Оркестровий клас

Музика, що дзижчить



Наприкінці літа Джмелик з Ноткою, Пензликом та Книжечкою вирішили трохи відпочити від гомінкого міста й улаштувати пікнік у лісі. Знайшовши мальовничу галявину, вони зручно вмостилися в тіні дерева, дістали фрукти й бутерброди. Як завжди, на смакоту злетілося багато комах: мухи, бджоли і, звісно, комарі! Вони трохи заважали, але Джмелик, відганяючи їх, лише сміявся.

— Які у них тоненькі голоси! Ніби музика, хоч і не дуже приємна! — зауважив він і звернувся до Нотки: — А чи існують музичні твори, що відображають дзижчання різних комах?

— Авжеж, такі твори є, — відповіла Нотка. — Якщо хочете, можемо послухати їх. Я захопила із собою колонки для телефону!

Літо

— Композитори іноді теж передавали своє роздратування надокучливими комахами. Наприклад, Антоніо Вівальді у концерті для скрипки з оркестром “Літо” з відомого циклу “Пори року” так зобразив цю пору, ніби вона зовсім не подобалася йому, — почала розповідь Нотка. — Мінорна музика першої частини відтворює знемогу від спеки й задухи, що буває перед грозою. Друга частина присвячена пастушкові, якому докучають комахи. “Болять натомлені руки й ноги, і навіть відпочиваючи, він з острахом думає про блискавки, страшні бурі, рій лютих мух та ґедзів”, — так у нотах описав зміст цієї частини сам Вівальді.

Послухайте цей твір в аудіозаписі.

  • Який характер мелодії, що її грає скрипка соло? (Сумний, задумливий, як настрій пастушка).
  • Які музичні інструменти ви почули? Чи були серед них духові, ударні? (Лише струнно-смичкові — скрипки, альти, віолончелі, контрабаси — а також клавесин).
  • Як передає композитор дзижчання мух та ґедзів? (Скрипці соло акомпанують скрипки в оркестрі — одноманітно, набридливо, здебільшого з повторенням одного звука).
  • Як відтворено звуки грому? (Завдяки швидкому повторенню гучних низьких звуків).

Послухавши твір, Книжечка промовила:

— Як добре, що сьогодні сонячна погода і можна не боятися грози!

Довідка від Нотки

Концерт (від лат. concertare — змагатися) — твір, написаний для одного або кількох солістів з оркестром. Найяскравіше у концерті звучить соліст, але іноді він поступається оркестру — отже, соліст і оркестр доповнюють одне одного.

Прислухайтеся до літньої музики природи. Які голоси створюють оркестр? Які соло ви чуєте? На звуки яких музичних інструментів вони схожі?

Композитори придумали, як відтворити звуки солістів літнього хору природи, і створили чудові, дуже образні п’єси. Обговорити їх з Ноткою зможуть читачі друкованої версії журналу “Джміль”.

А ще допитливі малята зможуть виконати незвичайні завдання Нотки за допомогою яскравих наліпок з комашками. Тож гайда на луку слухати оркестр, який звучить завжди!

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові матеріали та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Нещодавно у Літературній студії (публікація “Чух-чух, крап-крап, шурум-бурум, або Звуки довкола” у журналі “Джміль” (2017, № 4)) Книжечка провела цікаві експерименти зі звуками і словами — розповіла дошкільнятам та молодшим школярам про звуконаслідування.

А чи може звуконаслідувати музика? Цього разу Нотка пропонує послухати музичні твори і знайти відповідь самостійно! Послухайте з малятами пропоновані п’єси, знайдіть у них літні звуки природи, уявіть усе, що почули… Намалюйте почуте або знайдіть відповідні фотографії.

Які музичні інструменти допомогли композиторам передати звуки природи? Прислухайтеся до звуків навколо, знайдіть у колекції дитячих музичних інструментів такі, що можуть їх передати, або поекспериментуйте зі звуками і змайструйте відповідний музичний інструмент.

Публікація допоможе у проведенні музичних занять, уроків курсу “Мистецтво”.









<< До змісту номера (“Джміль” № 7-8 /2017)