Студія декоративного мистецтва

Вишитий оберіг

Ознайомлення дошкільників та учнів початкової школи з декоративно-ужитковим мистецтвом

Якось Джмелик замислився, чому суворі запорозькі козаки мали у своєму вжитку витончені вишиті речі й так бережно до них ставилися. Знайти відповідь йому допоміг Пензлик. Якщо вам цікаво дізнатися про це, завітайте до Студії декоративного мистецтва, яка завжди відчинена на сторінках журналу “Джміль”.

Краса на щодень

Пригадайте, які предмети побуту прикрашають вишивкою українці. Рушники, обруси (скатертини), наліжники (покривало або обгортка для ковдри), сорочки-вишиванки, сумки…

Здавалося б, звичайні речі, якими люди користуються щодня. Чому ж їх прикрашали вишивкою? Стібки — ніби літери, що складаються в послання до Бога та до людини, що користуватиметься цією річчю.

Розгляньте зразки вишивки на сторінках журналу, пригадайте, які ви бачили раніше. Що зазвичай зображують на рушниках, сорочках? Які кольори переважують?

Для воїна вишивка — особливий оберіг, що не лише захищає від усього лихого, а й нагадує про близьких людей, рідну домівку, куди він обов’язково має повернутися після всіх пригод та небезпек.

Вишивати — природне заняття для української дівчинки, дівчини, жінки. Якщо дівчина вишиває, це означає, що в неї все до ладу.

Наші пращури вірили: нитка передає силу, витривалість, захищає людину від хвороб. Мистецтво вишивання передавалося від прабабусі до бабусі, від бабусі — до матусі, від матусі — до доньки. Колись існував навіть такий ритуал: збиралася вся родина, і бабуся бажала онучці стати гарною вишивальницею, легенько вколюючи голкою її долоньку.

А чи вишивають у вашій родині? Чи хотіли б ви навчитися?


Гортаючи сторінки друкованої версії журналу “Джміль”, ви дізнаєтеся, чому здавна козаки називали вишиванку чарівною сорочкою та що саме означають рослини на вишивці. Пензлик пропонує створити оберіг для своїх рідних. Його не обов’язково вишивати, можна скористатися кольоровими олівцями і фломастерами. Головне, що кожний, хто візьме до рук такий оберіг, відчує тепло рук, турботу, розуміння, бережне ставлення… Тож ласкаво просимо до Майстерні!


До скарбнички методиста

Ознайомлення з декоративно-прикладним мистецтвом можна проводити на заняттях з художньо-естетичного розвитку, трудового навчання, громадянське виховання, на виховних хвилинках, під час свят і розваг. Дошкільнята та молодші школярі дізнаються про речі, якими користуються, відкриють для себе символічне значення різних елементів вишивки та поєднань барв, поглиблять знання народних традицій. Виготовлення оберегів активізує фантазію, творчу уяву, розвиває дрібну моторику, творче мислення.

<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2015)