Пригоди на обкладинці

Звідки приходить сік

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

У ФРУКТОВОМУ САДОЧКУ

► Чи знаєте ви, звідки яблучний сік починає свій шлях до вашої склянки? (Авжеж, з тінистого садочка, де ростуть фруктові дерева).

► Розгляньте картину. Які плоди достигають у саду? Які з них вам найбільше смакують? Чим зайняті люди у саду?

Тут кипить робота! Хтось, стоячи на драбині, обережно знімає фрукти з гілок. Інші розкладають їх по ящиках, які потім вантажать на машини. На сусідній ділянці доглядають за молодими деревцями — поливають, підживлюють, прищеплюють. За кілька років тут виросте новий сад. А ось і наші друзі.

— Ходімо до вишневих дерев, — покликала Нотка. — Я хочу допомогти збирати вишеньки. Адже вони дуже схожі на ноти: такі самі круглі й з тоненькими хвостиками!

— Ти ба!  — здивувався Джмелик. — А я раніше й не помічав.

— Може, й стиглих ягідок скуштувати хочеш? — хитрувато примружився до подружки Пензлик.

— Звісно, хочу! — усміхнулася дівчинка.  — Але їсти немиті ягоди небезпечно! Вони в пилюці. Тож якщо нас пригостять вишнями, ми візьмемо їх додому, помиємо, а тоді вже поласуємо.

— А я знаю чудовий віршик про вишеньки! — сплеснула в долоньки Книжечка. — Ось послухайте й зробіть висновки.

Вишенька

Вишенька прийшла,
Вишень принесла.
Хто в садочку працював,
Тому повну жменьку.
А хто бігав та гуляв —
Кісточку одненьку!
Анатолій Камінчук

Завдання від Джмелика

  • Розгляньте картину. Які плоди в цьому садочку збирати найлегше, а які найважче? Поясніть, чому. Що легше збирати — малину чи полуницю, шовковицю чи абрикоси? Доведіть свою думку.
  • Поміркуйте, що може завадити отримати добрий урожай фруктів. (Комахи-шкідники, посуха, буревій). Чи можна якось порятувати сад від цих негараздів? Обговоріть, як саме.

Друзям аж ніяк не хотілося вдовольнятися лише самою кісточкою, тож вони хутко взялися допомагати працівникам збирати фрукти. А для вас підготували цікаві завдання.

Завдання від Книжечки

З’єднайте кожен плід з гілкою, на якій він виріс.

НА ВИРОБНИЦТВІ

Наступного дня друзі прийшли на екскурсію до заводу, де виготовляють сік. У дворі стояли вантажівки з ящиками.

— Погляньте: на отій машині — наші знайомі фрукти з саду! — вигукнув Пензлик. — А на іншій — іноземні гості.

► Які фрукти мав на увазі Пензлик? Соки з яких екзотичних фруктів вам до вподоби? Чи ростуть ці плоди в Україні? Якщо ні, то чому?

— Банани привезли, — здивувався Джмелик. — Хіба з них можна вичавити сік?

— Авжеж, ні! — засміялася Книжечка. — Лише м’якоть. Її змішують з іншими соками, і виходить смачний і корисний мультифруктовий сік.

— Сік з мультиками? — пожартувала Нотка.

— “Мульти” означає “багато”. У цьому напої поєднують сік одразу кількох фруктів, — пояснила Книжечка.

У цей час до них підійшов технолог, що працює на заводі, і запропонував одягти спеціальне вбрання: халати, захисні шапочки й чохли на взуття. Вдягнувшись, друзі оглянули одне одного і зайшлися сміхом — такий кумедний вигляд вони мали. Але діти розуміли: у цехах, де виготовляють їстівну продукцію, слід ретельно дотримуватися правил гігієни. До харчів не має потрапити жоден сторонній предмет, навіть маленька ворсинка з одягу!

Простежмо, як фрукти перетворюються на сік.

У цеху спеціальний конвеєр піднімає плоди до мийки. Там вони “приймають ванну”. А потім, чистенькі та духмяні, надходять до подрібнювальної машини.

— Гляньте! — вигукнула Нотка. — Це ж гігантський прес! Він чавить плоди, і до чану під ним витікає сік.

— А шкірки падають у ящик збоку, — помітив Пензлик. — Цікаво, що з ними роблять потім?

— Гадаю, щось згодовують тваринам, а з чогось варять джеми або інші корисні страви, — припустив Джмелик. — Моя бабуся, наприклад, з віджимків моркви запіканку готує.

— Будьте обережні! — попередив технолог. — Ми підходимо до посудини, в якій сік прокип’ячують, додавши очищену воду. Далі його охолоджують і...

— Мерщій сюди! — погукала друзів Книжечка. — Привезли упаковки для соку. Але їх і не впізнати: замість яскравих коробочок — велетенський строкатий рулон!

