Пригоди на обкладинці

Як книга з’являється на світ

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

Джмелик та його друзі вирішили написати та видати власну книгу! Хочете дізнатися, про кого? Подивіться на картину на обкладинці цього випуску журналу. Знайшли на ній головного персонажа книги? Так, це Слоненятко. Шлях від задуму до народження книги довгий і цікавий. Запрошуємо вас пройти його разом з юними видавцями.

У ВИДАВНИЦТВІ

Казку придумували всі разом. Автори прагнули, щоб вона вийшла і цікавою, і пізнавальною. Книжечка набрала текст на комп'ютері.

— Казка цікава, але чогось бракує, — зітхнув Джмелик, перечитуючи твір.

— А я знаю, в чому річ! — вигукнув Пензлик. — Потрібні ілюстрації!

Художник одразу взявся до справи й не вдовзі представив друзям чудові малюнки.

— Тепер, мабуть, час завітати до видавництва, — запропонував Джмелик.

У видавництві друзів привітно зустрів головний редактор — саме він вирішує, які твори друкувати, і керує всією справою. Він уважно прочитав казку, трохи скоротив її, дещо розтлумачив і схвалив її до друку. Попереду було ще чимало роботи.

Редактори допомогли точніше висловити думки й виправили деякі помилки, яких припустилися юні автори.

Дизайнер створив обкладинку, вдосконалив малюнки Пензлика.

У видавництві також зробили макет книжки — вдало розташували текст і малюнки на сторінках, обрали гарні шрифти, виділили заголовки. Крім того, вирішили, яким буде формат (тобто розмір) книжки, визначили наклад (кількість примірників), яким буде видано книжку.

Тепер усе готове до друку.

Завдання від Джмелика

  • Знайдіть на картині видавництво. Хто там зараз працює? Яку роботу виконує Пензлик? А яку Книжечка? Що розглядає крізь вікно ворона?
  • Які дитячі видавництва ви знаєте? Погортайте книжки, що є у вас удома. Спробуйте на кожній знайти імена автора та ілюстратора.

Завдання від Пензлика

  • Розгляньте різні види шрифтів.
    Який вам до вподоби?
  • Який макет сторінки, на вашу думку, найвдаліший?

ЯКА КОРИСТЬ ВІД СТАРИХ ГАЗЕТ?

По дорозі до друкарні друзі побачили школярів, які несли акуратно перев’язані оберемки пожовклих газет і старих журналів.

— Куди це вони несуть старі папери? — поцікавився Джмелик.

— Мабуть, до пункту прийому макулатури, — припустила Книжечка.

— Яка ж від них користь? Хіба тільки грубку розпалювати у твоєї бабусі в селі...

— Помиляєшся, Джмелику! Макулатуру, тобто використаний папір, везуть на пункти переробки. Там її подрібнюють, обробляють, спресовують, створюючи в такий спосіб новий папір.

— А я гадала, що папір виготовляють з деревини, — долучилася до розмови Нотка.

— Так, але знаєш, скільки часу потрібно, щоб дерево виросло? Десятки або й сотні років! Здаючи макулатуру, діти і дерева рятують, і оберігають довкілля від засмічення, — пояснила Книжечка.

— Тепер я теж збиратиму непотрібний папір і здаватиму його до пунктів прийому, — вирішив Джмелик. І всі його підтримали.

Завдання від Джмелика

Відомо, що 100 кг макулатури можуть зберегти одне дерево. Одна людина використовує за рік близько 30 кг паперу. Чи збереже за один рік одне дерево родина з чотирьох осіб, якщо здаватиме використаний папір до пункту прийому макулатури?

Завдання від Книжечки

Вставте літери у порожні клітинки відповідно до кольору. Яке слово утворилося? Що воно означає?

Завдання від Джмелика

  • Знайдіть на обкладинці пункт прийому макулатури.
  • Чи знаєте ви, де у вашому населеному пункті можна здати макулатуру? Спробуйте збирати її протягом місяця й полічити, скільки дерев ви врятуєте за рік.
  • Знайдіть на картині лісовоз, який везе зрубані дерева на паперову фабрику. Скільки робітників валять ліс?
  • А хто допомагає відновлювати природу? Скільки дерев посадили діти?
  • Чи доводилося вам садити дерева? Розкажіть про це.
  • Знайдіть на обкладинці берізку, тополю, яблуню. Які дерева ростуть біля вашого будинку?
  • Розгляньте паперову фабрику та виготовлені там великі рулони паперу. Як гадаєте, куди везуть папір?

