Дослідницький центр Книжечки

Пригоди на обкладинці

Дослідницький центр Книжечки

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

У погожі осінні дні, коли в повітрі кружляє кольоровий листопад, у пожухлій траві грають в хованки гладенькі жолуді й каштани, а раптовий дощик розливає на асфальті калюжі, Джмелику не сидиться вдома. Він бере про всяк випадок парасольку та вирушає милуватися осінніми пейзажами. Проте інколи прогулянки лишають по собі не лише приємні спогади, а й промоклі черевики та хитромудрі запитання. Тоді Джмелик поспішає до своєї подружки Книжечки, аби зігрітися та разом пошукати відповіді.

ЧОМУ ЖОВТІЄ ЛИСТЯ?

Цього разу Джмелик прийшов до Дослідницького центру Книжечки з букетом осіннього листя.

— Друзі, ви, мабуть, змовилися! — усміхнулася господиня. — Спершу Нотка принесла гілки горобини, потім Пензлик — зразки для гербарію. Сьогодні в моєму домі справжній листопад!

Джмелик зрадів, побачивши всю свою команду:

— Добре, що ви всі тут! Може, хтось знає, чому пожовтіли листочки?

— Як не знати? — озвався Пензлик. — Послухай!

Осінь фарби готувала,
У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,

Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим!

Наталя Замрія

— Пензлику! Осінь, яка фарбує листя, це поетичний образ! — відповіла Книжечка. — Насправді…

Дівчинка взяла з полиці з дослідницьким обладнанням мікроскоп. (Яке іще обладнання є у дослідниці?). Поклала на предметне скло жовтий листочок і запросила Джмелика подивитися в окуляр:

— Поглянь-но, друже, на цей листочок! Мікроскоп збільшує зображення об’єктів у багато разів і дозволяє побачити те, що непомітно неозброєним оком.

— Бачу, листочок й справді не просто пофарбований, а ніби розділений на маленькі кольорові клітинки! — здивовано вигукнув Джмелик.

— Правильно, Джмелику! Все живе складається з дрібнесеньких цеглинок — клітин. Клітини рослин містять зелену речовину, яка називається хлорофіл. Він надає рослинам зеленого забарвлення, а також переробляє вуглекислий газ та воду на поживні речовини — крохмаль, цукор, білок. А найголовніше, хлорофіл виробляє кисень, яким дихають люди та тварини. Дивовижна фабрика хлорофілу працює лише тоді, коли на неї падає світло. У темряві робота завмирає. Восени, коли світла стає менше, а повітря холоднішає, хлорофіл зникає з листочків, поступаючись місцем іншим речовинам й кольорам.

Тут і Пензлик не втримався, попросив подивитися у мікроскоп на листочок ясена.

— Цікаво ти розповідаєш, Книжечко! Виходить, осінь розфарбовує листя зсередини! — зробив свій висновок художник та повернувся до роботи.

► Чим зайнятий Пензлик? Листочки яких дерев він вже прикріпив до аркушів? A яким рослинам міг належати листочок, який Пензлик прикріплює зараз? A ви вже збирали гербарій? Які листочки вам вдалося знайти?

У ЖИВОМУ КУТОЧКУ

Нотка тим часом підійшла до підвіконня, де розташувався зелений куточок. Дівчинка схвильовано оглянула листочки герані та фіалки — чи, бува, теж не пожовкли з приходом осені. Квіти мали здоровий вигляд, хіба що потребували водички.

► Як Нотка здогадалася, що вже настав час поливати квіти? Хто з вас допомагає дорослим доглядати за квітами? Які кімнатні рослини є у вас? Яку рослинку зараз поливає Нотка? Чи знаєте ви, як правильно доглядати за кактусом? Ця рослина зі спекотних країв, надмірна кількість води їй шкодить! Кактус треба поливати лише один раз на місяць.

У живому куточку є не лише рослини.

► Яких улюбленців має Книжечка? Хто з них придумав собі веселу забаву? Що це так захоплено розглядає папуга? Може, й сам мріє про подорож на свою далеку Батьківщину? A про що думає котик, сидячи біля акваріума?

Друзі, сьогодні ви трохи більше дізналися про Книжечку. Розгляньте ще раз її оселю. Про які вподобання господині вона може розповісти? Що ви подарували б дівчинці? Може, книжечку-саморобку?

► Тоді завітайте до нашої Майстерні на сторінках журналу! (с. 22-23).


Інтерактивна версія сюжетної картини в електронному додатку до журналу “Джміль” чудово оживить вашу бесіду з дітьми. У потрібний момент заняття ви зможете показати саме той сюжетний центр картини, про який розповідаєте дітям, або той, який їх зацікавив. Це дасть можливість детально розглянути всі сюжети картини, обговорити їх, розвинути мовлення, критичне та системне мислення дітей. У потрібний момент заняття ви зможете показати саме той сюжетний центр картини, про який розповідаєте дітям, або той, на який вони звернули увагу. Це дасть можливість детальніше розглянути всі сюжети, обговорити їх, розвивати мовлення, критичне та системне мислення дітей.









<< До змісту номера («Джміль» № 3 /2013)