— Ці коробочки, — розповів технолог, — ще називають тарою для соку. Вона виготовляється зі спеціального картону. У кожну коробочку наливають сік і щільно закривають, щоб жодна бульбашка повітря всередину не втрапила! Це необхідна умова, адже інакше сік може зіпсуватися.

— Ми були на фабриці, де виробляють папір. Там нам розповідали, що картон часто виготовляють з макулатури, тобто вторинної сировини. І це допомагає зберегти дерева, — пригадав Джмелик.

Наприкінці екскурсії Джмелик та його друзі відвідали лабораторію, де перевіряють якість виготовленого соку і заміряють кількість корисних речовин у ньому.

Завдання від Джмелика

  • Подивіться на картину і скажіть, яким чином фрукти потрапляють на завод. Які транспортні засоби стають у пригоді?
  • Знайдіть на картині конвеєр, мийку, прес, чани з соком. Чи помітили ви, що відбувається із зіпсованими фруктами? Що роблять із соком після вичавлювання?
  • Розгляньте у магазині поличку з соками. Скільки видів упаковок для соків ви побачили? Серед них є картонні й скляні. У чому переваги та недоліки кожного виду тари? Чому випускають великі й маленькі пакети соку?
  • Чи однакова вартість різних соків? Чому? Скільки коштує літр соку?
  • Купіть кілька різних соків, приготуйте з них коктейлі та пригостіть друзів!

Завдання від Пензлика

Розріжте упаковку від соку й розгляньте, з чого її виготовлено. Зробіть з розрізаного пакета підставку для олівців та ручок.

СМАКУЙТЕ СОКИ!

Вийшовши із заводу, друзі зупинилися біля кіоску, щоб купити соку. У Джмеликовій склянці вигравало сонечко — це яскраво виблискував сік з помаранчів. Пензлик смакував бурштиновий яблучний. У склянці Нотки червонів вишневий. А Книжечка замовила томатний сік із сіллю.

Кожен вихваляв свій напій. Пензлик авторитетно заявив, що в яблуках багато заліза, а це корисно для крові. Джмелик повідомив, що у соку з помаранчів є вітамін C і він додає бадьорості. А Книжечка запевняла друзів, що в томатному соку, на відміну від фруктових, немає цукру. А отже, він корисніший, бо не руйнує зуби і не псує здоров’я. На що Нотка заперечила, що справжніми, натуральними соками здоров’я не зіпсуєш. Тим паче, що її улюблений вишневий сік навіть швидше кислий, аніж солодкий.

Завітавши трохи згодом до Джмеликової бабусі, друзі навперебій ділилися враженнями.

— А у мене є власний маленький завод з виробництва соку, — всміхнулася бабуся... і натиснула кнопку на приладі. За хвилину діти вже насолоджувалися смачним напоєм.

► Здогадалися, яким електроприладом користується бабуся? Спробуйте вичавити сік у різні способи і з різних фруктів. Що було зробити найлегше?

Пийте сік — і будьте здорові!

Ігри від Джмелика

Відгадай, хто я

Гравець обирає одного з персонажів картини й описує, що той відчуває, бачить або чує, а решта дітей намагаються відгадати, про кого йдеться. Наприклад: “Я відчуваю, як припікає сонечко. Я чую плюскіт води. У моїх руках щось гумове. Я бачу дерево”.

Ігри від Джмелика

Що було до, що буде після

Один з гравців, заплющивши очі, доторкається до картини пальчиком. Інші діти мають пофантазувати, що було з цим об’єктом до моменту, який зображено на картині, й що станеться після. Наприклад, гравець поцілив в ананас. Що було з цим фруктом до цього? Він ріс в Африці, його зрізали і разом з іншими повантажили на корабель. Що буде після? З ананаса зроблять сік.

 

Завантажуйте електронні додатки

Завантажити презентації для дітейЗвідки приходить сік

Завантажити презентації для дітейДе який плід виріс


Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові матеріали та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація допомагає розкрити дошкільнятам і молодшим школярам процес виготовлення соків — від вирощування фруктів та ягід до надходження готової продукції до магазину. Причому діти мають змогу побачити не тільки виробничий процес, а й виготовлення соків уже знайомим, “домашнім” способом, порівняти обидва процеси, виділити в них спільне й відмінне.

Варто також ознайомити дітей з професіями людей, які працюють ніби в єдиному ланцюжку, де кожен відповідає за якість своєї роботи і всі разом роблять спільну справу. Це вдалий приклад співпраці різних фахівців. Малята усвідомлюють, що кожна упаковка соку — результат злагодженої праці багатьох людей, яку слід поважати, а отже, бережно ставитися до продуктів.

На заняттях чи уроках з природознавства запропонуйте дітям поміркувати, яка пора року зображена на сюжетній картині, знайдіть якомога більше прикмет літа, зверніть увагу малят на необхідність бережного ставлення до дерев.









<< До змісту номера (“Джміль” № 3 /2016)