У ДРУКАРНІ

І ось книжка потрапила до друкарні. Там працюють величезні друкарські машини. Спочатку текст наносять на друкарську форму — спеціальні пластини. Потім ними роблять відбитки на велетенських аркушах паперу. Після цього інша машина розрізає аркуші й складає їх у належному порядку.

Якщо у книжці невелика кількість сторінок, їх скріплюють скобами. А от сторінки товстих книжок зшивають і склеюють.

Потім спеціальний різак вирівнює краї сторінок, і лише після цього на книжку надівають м’яку обкладинку чи цупку палітурку, яка оберігатиме її від бруду та пилу. Часто обкладинку вкривають водозахисною прозорою плівкою.

От тепер ви знаєте, як було створено книжку наших друзів.

Завдання від Джмелика

  • Знайдіть друкарню на картині. Що вантажать робітники?
  • Звідки папір потрапив до друкарні? А макет книжки?
  • Чи є у вашому населеному пункті друкарня?
  • Подивіться на книжки, які є у вашій бібліотеці, знайдіть серед них скріплені скобами і ті, що зшиті або склеєні. Яких книжок більше?

ПРЕЗЕНТАЦІЯ КНИЖКИ — ЗНАЙОМСТВО З ЧИТАЧАМИ

Невдовзі казка про Cлоненятка опинилася на полицях книгарні, поряд з іншими казками, оповіданнями та віршами для дітей. Із сусідньої полиці на Cлоненятка позирали веселий бешкетник Карлсон та ласун Вінні‑Пух, запрошували до цікавих пригод герої українських народних казок.

Тут була й фантастична література про космічні пригоди, і наукові енциклопедії та різноманітні довідники, і багато‑багато різних і дуже цікавих книжок.

Саме в книгарні відбулася презентація книжки Джмелика та його друзів. Юні письменники представили свій твір маленьким читачам, захоплено розповіли, як працювали над книжкою, як багато людей допомагали в її створенні. Вони радо роздавали автографи й були щасливі бачити свою казку в руках зацікавлених і вдячних читачів.

Завдання від Джмелика

  • Знайдіть на картині книгарню. Хто проводить презентацію книжки про Слоненятка? А хто вже читає її?
  • Покажіть шлях, який подолала книжка, перш ніж з’явитися на світ.
  • Кому слід подякувати за її створення?
  • Як треба ставитися до книг? Чи бережно ви поводитеся зі своїми книжками?
  • Чи часто ви відвідуєте книгарні? Які книжки вам до вподоби?

Чудовим доповненням до бесіди стане публікація “Цікавинки про папір” (2014, № 5), яка розповідає малятам про факти з історії паперу та спонукає замислитися над проблемою збереження природи.

Запропонуйте малятам створити власну книжечку‑малятко або артбук і подарувати рідним або друзям.

Завантажуйте інтерактивну версію сюжетної картини
“Як книга з’являється на світ”

Завантажити презентацію для дітей

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові матеріали та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація допомагає розкрити дошкільнятам і молодшим школярам процес виготовлення книги, проілюструвавши розповідь завданнями, виконуючи які, малята відчують себе дизайнерами, редакторами, верстальниками, авторами.

Малята й ознайомлюються із сучасними професіями, і набувають необхідних економічних і екологічних знань. Вони усвідомлюють, що кожна книжка — результат злагодженої праці багатьох людей, яку слід поважати, а отже, берегти книжки.

На заняттях чи уроках з природознавства знайдіть з дітьми на сюжетній картині прикмети весни, розкажіть, як люди зустрічають птахів, що зимували у теплих краях, покажіть, що рослини розвиваються по‑різному — в один і той самий час одне дерево вже квітне, інше — тільки починає випускати зелені листочки, а котресь уже буяє пишною зеленню.

















<< До змісту номера (“Джміль” № 2 /2016)