Літературна студія

Чух-чух, крап-крап, шурум-бурум,
або Звуки довкола



Одного весняного вечора в Літературній студії Книжечка та Пензлик придумували ілюстрації до віршів про безпеку на дорозі. Аж тут до кімнати влетів схвильований Джмелик і, відсапуючись, почав розповідати...

ЕКСПЕРИМЕНТИ ЗІ ЗВУКАМИ І СЛОВАМИ

Книжечка постукала по столу й запропонувала друзям назвати, що вони чують.

— Стук-стук! — вигукнув Пензлик.

— Ти постукала, — сказав Джмелик.

— Стук-стук, постукала — слова-родичі. У них є спільна частина (корінь слова) — стук, і вони обидва передають почуте нами, — пояснила дівчинка й запропонувала пограти зі словами та звуками.

Завдання від Книжечки

  • Прочитайте слова та спробуйте по-різному озвучити їх.

Коли друзі закінчили експерименти, Книжечка зробила висновок:

— Звуконаслідувальні слова яскраві, влучні, вони й справді допомагають краще уявити, про що йдеться. Тому їх часто використовують письменники для створення звукових образів та акустичного тла. Ось послухайте!

Дівчинка розгорнула книжечку й почала виразно читати уривок з вірша.

ЧУХ-ПАХ-ПАХ — ЇДЕ ПАРОТЯГ

Паротяг

Старий паротяг на пероні пітніє,
Аж ллється із нього маснюща олія,
Посопує, мліє.
Тяжкий і великий, він дише і дмуха,
Жар з розпашілого черева буха:
Бух-ух-ух! Пуф-уф-уф! Чух-пах-пах, пух!
Пурхає пара, як хмара, як пух!..
...Раптом — свист!
І знову — свист!
Пара — бух!
Колеса — в рух!

Спершу, немов черепаха бляшана,
Рушила машина заспано по шпалах,
Шарпнула вагони — і тягне натужно —
Крутяться, крутяться колеса дружно!
Чахкають, бахкають чимраз гучніше
І мчаться вони все прудкіше й прудкіше!..

Куди ж вони їдуть? Куди ж то? А просто —
По рейках, по рейках, по рейках, під мостом,
По горах — лісами — через мости —
Кваплять, бо треба, щоб поїзд устиг!
А поїзд, а поїзд потуркує стукотом —
ТАК-то-то, ТАК-то-то, ТАК-то-то, ТУК-то-то...
Юліан Тувім
(Переклад Івана Малковича)

  • Які звуки ви почули на початку вірша? Що в цей час відбувалося з паротягом? Чи рухався він?
  • Який звук пролунав, перш ніж паротяг почав рухатися?
  • Проплескайте ритм рядочків. Чи почули ви в ньому стукотіння потяга по рейках?
  • Прочитайте вірш іще раз, відтворюючи рухи та звуки, про які йдеться.

Джмеликові та Пензликові вірш дуже сподобався, і вони почали уявляти, які звуки можуть видавати інші види транспорту  — літак, вантажівка, ракета, пароплав...

  • Пофантазуйте й ви!

Читачі друкованої версії журналу “Джміль” разом із Джмеликом візьмуть участь у гучній пригоді, почують не тільки його розповідь, а й звуки, які супроводжували цікаву подію. Малята дізнаються, як зробити свою розповідь яскравою та соковитою, допомогти співрозмовнику “побувати” на події, про яку йдеться. А ще Джмелик, Нотка, Пензлик та Книжечка придумали для малят цікаві завдання, які вони зможуть розв’язати, використовуючи наліпки.

 

Завантажуйте електронний додаток
“Чух-чух, крап-крап, шурум-бурум, або звуки довкола”

Завантажити презентацію для дітей

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові матеріали та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація цікаво і дотепно розповідає дошкільнятам і учням молодших класів про звуконаслідування, особливу роль слів-звуконаслідувань у текстах, допомагає навчити дітей доречно вживати ці слова у мовленні, уважно дослухатися до звуків навколо і якомога точніше передавати їх звуками рідної мови.

Матеріал стане у пригоді під час проведення занять чи уроків з розвитку мовлення, читання, української мови, сприятиме розвитку образного мислення, пам’яті, уваги дітей.








<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2017)