й створене художником, розвивають креативність, уяву.
Матеріал допоможе провести уроки з курсу “Мистецтво” у початковій школі та бесіди з дітьми на заняттях з естетичного розвитку в дошкільних навчальних закладах.
Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.